حتی اگر اجرایی شدن طرح سوال از رئیس جمهوری برای اولین بار در مجلس هشتم را مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال 90 ندانیم، بی‌تردید این رخداد مهم‌ترین خبر سیاسی اسفند ماه سال گذشته بوده است.

سارا طالبیان: طرح سؤال از رئیس جمهور که از ابتدای مجلس هشتم همواره مطرح و با اختلاف نظرها و فراز و نشیب‌های متعدد همراه بود، سرانجام در روزهای پایانی سال 90 و در واقع در روزهای پایانی عمر مجلس هشتم، بالاخره اجرایی شد و مجلس هشتم توانست محمود احمدی نژاد را برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به خانه ملت بیاورد.

با وجود اینکه بارها مسئله باز پس گیری امضای برخی از سوال کنندگان و از اکثریت افتادن طرح سوال از رئیس جمهور مطرح شد و به رغم تلاش‌های مستمر نمایندگان حامی دولت برای جلوگیری از اجرایی شدن این طرح، سرانجام احمدی نژاد در روز 24 اسفند ماه در مجلس حاضر شد و به محورهای مختلف طرح سوال نمایندگان پاسخ گفت. پاسخی که با مایه‌هایی از شوخی و بی‌اعتنایی همراه بود و همین رفتار ازسوی رئیس جمهور موجب نارضایتی و دلخوری بسیاری از نمایندگان شد.

اگر از اتفاقات و حاشیه‌های سوال از رئیس جمهور بگذریم، بی‌شک برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دیگر رخداد سیاسی مهم و مورد توجه اسفند ماه سال 90 بود. پس از فعالیت‌های انتخاباتی گسترده گروه‌های مختلف سیاسی و تولد جبهه‌های جدید در جریان اصولگرایی، سرانجام انتخابات مجلس نهم در روز دوازدهم اسفند ماه سال 90 برگزار شد. این انتخابات با مشارکت 64.2 درصدی مردم همراه بود و نتایج آن در روز 15 اسفند ماه اعلام شد. نتیجه ای که گویای دو مرحله ای شدن انتخابات در برخی حوزه ها بود. یکی از جالب توجه ترین رخدادهای انتخابات مجلس هشتم، دور دومی شدن انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بود به طوری که در این حوزه تنها 5 نفر از نامزدها وارد مجلس نهم شدند و انتخاب 25 نماینده باقی مانده به دور دوم انتخابات موکول شد.

 

تاریخ

خبر

خلاصه خبر

1 اسفند ماه

24 لیست انتخاباتی در تهران و67 لیست در کشور

تعداد فهرست های موجود در صحنه انتخابات مجلس نهم در مقایسه با دوره های قبلی از افزایش بی سابقه ای برخوردار است. ارزیابی ها نشان می دهد فقط در شهر تهران حدود 24 فهرست انتخاباتی و با احتساب مراکز استان ها چیزی حدود 67 فهرست انتخاباتی وجود دارد که تمامی آنها خود را با عنوان «جبهه» معرفی می کنند.

2 اسفند ماه

اعلام آخرین آمار تایید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس نهم

سخنگوی شورای نگهبان از پایان قطعی بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و تاکید کرد که در مجموع برای دور نهم انتخابات مجلس، صلاحیت 3 هزار و 444 نفر تایید شده است

4 اسفند ماه

آغاز تبلیغات انتخاباتی انتخابات مجلس نهم

سه هزار و 444 نامزد انتخابات یک هفته برای معرفی خود در قالب بروشور و سایر اقلام و شیوه های تبلیغی قانونی فرصت دارند تا برای جلب رای 48 میلیون و 288 هزار و 799 ایرانی واجد شرایط رای دادن تلاش کنند.

6 اسفند ماه

دست داشتن در فساد اقتصادی اخیر، دلیل رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی

عباسعلی کدخدایی گفت: برخی از نمایندگان کنونی مجلس که تعداد آنها کمتر از انگشتان یک دست و کمتر از پنج نفر است در خصوص فساد اقتصادی اخیر دست داشتند که این موضوع باعث رد صلاحیت آنان شد.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران

مهمترین ادعایی که در گزارش جدید آژانس مطرح شده است، عدم دسترسی بازرسان آژانس به منطقه نظامی پارچین است. یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود ایران را متهم کرده که به طور مخفیانه به دنبال ساخت تسلیحات هسته ای است.

