رییس اتاق بازرگانی در نهمین جلسه دوره هفتم هیأت نمایندگان اتاق ایران، که روز 30 بهمن ماه در محل این اتاق برگزار شد گفت:

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به ایام دهه فجر و تبریک آن و ایجاد فرصتی برای تجدید عهد با آرمان‌های انقلاب اسلامی، به یکی از مسائل مهم اقتصادی روز کشور اشاره کرد وگفت: «بازار ارز، سیاست‌های ارزی و شرایط مبادلات ارزی در کشور، نکته مهمی است که در چند ماه اخیر، توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. آرامش و پیش‌بینی‌پذیری در بازار ارز، لازمه برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی است، زیرا سیاست‌های ارزی، باید امکان هماهنگی فعالان اقتصادی را فراهم کند.»
وی عنوان کرد: «در جلسه‌ای که با بانک مرکزی داشتیم، مقرر شد کمیته هماهنگی مدیریت ارزی با همکاری مسؤولان ارزی کشور، در اتاق ایران تشکیل شود تا بتوانیم آن‌چه در سیاست‌های ارزی کشور تعیین می‌شود را به تحقق نزدیک کنیم. هر چند مشارکت فعال بخش خصوصی، مستلزم اطلاع از تمام واقعیت‌ها و تصمیماتِ گرفته شده است.»
رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه، ‌با اشاره به گسترده بودن موضوع ارز در کشور، توضیح داد: « نکته دیگر، تهیه ارز مبادلاتی برای تولید است، در دسترس بودن این منابع، مسأله‌ای است که باید مورد توجه همه مقامات ذی‌ربط باشد. در واقع برای مدیریت بازار ارز، باید انواع تقاضا از جمله ارز دانشجویی، ارز مسافری و دیگر انواع نیازهای ارزی، شناخته شده و نسبت به آن‌ها برنامه‌ریزی شود. از سوی دیگر، مدیریت بازار ارز با اقدامات امنیتی و پلیسی امکان‌پذیر نیست.»
وی یادآور شد: «در همین حال، باید کسب ارز غیرنفتی نیز مورد تأکید قرار گیرد. هم‌چنین باید تخصیص ارز ضابطه‌مند، جایگزین تخصیص ارز رابطه‌مند شود. باید در این‌باره بر مبنای اولویت‌هایی که در وزارت‌خانه‌های اقتصادی تعیین شده است، عمل کرد، در غیر این‌صورت، زمینه‌های رانت، فراهم شده و به دنبال آن، شاهد ایجاد فضاهای فسادآمیز خواهیم بود.»
نهاوندیان موضوع دوم را بحث ملال آور تحریم دانست و گفت: «برخی از بدخواهان ایران با تشدید تحریم‌ها و سخن گفتن از تحریم نفتی و بانک مرکزی، پیام تشدید تحریم‌ها را می‌دهند.»
وی تأکید کرد: «این اقدامات با سخن نخست آن‌ها در خصوص «تحریم هوشمندانه» در تناقض است. آن‌ها نمی‌دانند که اگر تحریم‌ها بیشتر شود، 70 میلیون نفر با خلاقیت‌های متفاوت در مقابل آن‌ها خواهند ایستاد.»
رئیس اتاق ایران هم‌چنین از ایجاد فرصت برای گفت‌و‌گو در خصوص تحریم‌ها خبر داد و گفت: «اکنون فرصتی برای مذاکره ایجاد شده که باید نهایت استفاده را از این فرصت، داشته باشیم.»
وی با بیان این مطلب که تحریم، بازی باخت‌–‌باخت برای هر دو طرف است، تصریح کرد: «پیش‌نیاز هر گونه توافق هسته‌ای، لغو همه تحریم‌ها است و ما باید مطمئن شویم که میدان رقابت برای فعالان اقتصادی در صحنه‌های بین‌المللی باز شده است.»
نهاوندیان یادآور شد: «در شرایط تحریم، دولت باید انعطاف بیشتری داشته، از خود تحریمی جلوگیری کرده و شرایط مساعد را بیش از پیش برای فعالان اقتصادی فراهم کند.»
وی نکته سوم سخنان خود را به موضوع مناسبات بانک با فعالان بخش خصوصی اقتصادی اختصاص داد و گفت: «لازم است مناسبات بین بانک‌ها و فعالان اقتصادی مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا امروز زمان حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی فرا رسیده است.»
رئیس پارلمان بخش خصوصی با تأکید بر این‌که در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار نیز به این موضوع توجه شده است، تشریح کرد:‌ »ما همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم و باید از این فرصت که با تصویب این قانون، ایجاد شده، نهایت استفاده را ببریم.»
وی یادآور شد: «هم‌چنین باید در قانون بودجه سال 1391 نیز این مسأله مورد توجه گیرد. اگر مجلس قرار است به حمایت از فعالان اقتصادی برخیزد، بهترین فرصت آن، بودجه سال آینده کشور است. توقع ما این است که در تصویب بندهای بودجه، بخش خصوصی فراموش نشود.»
نهاوندیان تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار را فرصتی برای هم‌افزایی بخش خصوصی دانست و گفت: «این قانون فرصتی برای هم‌افزایی اعضای بخش خصوصی و آزمونی برای فعالان این عرصه است تا میزان همکاری و هم‌دلی خود را نشان دهند. قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، ادامه اصل 44 قانون اساسی است تا بتواند بخش خصوصی را به طور جدی، وارد میدان کند.»
وی تصریح کرد:‌ »خوش‌بختانه از این فرصت استفاده شد و در دو مورد از بندهای قانون، نام اصناف مورد تأکید قرار گرفت تا اعلام شود، همه اعضای بخش خصوصی عضو یک خانواده هستند و اتاق، خدمت‌گزار همه اعضای بخش خصوصی است.»
نهاوندیان در ادامه با بیان این مطلب که برخی گرانی‌ها به دنبال تأثیر در مؤلفه‌های قیمتی به وجود آمده است، توضیح داد: «بین گرانی و گران‌فروشی تفاوت وجود دارد. در مواردی که واحد اقتصادی با افزایش هزینه قیمت تمام شده، اقدام به گران کردن محصولات خود می‌کند، مسؤولان باید این واقعیت را پذیرفته و آن را گران‌فروشی تلقی نکنند.»
وی تأکید کرد: «البته انتظار مردم از بخش خصوصی، رویکرد منصفانه است. اگر منصفانه رفتار کنیم، مردم به ما اعتماد خواهند کرد و گران‌فروشی‌های بی‌علت، به هیچ عنوان قابل تحمل نیست.»
رئیس اتاق ایران در پایان سخنان خود، ‌انتخابات مجلس را مورد تأکید قرار داد و افزود: «از آن‌جایی که بیش از نیمی از تصمیمات نمایندگان مجلس اقتصادی است، باید پیش از انتخاب، نظر اقتصادی نامزدها را مورد پرسش قرار دهیم و لازم است توجه به دیدگاه‌های اقتصادی آن‌ها بیش از پیش، مورد توجه قرار گیرد. ضمن این‌که علاوه بر علم، تقوا نیز لازمه یک نماینده مجلس است.»
نهاوندیان تصریح کرد: «اتاق‌های سراسر کشور به هیچ وجه در رقابت‌های انتخاباتی در بخش‌های سیاسی وارد نمی‌شوند و هر کسی به عنوان نماینده پذیرفته شد، مورد حمایت اتاق قرار خواهد گرفت.»
وی یادآور شد: «این وظیفه یکایک ما است که حضوری فعال در انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.»

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =