گربه‌ها روی درخت زندگی و شکار می کنند. ترکیب قوانین فیزیکی، تکامل و فیزیولوژی بدن این حیوان باعث ‌شده حتی اگر از طبقه سی‌ودوم هم پایین بیفتند، مانند یک چترباز ماهر به زمین برسند و زنده بمانند.

محبوبه عمیدی: هفته گذشته یک گربه خانگی که از طبقه نوزدهم ساختمانی در شهر بوستون پایین افتاده بود، با کمی ضرب‌دیدگی در قفسه‌سینه جان سالم به در برد. دام‌پزشکان و زیست‌شناسان می‌گویند مجموعه‌ای از قوانین فیزیکی، تکامل و فیزیولوژی بدن این حیوان باعث می‌شود در اغلب موارد گربه‌ها حتی اگر از طبقه سی‌ودوم هم پایین افتاده باشند، مانند یک چترباز ماهر به زمین برسند و زنده بمانند. اما آنها چه شگردهایی را برای فرود آمدن با کمترین آسیب ممکن به کار می‌گیرند؟

جیک سوشا، پژوهشگر بیومکانیک دانشگاه فناوری ویرجینیا می‌گوید: «این داستان تازه عجیب نیست، گربه‌ها رکورددار زنده‌ماندن پس از پایین افتادن از ارتفاع هستند. آنها اگر ساکن طبیعت باشند مانند میمون‌ها، انواع خزندگان و بسیاری از حیوانات دیگر زندگی روی درخت‌ها را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل همیشه باید برای جان سالم به در بردن از ارتفاع آمادگی داشته باشند».

به گزارش بی.بی.سی، مطالعه‌ای که در سال 1987/1366 بر روی 132 گربه که به دلیل پایین افتادن از ساختمان‌ها به درمانگاه دام‌پزشکی آورده شده بودند، نشان می‌داد 90درصد از آنها جان سالم به در برده‌اند و تنها 37درصد نیازمند کمک‌های فوری درمانی بوده‌اند. یکی از آنها که از طبقه 32ام پایین افتاده بود، یک دندان و یکی از ریه‌هایش را از دست داده بود.

محققان می‌گویند بدن گربه‌ها از لحظه آغاز سقوط تا زمان برخورد به زمین مشغول کاهش اثر ضربه است. نسبت مساحت بدن به وزن این حیوان از بسیاری از پستانداران مانند اسب و انسان بیشتر است و در نتیجه هنگام سقوط، سرعت حد کمتری خواهد داشت. سرعت حد، بیشترین سرعت سقوط است که در اثر تعادل بین نیروی وزن و مقاومت هوا تثبیت می‌شود.

سرعت حد برای یک گربه با ابعاد متوسط حدود 97 کیلومتربرساعت اندازه‌گیری شده، اما این سرعت برای یک انسان متوسط 193 کیلومتربرساعت برآورد شده است. علاوه بر این محققان می‌گویند گربه‌ها در طبیعت اغلب روی درخت‌ها زندگی و شکار می‌کنند و برای در امان ماندن از آسیب‌های حین سقوط تکامل پیدا کرده‌اند.

زیست‌شناسان می‌گویند انتخاب طبیعی باعث شده گربه‌ها استعداد فوق‌العاده‌ای در حس مسیر رو به پایین داشته باشند که مکانیسم عمل این حس شبیه به توانایی حفظ تعادل در انسان است. به همین دلیل اگر زمان کافی داشته باشند بدن و دمشان را در هوا می‌چرخانند تا درست روی پنجه‌ها فرود بیایند. همزمان پاها را می‌کشند تا با افزایش سطح، مقاومت هوا را افزایش دهند و چیزی شبیه به چتر نجات ایجاد کنند. هنگام رسیدن به زمین هم پاهای عضلانی گربه‌ها که نتیجه بالا رفتن از درخت است مانند کمک‌فنر عمل خواهد کرد. نکته دیگر این است که پاهای گربه به شکل عمودی روی زمین فرود نمی‌آیند و زاویه‌ای که بین پاها و تنه او ایجاد می‌شود، نیروی ضربه را به مفاصل وارد می‌کند. اگر گربه هم مانند انسان به شکل عمودی روی پاهایش فرود بیاید، تمام استخوان‌هایش خواهد شکست.

تکامل تلاش کرده تا جایی که می‌تواند از گربه‌ها در برابر سقوط محافظت کند اما دامپزشکان می‌گویند دخالت انسان در این روند طبیعی و نگهداری گربه‌ها در خانه باعث شده آنها اضافه‌وزن پیدا کنند و تحرک خیلی کمتری داشته باشند که می‌تواند شانس آنها را برای جان سالم به در بردن در چنین شرایطی به مراتب کمتر کند. از سوی دیگر تعدادی از گربه‌هایی که از ساختمان‌های بلند به پایین سقوط می‌کنند با آسیب‌های جدی در ناحیه شش‌ها و، دهان و دندان‌ها مواجه می‌شوند و دیگر نمی‌توانند به زندگی عادی برگردند.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CH ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    15 3
    دوستون دارم خبر آنلاین
  • س ع ی د DE ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    10 7
    دستشون با اجنه تو یه کاسه هست!!!
  • بدون نام US ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    9 0
    توکارتون تام وجری هم از کوه گربه می افتاد ولی طوری نمیشد
  • مریم.ف US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    4 1
    امیدوارم کسی نخواداین کارو امتحان کنه!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    7 1
    مورچه ها رو از طبقه 200 ام بندازی هیچی شون نمیشه !!!!
  • بدون نام AE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    7 0
    انسان كه كه از تخت خواب هم بيفته جند تا استخونش شكسته مي شود !