9 اسفند ماه

لیست «ائتلاف راه ملت و پیروان ولایت» به سرلیستی حسن غفوریفرد اعلام موجودیت کرد

پس از انحلال ائتلاف بزرگ اصولگرایان، ائتلاف «راه ملت و پیروان ولایت» جایگزین آن شد.

محمدحسن غفوریفرد نماینده تهران در یک نشست خبری با بیان اینکه این ائتلاف جدید با اندک تغییری به نسبت ائتلاف بزرگ اصولگرایان، وارد عرصه رقابتهای انتخاباتی مجلس نهم میشود، از لیست نامزدهای این ائتلاف خبر داد.

12 اسفند ماه

برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح جمعه 12 اسفندماه آغاز شد. بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، این انتخابات در 46 هزار و 924 شعبه اخذ رای برگزار شد.

13 اسفند ماه

اعلام آمار نهایی مشارکت در انتخابات مجلس

مصطفی محمد نجار وزیر کشور میزان مشارکت مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را حدود ‌‌٢ /‌‌٦٤ درصد اعلام کرد. در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات میزان مشارکت ‌‌٤٨ درصد بوده است. همچنین در شهرستان‌های تهران میزان مشارکت ‌‌٧٣ /‌‌٥٦ بوده است که میانگین کل در استان تهران از این ارقام ‌‌٥٢ درصد است.

پایان دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام

جلسه روز 13 اسفند مجمع تشخیص مصلحت نظام، آخرین جلسه از دوره پنج ساله این مجمع بود.

15 اسفند ماه

اعلام نهایی نمایندگان منتخب مجلس نهم و دور دومی‌ها در 31 استان کشور

ستاد انتخابات کشور، اسامی نمایندگان راه یافته به مجلس نهم و نمایندگان راه یافته به دور دوم انتخابات را در 31 استان کشور اعلام کرد.

17 اسفند ماه

انتقاد اوباما از جمهوری خواهان به دلیل شعار جنگ با ایران

اوباما رقیبان جمهوری خواهش را به کوشش برای مداخله نظامی در ایران متهم ساخت. او «بی احتیاطی و بی ملاحظگی بعضی افراد هنگام سخن گفتن در باره جنگ» را تقبیح کرد و گفت در این مقوله «جایی برای بی احتیاطی» وجود ندارد.

18 اسفند ماه

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان تأکید کردند: رأی اکثریت قاطع مردم در انتخابات مجلس نهم در واقع رأی به اصل نظام اسلامی و نشان‌دهنده اعتماد آنان به نظام بود.

19 اسفند ماه

تکذیب سوخت‌گیری هواپیمای آمریکایی در ایران

مدیر عامل شرکت‌ فرودگاه‌های کشور گفت: شایعه سوخت‌گیری هواپیمایی آمریکایی در فرودگاه امام «ره» از اساس کذب است چرا که هواپیمای مزبور متعلق به شرکت ماهان و برای پیوستن به ناوگان هوایی کشور خریداری شده است.

آغاز مرحله دوم اخراج منافقین

مرحله دوم اخراج منافقین از پادگان اشرف با انتقال 400تن از اعضای این گروهک آغاز شد.

22 اسفند ماه

ایجاد شائبه آبستراکسیون در جلسه سوال از رئیس جمهوری در مجلس

دهقان: در جلسه سوال از رئیس جمهور حتی اگر 145 نماینده نیز حضور داشته باشند جلسه از رسمیت خارج نمی شود. ترک جلسه سئوال از رئیس جمهور به منظور از رسمیت انداختن این جلسه توهین به رئیس جمهور و مجلس است و به مصلحت نمایندگان نیست.

توکلی: مگر چند نفر از نمایندگان حامی دولت هستند؟ شاید برخی از نمایندگانی که رای نیاوردند بخواهند پست بگیرند!

احمدی‌نژاد هدایای خود و جواهرات همسرش را به نفع سازمان بهزیستی فروخت

رئیس جمهور بخشی از هدایای شخصی خود و همسرش نظیر ساعت، جواهرات و خودنویس را تحت عنوان پرهیز از تجمل‌گرایی به مزایده گذاشت. آنطور که اعلام شد عواید مزایده که مبلغی در حدود 115 میلیون تومان است که صرف مددجویان سازمان بهزیستی شده است.

