سازمان بازرسی کل کشور دوباره بر ممنوعیت نامزدی بازنشستگان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال تاکید کرد ، اصراری که می تواند به چالشی برای فوتبال ملی بدل شود.

میثم بهرامی: سازمان بازرسی کل کشور که مدتی قبل بیانیه‌ای در مورد منع حضور بازنشستگان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال صادر کرده بود، دوباره طی نامه‌ای به وزارت ورزش، تاکید کرد بازنشستگان نمی توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند.
به گزارش خبرآنلاین ؛ این نامه پس از آن به وزارت ورزش ارسال شد که فدراسیون فوتبال در پاسخ به نامه اول سازمان بازرسی، بند اول اساس‌نامه را مورد استناد قرار داد و با صدور بیانیه‌ای نوشت: «اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 24/5/1386 پس از تصویب مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به تایید فدراسیون جهانی فوتبال – فیفا، به تصویب هیات محترم وزیران رسیده است، براساس ماده یک اساسنامه مذکور به عنوان یک نهاد غیردولتی (NGO) محسوب می شود که دارای شخصیت حقوقی مستقل است.»
فدراسیون فوتبال با صدور این بیانیه، رسما اعلام کرد که حضور بازنشسته‌ها در انتخابات ریاست، منع قانونی ندارد. اما ظاهرا سازمان بازرسی همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند. در نامه جدید سازمان بازرسی به وزارت ورزش نوشته شده است: «فدراسیون فوتبال یک موسسه عمومی غیردولتی است و نامزدی بازنشستگان و بازخریدشدگان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال غیرقانونی است. به استناد بند 11 الحاقی به ماده واحده قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران بر اطلاق و عموم، موسسه عمومی غیردولتی هستند و فدراسیون فوتبال از این قانون استثنا نشده است و تصریح تبصره این بند بر تصویب اساسنامه فدراسیون‌ها توسط هیات وزیران، آنها را از عداد موسسات عمومی غیردولتی خارج نمی‌کند.»
سازمان بازرسی حتی پاسخ بیانیه فدراسیون فوتبال را هم داده و در نامه‌ای که به وزارت ورزش فرستاده، نوشته: «بیانیه فدراسیون فوتبال که برخی از اعضای هیات رئیسه فعلی آن، نامزد انتخابات ریاست این فدراسیون بوده و ذی‌نفع قضیه هستند به نوعی ایستادگی در مقابل قانون تلقی می‌شود، به ویژه اینکه اساسنامه در مقابل قانون تاب مقاومت ندارد. بیانیه اخیر فدراسیون فوتبال نوعی تفسیر و اجتهاد در مقابل نص قانون است.»
 گرچه سازمان بازرسی مطالب مطرح شده در بیانیه فدراسیون فوتبال را زیر سوال برده، اما به هر حال ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرده که این فدراسیون «یک نهاد غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی است که بالاترین مرجع ذیصلاح در رشته‌های ورزشی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی تشکیل شده است.»
 
 
فیفا هم تاکید زیادی بر دولتی نبودن فوتبال کشورها دارد و حتی یک بار فوتبال ایران را به خاطر دخالت‌های دولت تعلیق کرد. این بار هم اگر به کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال اجازه شرکت در انتخابات داده نشود، فیفا این عمل را مصداق دخالت دولت در فوتبال می‌داند و دوباره فوتبال ایران را تعلیق خواهد کرد. البته بیانیه سازمان بازرسی کل کشور تنها به ضرر کفاشیان خواهد بود چراکه عزیز محمدی ایثارگر است و قانون دوشغله‌ها شامل حال او نمی‌شود. حسین قریب هم که در ستاد فرمان 100 امام فعالیت می‌کند، در صورتی که از این ستاد به فدراسیون فوتبال مامور شود، مشکلش حل می‌شود و تنها می‌ماند علی کفاشیان که بازنشسته است و سازمان بازرسی می‌خواهد او را از انتخابات کنار بگذارد.
هرچند کنار گذاشته شدن علی کفاشیان و انتشار این اخبار به صورت خودجوش ، فوتبال ملی ایران را به تعلیقی مجدد می کشاند. اگرچه سازمان بازرسی کل کشور بر اجرای قانون داخلی تاکید دارد و در مقابل گفته های علی کفاشیان و فدراسیون فوتبال هم عین واقعیت قانونی است ، این تنها هیات وزیران است که می تواند با صدور مجوز برای علی کفاشیان ، بگذارد فوتبال سیر قانونی خود را طی کند و مانع از تعلیق فوتبال ملی مان شود. هرچند دولت مشکلی برای صدور چنین مجوزی ندارد ، اما تعدادی از مسئولان رده میانی وزارت ورزش هستند که انگار تمایلی برای ارائه چنین درخواستی از وزیر ورزش ندارند. اقدامی که می تواند ضربه ای بزرگ به فوتبال ملی ایران وارد کند و رویای صعود به جام جهانی برزیل را به کابوس بدل کند.
 
43 41
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قنبر IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    39 2
    نترسید.تیغ سازمان بازرسی اگر برش داشت امثال اقای ایکس و ایگرگ ده شغله نبودند.کار خودتان را بکنید.
  • مهدی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    14 2
    بدبخت شدیم دوباره احتمال تعلیق !!!!خبر آنلاین تو روخدا شما که رسانه ای هستید برید حرف مردم رو به مسئولین بگین که دوباره فوتبالمون تعلیق نشه
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    13 1
    خدا آخرعاقبتمونو بخیرکنه!!!!!!!