سمیه فتحی: روز گذشته مراسم روز خبرنگار در وزارت راه وترابری در حالی برگزار شد که حمید بهبهانی در حدود یازده ماهی که بر مسند وزارت راه وترابری تکیه زده است این اولین باری بود که از خبرنگاران حوزه حمل ونقل به مناسبت روز خبرنگار تجلیل کرد.
شاید این مراسم در نوع خودش منحصر به فرد بود چراکه وزیرراه وترابری با تمامی معاونانش در این مراسم حضور پیدا کرده بود و سخنان او درباره منزلت خبرنگار بسیار شنیدنی بود، هرچند در این مراسم بهبهانی به تعریف و تمجید از خبرنگاران پرداخت اما با ادبیات خاص خود از آنها گلایه کرد و گفت: «همه خبرنگاران برای من عزیز هستند چه آنهایی که در این مدت بر من جفا کردند و چه آنهایی که بینهایت محبت داشتند و حتی وقتی به من فحش هم میدهید از شما تشکر میکنم.» اما گذشته از این مسئله آنچه توجه خبرنگاران را جلب کرده بود وجود پرچمهای مختلف شرکتهای زیرمجموعه این وزارتخانه در کنار پرچم سپاه پاسداران، در سالن همایشهای وزارت راه و ترابری بود که پیش از این سابقه نداشت. به نظر میرسد همزمان با رایزنیها و معرفی اسامی جدید برای تصدی وزارت راه و ترابری در دولت آینده از داخل سرداران سپاه، روابط عمومی وزارت راه و ترابری از هماکنون پیشدستی کرده و سپاه پاسداران را جزئی از وزارتخانه به حساب آورده است چراکه بر اساس شنیدهها تاکنون سردار محمد که دارای دکترای عمران و راه است و میتواند لقب یکی دیگر از وزرای جوان احمدینژاد را با خود به یدک بکشد در کنار سردار قاسمی و سردار حامد به عنوان گزینههای مطرح برای وزارت راه و ترابری مطرح هستند.
حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در مراسم تجلیل از روز خبرنگار در وزارت راه و ترابری با بیان اینکه خبرنگاران توتیای چشم من هستند، اظهار کرد: «واقعاً خبرنگارها بودند که در این یازده ماه گذشته، بهبهانی را بهبهانی کردند و به این علت همه شما برای من عزیز هستید و تاکنون هم هر آن چیزی که درباره خبرنگار گفته شده، کم بوده است. چراکه خبرنگارها برای پول کار نمیکنند که اگر چنین بود کارهای دیگری هم وجود دارد که 10 برابر این پول به آنها داده شود.»
صدای آشنا
وی با تأکید براینکه حتی من از صدای خبرنگاران میفهمم که آن خبرنگارکیست، گفت: «خانم خبرنگار زنگ میزند تا بخواهد خودش را معرفی کند من از صدای او متوجه میشوم که خانم فتحی خبرنگار این حوزه است. شاید تنها وزیری باشم که برای خبرنگاران در هر فرصتی وقت میگذارم و جواب آنها را میدهم، شماره موبایل من را همه دارند جز شیخ سعدی و حافظ.»وزیر راه و ترابری ادامه داد: «در دوره یازده ماهه وزارتم همیشه سفید بودم و حتی روزی در یک فالوده فروشی یکی از شهروندان با تعجب به من گفت: شما وزیر هستید؟ گفتم بله. او گفت وزیر که نمیآید در فالوده فروشی بستنی بخورد، در حالی که من هیچ وقت خودم را تافته جدا بافتهای از مردم ندیدم.»
سکوت برای مدیریت بحران
بهبهانی با بیان اینکه سکوت کردم تا دو سانحه هوایی اخیر را خوب مدیریت کنم، گفت: برخی از خبرنگاران به قول خودشان سکوت یا روزه 17روزه من را مطرح کردند و درباره سقوط دو هواپیما انتقاد کردند. من در این 17 روزه صحبت نکردم چرا که در آن زمان ما نیازمند مدیریت خوب و مناسب بودیم و بعد از 17 روز آمدم و در مورد اتفاقات صحبت کردم و تشکر کردم از تمام کسانی که در این مدت به من انتقاد کردند و حتی فحش دادند.
وی افزود: در نتیجه از انتقاداتتان به این نتیجه رسیدیم که باید ناوگان نوسازی شود، البته باید توجه داشت که در ابتدای انقلاب تعداد ناوگان هوایی ما تنها 24 فروند هواپیما بود که طی این سی سال به 182 فروند رسیده و با احتساب این دو هواپیمای اخیر، 156 فروند هواپیما طی سه سال گذشته به ناوگان هوایی اضافه شده است.
به گفته بهبهانی، از این تعداد در دوره 11 ماهه وزارت من، 35 هواپیمای جدید وارد ناوگان شده که 29 فروند آنها غربی و 6 فروند شرقی است که از این تعداد، 5 فروند هواپیمای جدید در حال رنگ زدن هستند تا به زودی وارد ناوگان هوایی شوند.
وزیر راه و ترابری با اشاره به شرایط خرید هواپیما در شرایط تحریم ایران گفت: شرایط خرید هواپیما برای ایران بسیار سخت است و هر زمانی که دوست داشتید، برایتان شرح میدهم که با چه سختی و رایزنی با کشورها و شرکتهای مختلف مجبوریم هواپیما را از کانالهای کشورهای دیگر و با دست به دست شدن هواپیما در کشورهای مختلف بخریم.
پاسخ به انتقاد
بهبهانی راهآهن اصفهان- شیراز را سوژه دیگر خبرنگاران برای انتقاد به وزارت راه خواند و گفت: طوری درباره این قطار صحبت کرده بودید که مادر شهیدی در سفر با این خط از من پرسیدکه «این مسیر پل دارد؟ به من گفتهاند در این مسیر پلی احداث نشده و این قطار در آن جا سقوط خواهد کرد» به ایشان گفتم که مگر قطار بال دارد که بتواند از روی دره رد شود؟ خیالتان راحت همه مسیر آماده استفاده است.
وی افزود: برخی از دوستان به گونهای درباره این مسیر صحبت کرده بودند که گویا هیچ نکته مثبتی در این مسیر وجود ندارد. از همین جا به همه خبرنگاران قول میدهم ظرف حداکثر دو هفته همه جمع حاضر را برای بازدید از این خط خواهیم برد.
بهبهانی با بیان این که جفایی که به این پروژه شد خیلی زیاد بود، تصریح کرد: برخی از روزنامهها دو ریل کشیده بودند که معلوم نبود برای کدام خط است و حتی برای قبل از سال 70 پاکستان بود و گفته بودند که این ریل قطار شیراز است! !
وزیر راه و ترابری افزود: برای هر کدام از پروژهها دلایل ایمنی داریم و در تمام لحظات در خدمت شما بودیم و فکر میکنم تنها وزیری هستم که رابطه خوبی با خبرنگاران دارم.
وی مجدداً به قضیه سقوط هواپیماها اشاره کرد و گفت: این هواپیماها در سالهای 73 و 74 خریداری شده بودند و حتی در زمان من هم مجوزی نگرفته بودند. همان طور که آدمی صحیح و سالم از منزل بیرون میرود و میان راه آنفاکتوس میکند، هواپیماها هم در میان راه دچار نقص فنی میشوند.
نظر شما