جیمز کامرون بامداد امروز سوار بر زیردریایی پیشرفته و تک‌نفره دیپ‌سی‌چلنجر توانست به عمق 10994 متری گودال ماریانا برسد و نخستین انسانی لقب بگیرد که عمیق‌ترین جای پوسته زمین را با چشم خود ببیند.

در رکورد قبلی که در سال 1960 / 1339 توسط ژاک پیکارد و دان والش ثبت شد، این دو کاوشگر 20 دقیقه را در عمیق‌ترین نقطه اقیانوس سپری کردند، اما به دلیل برخورد زیردریایی با بستر اقیانوس، گل‌ولای بلند شد و دید را از بین برد و به همین دلیل آن دو نفر نتوانستند تصویری از این نقطه از اقیانوس تهیه کنند. اما زیردریایی حامل کامرون مجهز به ابزارهای نورافشانی و دوربین‌های تصویربرداری و فیلم‌برداری متعدد از جمله دوربین‌های فیلم‌برداری سه‌بعدی است. بازوهای روباتیک و مخازن پلاستیکی برای نگهداری نمونه‌های گرفته‌شده نیز از دیگر تجهیزات بیرونی این زیردریایی است. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که کامرون در این سفر موفقیت‌آمیز توانست به تمام اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب مفصل «کارگردان آواتار در عمیق‌ترین نقطه زمین» را مطالعه کنید.


فیلم زیر، خلاصه‌ای از این سفر، اهمیت و شرحی از ابزارهای به‌کار رفته را از زبان جیمز کامرون و مدیر بخش کاوش‌های نشنال‌جئوگرافیک بیان می‌کند.

 تصاویر ویدیویی بازگشت کامرون به سطح اقیانوس را نیز می‌توانید به محض انتشار، در خبرآنلاین ملاحظه کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نامدار IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    6 2
    عجب جرأتی داره این کامرون...! واقعا خوش به حالش که زندگیشو صرف دیدن و کاوش در آفرینش خدا میکنه و اینهمه بزرگیه بیکران رو از نزدیک میبینه...
  • زهرا A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    2 3
    کاش جای او بودم. اما حالا که نیستم می خوام یکی مثل او بشم.