۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳

همایش ملی فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی سال آینده برگزار می شود.

به گزارس خبرآنلاین، در این همایش قرار است که تعریف و تبیین مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی دانشگاهی، بررسی و ارائه الگوی دانشگاه ایده آل بر مبنای اصول و ارزش های انقلاب اسلامی، تعریف و تبیین فرهنگ دانشجو، عوامل خارجی مؤثر بر فرهنگ دانشجو ، عرصه های متأثر از فرهنگ دانشجویی، جریان های فرهنگی و نقش نهادهای دانشجویی و شناسایی و تبیین الگوهای رصد فرهنگی بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم انسانی درباره مهندسی فرهنگی در دانشگاهها می گوید: اهمیت مهندسی فرهنگی به لحاظ نتایجی که برای سعادت فرد و جامعه دارد به گونه ای است که احتیاط را در هر گونه اقدام و تصمیم گیری در مورد آن می طلبد. البته از همین جا به پاسخ این پرسش می رسیم که چه کسانی در طراحی نقشه فرهنگی جامعه و بالتبع مهندسی آن اولویت دارند؟

او با بیان اینکه نقشه فرهنگ عمومی باید همواره در معرفی نقد و و بررسی عمومی قرار گیرد تا مسیر رو به رشد و پویایی داشته باشد می افزاید: به دلیل ویژگی پویایی فرهنگ جامعه، مهندسی فرهنگی بر خلاف مهندسی یک ساختمان که با پایان گرفتن ساختمان پایان می یابد، یک پروژه بی پایان است و همواره نیازمند بازنگری و تصحیح است.

پیروزمند معتقد است که اساتید دانشگاه به ویژه آنها که دغدغه سعادت و رفاه اجتماع را دارند باید به تناسب رشته خود سهمی در بازآرایی فرهنگی جامعه داشته باشند. روح حاکم بر نقشه فرهنگی اجتماع و مهندسی آن، معنویت و دیانت است، اما هیچ بخشی از آن نباید در تعارض با عقل و خرد بشر باشد و این جمع بین عقل و ایمان یا دین و خرد بشری مقوله دشواری است که نیازمند مشارکت اساتید است. لازمه تحقق مهندسی فرهنگی، شناسایی فرهنگ و کاربست آن در همه دستگاه های اجرایی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

او با بیان اینکه دانشگاه به عنوان یک موسسه فرهنگی، به لحاظ تمرکز نخبگان فکری در آن، از دو جهت می تواند در این فرایند موثر واقع شود گفت: از سویی نخبگان دانشگاهی می توانند با آگاهی از عناصر متفاوت فرهنگ و نظام های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و آگاه سازی نسبت به این عناصر و ارکان، مقدمات تحقق مهندسی فرهنگ را فراهم آورند. علاوه بر این، نخبگان شاغل در هر یک از حوزه ها و نظام های برشمرده، می توانند با طراحی و بازسازی اصول و عملکردهای متناسب با نظامی که بدان تعلق دارند، بر پایه فرهنگ اصیل اسلامی و با رفع ناهنجاری ها یا نواقصی که در این خصوص وجود دارد، به اجرای فرهنگ نظام مند خود کمک کنند.

پیروزمند گفت: ایجاد ارتباط و هماهنگی بین دستگاه های مختلف و هم اندیشی برای رفع ناسازگاری ها و مشارکت دادن دانشجویان در این پروسه و آگاه سازی جامعه از این تحول، از جمله فعالیت هایی است که دانشگاهیان، با توجه به جایگاه علمی فرهنگی خود می توانند در این جهت ایفا کنند. تلاش هوشمندانه و آگاهانه، دلسوزی و احساس مسئولیت و صبر و تحمل از جمله مولفه های اساسی است که برای تحقق این فرایند لازم و ضروری است.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mos IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    0 0
    مهمترین اصل که بایستی در این همایش بررسی شود تفاوت مهندسی با مدیریت انسانی و مدیریت ماشینی و مدیریت اسلامی است و عوامل شکست جامعه ایران در جایگزین کردن مهندسی بجای مدیریت است!