افزایش فروش دغدغهی مشترک همه فروشگاهها است. برای افزایش فروش میتوانید سراغ ارائه محصولات پرطرفدارتر بروید؛ یا اینکه به کمک روشهای بازاریابی و تبلیغات، محصولات موجود را به مشتریان بالقوه معرفی کنید. برای افزایش میزان فروش، در هر دو حالت هدف شما باید جذب مشتریان جدید و نگه داشتن مشتریان قدیمی باشد. اگر در جستجوی ایده برای تبلیغات مغازه هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه درباره ایدههایی صحبت میکنیم که ۱۰۰ در ۱۰۰ عملی باشند و بتوانند روی فروش مغازه شما تاثیر بگذارند.
ایده برای تبلیغات مغازه (صد در صد عملی!)
اصلیترین دغدغهی فروشگاهها جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش است. برای جذب مشتری باید سراغ بازاریابی و تبلیغات بروید. در این مقاله ۱۰ ایده برای تبلیغات مغازه و فروشگاه آوردهایم که میتواند به شما کمک کند.
۱.مغازه خود را در گوگل ثبت کنید
خیلیها تصور میکنند گوگل فقط برای فروشگاههای اینترنتی است؛ اما همین الان اگر دنبال گل فروشیهای محل خودتان باشید، میتوانید با جستجوی عبارتهایی مثل «گل فروشی در منیریه» یا «گل فروشی در تهرانسر» مکان تمامی گل فروشیهای اطراف خودتان را روی نقشه گوگل مپ ببینید. شاید سوال کنید که گوگل از کجا این مکانها را شناسایی کرده؟ پاسخ این سوال ساده است. این گل فروشیها خودشان ۱۰ – ۱۵ دقیقهای وقت گذاشتهاند و فروشگاهشان را ثبت کردهاند.
فرقی نمیکند چه مغازهای دارید و چه چیزی میفروشید؛ شما هم میتوانید در کمتر از ۱۵ دقیقه اطلاعات خودتان را در گوگل ثبت کنید. این اطلاعات شامل لوکیشن مغازه، زمینه فعالیت، معرفی محصولات، شمارههای تماس، ساعت باز بودن مغازه، تصاویر مغازه و ... میشود. با این کار مثلاً اگر کاربری دنبال مغازه پروتئینی باشد، با جستجوی عبارت «مغازه پروتئینی در تهرانسر» میتواند مغازهتان را پیدا کند و به مشتری شما تبدیل شود.
خلاصهی کلام، ثبت لوکیشن در گوگل مپ یک ایده کاربردی و رایگان برای تبلیغات مغازه است.
۲.مخاطب فروشگاهتان را بشناسید
شناختن جنس مخاطب به شما کمک میکند تا ایدههای تبلیغاتی بهتری را پیدا کنید. مثلاً برای لوازم آرایشی، چون اغلب دختران جوان علاقه زیادی به حضور در شبکههای اجتماعی دارند، تبلیغ در اینستاگرام، تیک تاک و... خیلی کمک کننده است؛ اما برای تبلیغ ابزار و یراق انتخاب اینستاگرام احتمالاً تاثیر چندانی روی فروش شما نداشته باشد. اینجاست که شناخت مخاطب اهمیت پیدا میکند.
۳.به مشتری گوش دهید
این بخش را از وبسایت ادزینو نقل میکنیم:
اگر هدفتان تبلیغات برای جذب مشتری است، باید در نخستین گام مشتریان و کاربران هدف خود را درک کنید. باید بدانید که درد آنها چیست؟ چرا به فکر خرید محصولات شما افتادهاند؟ شاید عجیب به نظر برسد؛ اما بسیاری از شرکتهای حرفهای هم حتی این کار را انجام نمیدهند؛ یا اینکه تعامل با مشتریان را اتلاف وقت میدانند. در حالی که ناآگاهی از خواستهها و انتظارات مشتری مهمترین عامل ناکامی کسب و کارها در افزایش فروش محصول یا خدمات است.
برای شنیدن حرف مخاطب میتوانید در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید؛ یا راههای ارتباطی دیگری بسازید.
۴.تبلیغات دهان به دهان را جدی بگیرید
با وجود اینکه رسانههای اجتماعی روی نظر کاربران تاثیر زیادی میگذارند، اما کماکان وقتی از دهان یک دوست یا آشنای واقعی تعریف محصول یا خدماتی را میشنویم، راحتتر به آن اعتماد میکنیم. این توصیه از سایت کارنکن را بخوانید تا مسئله برایتان روشنتر شود:
بیشترین سرمایه خود را صرف جلب اعتماد مشتریان فعلی کنید. اینها سفیران مغازه و مبلغان ارزش افزودهی شما هستند. برای آنها وقت بگذرید، به آنها تخفیف دهید و وفادارشان کنید. بهترین روش تبلیغات برای مغازه به خصوص مغازههای محلی تبلیغات دهان به دهان است.
