در راستای راه‌اندازی دولت الکترونیک و در لایه ارتباط دولت با دولت، شبکه اختصاصی دولت شامل سامانه یک‌پارچه مراسلات الکترونیک دولت، نظام سازمان الکترونیک نهاد ریاست‌جمهوری، شبکه کارتابل الکترونیک و شبکه ویدیو کنفرانس دولت آغاز به‌کار کرد.

ظهر پنج‌شنبه 23 مهرماه، شبکه الکترونیکی اختصاصی دولت با حضور آقای دکتر احمدی‌نژاد در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری رسما آغاز به کار کرد. این دستاوردها شامل پرتال نهاد ریاست‌جمهوری، مرکز داده‌های نهاد، ویدئوکنفرانس دولت، سامانه مکانیزه گردش مکاتبات اداری نهاد، اتوماسیون اداری دبیرخانه، سامانه پیامک اطلاع‌رسانی دولت (پاد)، سامانه یکپارچه مراسلات الکترونیک (سی‌ماد) و شبکه اختصاصی دولت است.

همزمان با افتتاح این شبکه سامانه یکپارچه مراسلات الکترونیک دولت، سی‌ماد نیز افتتاح شد .با افتتاح این سامانه علاوه بر افزایش سرعت ارسال و دریافت یک میلیون و 500 هزار مکاتبات ارسالی دولت و کاهش زمان این انتقال تا چند ثانیه، سالانه نزدیک به 3 میلیارد تومان نیز در هزینه پستی صرفه‌جویی می‌شود .
علاوه بر این، دو شبکه بزرگ طرح‌های نظارتی و تصمیم‌سازی ریاست جمهوری نیز با حضور آقای احمدی‌نژاد آغاز به کار کرد. یکی از این طرح‌ها نظام سازمان الکترونیک نهاد ریاست‌جمهوری است که با راه‌اندازی آن، کاغذ از مکاتبات اداری مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری حذف می‌شود. افزایش دوبرابری آمار اطلاعات موجود در دبیرخانه دولت و کاهش تعداد نیروهای شاغل در این حوزه از 122 نفر به 73 نفر، از آثار بهره‌گیری از فناوری اطلاعات است .
آقای احمدی‌نژاد همچنین از شبکه کارتابل الکترونیک دولت نیز که در شرف اجراست، بازدید کرد این شبکه جایگزین روش کاغذی در کارتابل‌های دولتی است و سپر حفاظتی آن که از امنیت ویژه‌ای برخوردار است، به زودی راه‌اندازی می‌شود .

ساپد (ساپاد)، سامانه اطلاع‌رسانی پیامک دولت نیز که پیش از این فعالیت خود را آغاز کرده بود، دامنه فعالیت خود را با طراحی جدید گسترش داده و ارتباطات رسانه‌ای مردم و دولت را نیز پوشش خواهد داد.
شبکه ویدیو کنفرانس دولت نیز از دیگر طرح‌هایی بود که در این جلسه به صورت رسمی‌آغاز به کار کرد. با استفاده از این شبکه، استاندار خراسان رضوی، معاون پشتیبانی استانداری اردبیل و معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، همزمان در این مراسم شرکت و نظرات خود را مطرح کردند .

آگاهی از پیگیری کار هر شهروند ایرانی
آقای احمدی‌نژاد پس از افتتاح رسمی‌شبکه الکترونیک اختصاصی دولت گفت: «امیدواریم مسئولان پس از راه‌اندازی لایه اول ارتباط دولت با دولت در دولت الکترونیک، ارتباطات مردمی را با دولت نیز به سرعت سامان دهند تا به صورت لحظه‌ای از پیگیری کار هر شهروند ایرانی آگاه باشیم. برای من و هر کسی در هر مقامی‌در دولت، مهم این است که به صورت لحظه‌ای بدانیم هر شهروند ایرانی کارش در مجموعه اداری به کجا رسیده است و آیا کارش درست انجام شده است یا نه. امیدوارم این مجموعه و حلقه ارتباطی گسترده، دقت و سرعت کار را افزایش دهد و در آینده کیفیت کار را نیز با نظارت‌های سازمان یافته و زنده بالا ببریم. امیدوارم با این مجموعه ای که راه افتاده است بتوانیم خدمت خوبی به مردم در آینده ارائه دهیم ».

وی هم‌چنین با بیان این‌که سالهاست شعار دولت الکترونیک داده می‌شود و هزینه‌های سنگینی در دستگاه‌های مختلف صورت گرفته، تصریح کرد: «به رغم این هزینه‌ها هنوز به یک شبکه پایدار و ثابت در کار نرسیده‌ایم و امیدواریم شبکه‌ای که امروز راه افتاد، سرعت و ظرفیت کامل را داشته باشد و همه مجموعه‌های دولت را به هم مرتبط کند و ظرف مدت کوتاهی بتواند به‌عنوان یک پایه و الگو برای ارتباط با مجموعه‌های دیگر استفاده شود».
آقای احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرد که به حرکت اخیر بعنوان الگو در ساماندهی دولت الکترونیک و همه بخش‌ها توجه و از تجربیات راه اندازی این شبکه ارتباطاتی به خوبی استفاده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =