آیا پسران در رشته ریاضی بااستعدادتر از دختران هستند؟ این موضوع بسیار جالبی است که شیرزاد عبداللهی، متخصص مسائل آموزش و پرورش آن را در یادداشت خود طرح کرده است.

این محقق مسائل آموزشی نوشته است: "به طور سنتی این اعتقاد حتی در بین دختران شایع است که پسرها در درک و تجزیه و تحلیل مسائل ریاضی توانایی بیشتری دارند و دخترها در علوم انسانی و ادبیات و هنر مستعدترند. انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه و دانشگاه معمولا برپایه چنین باوری انجام می شود.
تحقیقات موسسه بین‌المللى آزمون «پیسا» که به ارزیابی توانایی‌های درسی دانش‌آموزان در سطح جهان می‌پردازد، نشان می‌د‌هد که در آلمان دانش‌آموزان پسر در رشته ریاضی نمرات بهتری کسب کرده اند. یک نکته دیگر که این تفکر سنتی را تایید می کند این است که در میان ریاضی‌دانان برجسته جهان، نام هیچ زنی دیده نمی‌شود."
وی با بررسی آمارها مطرح در این باره ادامه می دهد:" پژوهشگرانی که نتایج آزمون های استاندارد و بین المللی را کشور به کشور بررسی کرده اند، متوجه شده اند که فاصله جنسیتی در ریاضیات در جوامعی که از تساوی جنسیت بیشتری برخوردارند، کم می شود و یا کاملاً از بین می رود. به عنوان نمونه در پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و نیوزیلند که رتبه اول تا پنجم جهان را از نظر برابری جنسیتی دارند، تفاوتی بین استعداد ریاضی دختران و پسران دیده نمی شود."
برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =