گروه اندیشه:به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همین چندی پیش بود دکتر مهران صولتی اعلام کرد که انجمن های مدنی شهر ۱۲ هزار ساله سبزوار را آباد می کنند. این خبر چشم نوازی بود مبنی بر این که با همه سخت گیری ها، بذر نهادهای مدنی به رویش خود با جهت گیری توسعه و آبادانی ادامه می دهد. سخنان صولتی هرچند مربوط به یک شهر می شد، با این همه به دلیل اهمیت مشارکت نخبگان و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد محلی در توسعه شهری، و توسعه پایدار کشور، از سوی مدیریت خبرآنلاین به صورت ویژه و در صفحه اول به عنوان تیتر یک گنجانده شد. این گزارش در کانال های مختلف عمومی و نخبگان کشور از جمله کانال خانم دکتر معصومه ابتکار و به طور عمومی در شبکه های اجتماعی انعکاس یافت. اکنون مشابه این اقدام از سوی نخبگان، کارآفرینان، و سازمان های مردم نهاد اصفهان آغاز شده که در یادداشت کانال دکتر محسن رنانی، اقتصاددان، منعکس شده است. او می نویسد: «دولتها دیگر توان و امکان آن را ندارند که برای توسعه ما کاری بکنند؛ وقت آن است که برای حل معضلات زندگی جمعیمان، خودمان بهپاخیزیم و دستبهدست هم دهیم به مهر. اگر یک معضل جمعی را بتوانیم با همکاری حل کنیم، بقیه را نیز خواهیم توانست.» نباید فراموش کرد که تاریخ ایران سرشار از جنبش های مدنی حل مساله است. این یادداشت در زیر از نظرتان می گذرد:
***
اصفهان سه دشمن دارد: آلودگی، خشکی و تعصب. سومی از خودمان است، چاره کردن آن را به نسل جوان میسپاریم. اما آن دو تا را بیکفایتیها به ما تحمیل کرده است؛ که اگر اکنون چارهاش نکنیم، فردا دیر خواهد بود.
دولتها دیگر توان و امکان آن را ندارند که برای توسعه ما کاری بکنند؛ وقت آن است که برای حل معضلات زندگی جمعیمان، خودمان بهپاخیزیم و دستبهدست هم دهیم به مهر. اگر یک معضل جمعی را بتوانیم با همکاری حل کنیم، بقیه را نیز خواهیم توانست.
کارآفرین برجسته شهرمان (مسعود صرامی) طرحی داده است که اگر همه همراهی کنیم، آلودگی مدیریت میشود و امید به احیای زندهرود، زنده خواهد شد. نهادهای مدنی، سمنها و نهادهای بخش خصوصی بسیج شدهاند و مقامات دولتی نیز قول همکاری دادهاند و مقدمات قانونی اجرای آن را نیز فراهم کردهاند. طراحان پیشبینی کردهاند که با اجرای کامل این طرح، ترافیک شهری اصفهان ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و روزانه یک میلیون لیتر بنزین، صرفهجویی و آلودگی هوا نیز بهطور متناسب کاهش خواهد یافت. دولت تعهد کرده است که منافع حاصل از صرفهجویی این بنزین را به صندوقی بریزد تا صرف مدیریت آلودگی، ترویج خودروهای عمومی برقی و احیای زندهرود شود.
تنها اگر اصناف و مغازهداران، کارمندان دولتی و کارکنان بخش خصوصی (که صبح با خودروی شخصی به سر کار میروند و تمام روز خودروی آن ها کنار خیابان پارک است و موجب کمبود جای پارک برای سایر شهروندان و افزایش ترافیک میشوند) برای رفتن به سر کار، خودروی شخصی به خیابانها نیاورند و دیگر شهروندان نیز خودروی تکسرنشین سوار نشوند، این طرح موفق خواهد شد. این کار شدنی است، اگر همه ما به اصفهان متعهد باشیم. من چند سال است خودروی شخصی ندارم و با دوچرخه و حملونقل عمومی آمدوشد میکنم؛ دشواری دارد اما اختلال آزارندهای ندارد. اگر اصفهان را دوست داریم باید برایش فداکاری کنیم.
همیشه فرصتها از دل بحرانها خلق میشود. آیا ما توان و شایستگی آن را داریم که بحران توسعه اصفهان را به فرصت تبدیل کنیم؟ پاسخ این پرسش را در روزهای ۲۶ تا ۲۹ آذر خواهیم گرفت. سه روز همکاری داوطلبانه نمادین خواهیم داشت و پس از آن نیز با سازوکارهای قانونی و بهرهمندی از فناوری هوشمند مدیریت ترافیک، پارک بیرویه و طولانی مدت در حاشیه خیابانها مدیریت خواهد شد.
در این سه روز بهطور نمادین و برای تمرین مشارکت مدنی، با خودروی شخصی به سرکار نمیرویم، تکسرنشین تردد نمیکنیم، دوچرخه سوار میشویم، صبح به دنبال همکاران خود میرویم و مسافران کنار خیابان را سوار میکنیم. سه روز همکاری و رفتار همدلانه در آمدوشد شهری، نشانه شایستگیهای ما برای موفقیتهای جمعی بزرگتر خواهد بود.
با مشارکت در پویش ۲۶ آذر، «هوای اصفهان را داشته باشیم».
۲۱۶۲۱۶
نظر شما