23 اسفند ماه

نشست هماهنگی 79 نماینده مجلس درباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور

سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور: قصد داریم که چنان چینشی در برگزاری جلسه انجام دهیم که آسیبی به کسی وارد نشده و جلسه به گونه‌ای برگزار شود که براساس آن اعلام کنیم که مجلس به دنبال اصلاح امور و احترام قائل‌شدن به قانون است.

24 اسفند ماه

برگزاری جلسه سوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی

متن کامل سوال از رئیس جمهوری/

همراهان رئیس جمهور چه کسانی بودند؟/

سوال مطهری از رئیسجمهور در صحن علنی مجلس/

پاسخ‌های احمدی‌نژاد:  از کجا بیاورم به مترو تهران پول بدهم؟/  11 روز خانه نشینی به من نمیچسبد.

اعتراض نمایندگان به رفتار رئیس جمهوری در پاسخ به سوالات مجلس

لاریجانی: برداشت رئیس جمهور از اصل 138 قانون اساسی صحیح نیست/

نماینده حامی دولت: ما هم از پاسخهای رئیسجمهور قانع نشدیم/

خباز: مگر مجلس جای شوخی است/

یوسف‌نژاد: چرا رئیس جمهور گفت تاسیس وزارت ورزش وظیفه او نبوده؟/

رهبر: اگر مجلس تا امروز حمایتی از احمدی نژاد داشت همان هم برداشته شد/

ترکیب جدید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

رهبر معظم انقلاب طی حکمی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنج ساله معرفی کردند. اعضای جدید مجمع عبارتند از: سیدمحمود هاشمی شاهرودی، محمود محمدی عراقی، محمدحسین صفارهرندی، حسین محمدی ، صادق واعظ زاده و  احمد وحیدی.

26 اسفند ماه

نارضایتی رئیس مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های رئیس جمهوری

علی لاریجانی: پاسخ های رئیس جمهور به نمایندگان مودبانه و راضی‌کننده نبود. ادبیات و الفاظی به کار برده شد که می‌شد به کار برده نشود. به نظر من گفتن بعضی از حرف‌ها درست نبود. ناراحتی و دلخوری بعضی از نمایندگان از این بود. به نظر من این دلخوری‌ها و به کار بردن این ادبیات در کشور مشکل ایجاد کرده است.

لایحه جدید کنگره امریکا برای تحریم‌ همه بانک‌های ایران

سنای امریکا و مجلس نمایندگان در حال تهیه لایحه‌ای هستند که هر بانک ایرانی را در فهرست سیاه قرار دهند و تنبیهاتی را علیه شرکت‌های اروپایی و خارجی که با هر یک از این بانک‌ها همکاری کنند در نظر بگیرند. وزارت خزانه‌داری امریکا پیشتر 23 بانک ایرانی را در فهرست سیاه قرار داده بود. قانون‌گذاران امریکایی می‌گویند، تهران هنوز از 20 بانک دیگر برای تامین مالی برنامه انرژی هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

27 اسفند ماه

سعید مرتضوی مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی شد

با وجود مخالفت های نمایندگان و حتی تهدید آنها به استیضاح وزیر کار، نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد.

سخنرانی احمدی نژاد در آخرین شنبه سال 90

به هر کدام از عرصه های اقدامات دولت نهم و دهم که مراجعه شود خواهیم دید که بیش از 10 برابر مدت مشابه کار شده است که این گواه بر آن است که همه خدمتگزاران این دولت دل به خدا سپرده و برای رضای خدا تلاش می کنند و خدا نیز خود به وسیله امام عصر (عج) تلاش های دولت را مدیریت کرده و به آن برکت می دهد و موانع را از سر راه کارهای بزرگ برطرف می کند.

کسانی که مانع آبادانی ایران می شوند از صهیونیست ها نیز بدترند.

28 اسفند ماه

درخواست استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب قاضی مرتضوی تحویل هیات رئیسه مجلس شد

محمد رضا باهنر گفت: در پی انتصاب مرتضوی برخی از نماینده های مجلس خواستار استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند. استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت غیر رسمی تحویل هیئت رئیسه مجلس شد. در اولین فرصت زمانی که مجلس باز شود استیضاح اعلام وصول می شود.

 

29297

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    2 3
    آنلاینی دیدی ما ملت چطور کارگزرانیها و اصلاحاتی ها و وابسته گان چراغ خاموش راست و چپ فاسد را با تودهنی آچ مز کردم و بدان در دوره دوم هم تودهنی به شما خواهیم زد .... حالا هی تحلیل کن ...