۵.از سامانه پیامکی استفاده کنید
شاید عجیب به نظر برسد؛ اما ارسال پیامک یک ایده برای تبلیغات مغازه است که اتفاقاً هزینه زیادی هم ندارد. اگر میخواهید فروشگاهتان را تبلیغ کنید؛ یا درباره محصول جدیدی اطلاعرسانی کنید، تبلیغات پیامکی انتخاب خوبی است. این تبلیغات ارزان است و میتوان آن را بهصورت محلی هم اجرا کرد.
با ارسال پیامکهای تبلیغاتی میتوانید:
- مشتریهای جدیدی جذب کنید.
- معروف شوید و به اصطلاح برندسازی کنید.
- درباره جشنوارههای تخفیفی و... فروشگاه اطلاعرسانی کنید.
- ارتباطتان با مشتریان را بیشتر کنید.
۶.تبلیغ در شبکههای استانی هم بد نیست
این ایده بیشتر برای فروشگاههای بزرگ میخورد. فروشگاههایی که میتوانند برای تبلیغات بودجههای بیشتری کنار بگذارند و حالا میخواهند با حضور در تلویزیون، برندشان را بیشتر تبلیغ کنند.
۷.در شبکههای اجتماعی حضور فعال داشته باشید
این بخش نیاز به توضیح زیادی ندارد. شبکههای اجتماعی بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند. براساس گزارش یکتانت، به طور متوسط هر ایرانی ۴ ساعت از روزش را در اینترنت میچرخد و اینستاگرام و تلگرام نزدیک به ۵۰ میلیون کاربر ایرانی دارند. حالا که حرف از یکتانت شد، این بخش را به نقل از خودشان بخوانید:
استفاده از شبکههای اجتماعی هم روشی مقرون به صرفه برای جذب مشتری و حفظ آنهاست. البته اگر پای تبلیغات در میان باشد، کمی باید بیشتر خرج کنید. تولید محتوای ارزشمند و تعاملی مثل پستهای آموزشی، پشتصحنه، نظرسنجی، لایو و ریلز از راههای رایگان برای ایجاد اعتماد و جذب مشتریان است. برای مثال، کسب و کاری که کارش فروش مبلمان است، میتواند راجع به چگونگی نظافت مدلی خاص از مبل محتوا تولید کند یا چیدمان منزل با مبل چستر را آموزش دهد. در کنار آنها هم مبلهای خود را معرفی (تبلیغ) کند.
شما هم متناسب با فروشگاهتان میتوانید دنبال ایدههایی برای تبلیغات مغازه در اینستاگرام باشید.
۸.سایت فروشگاهی داشته باشید
خیلی از فروشگاهها ترجیح میدهند روی فروش محلی و بازاریابی محیطی تمرکز کنند؛ اما اگر میخواهید فروشتان را افزایش دهید، باید متفاوت فکر کنید. در این صورت راهاندازی سایت فروشگاهی هم شاید بد نباشد. خصوصاً که وبسایت امکانات بیشتری برای معرفی محصولات، بازاریابی و تبلیغات دارد.
۹.توزیع تراکت و بروشور هنوز هم جواب میدهد!
در این سبک از تبلیغات چگونگی توزیع تراکت و بروشور هم اهمیت دارد. اینکه صرفاً یک نفر سر چهارراه بایستند و تراکت پخش کند؛ یا اینکه یک نفر توی هر خانهای بروشور بیندازد، شاید خیلی جواب ندهد؛ اما وقتی همین روشها را با استراتژیهای بازاریابی چریکی ترکیب کنید، به نتایج بهتری میرسید.
۱۰.سراغ بازاریابی تعاملی بروید
این بخش را از وبسایت ادزینو نقل میکنیم که توضیح کاملی درباره بازاریابی تعاملی ارائه داده است:
به جای استفاده از تبلیغات سنتی برای جذب مشتری، به سراغ شیوههای خلاقانهتری برای تبلیغات بروید. استفاده از داستانسرایی تعاملی و طراحی بازیهای تعاملی باعث میشود تا کاربران بیشتر با محصولاتتان ارتباط برقرار کنند. برای جذب مشتری باید کاری کنید که مشتریان بالقوه شما در فضای بازاریابی غوطهور شوند و نقش فعالی در آن داشته باشند. به این شکل میتوانید با شکلدهی یک ماجراجویی تعاملی آنلاین کاربر را در قیف فروش خود پیش ببرید و راضی به خرید کنید.
داستان یا بازی طراحی شده توسط شما باید مرتبط با حوزه کاری، برند و محصول باشد. همچنین باید روایتی قانع کننده به خریدار ارائه دهد.
سخن آخر
تبلیغات جزء جداییناپذیر بازاریابی است. این موضوع حتی برای مغازهها نیز صدق میکند. اگر در جستجوی ایده برای تبلیغات مغازه هستید، میتوانید از نکات بالا کمک بگیرید. این ایدهها میتوانند کسب و کارتان را متحول کنند. اگر سوال دیگری درباره تبلیغات فروشگاه و مباحث مرتبط با آن داشتید، در کامنتها پاسخگوی شما هستیم.
نظر شما