مقایسه نقشه راه فرانسوی و طرح صلح آناپولیس

زهرا خدایی: سفرخاورمیانه ای سارکوزی  به همراه هیئت اروپایی،جدای از ابعاد و تأثیرات آن یادآور نشست آناپولیس بود که با توجه به ناکارآمدی آن به نشست مردگان لقب یافت.فرانسه که چند روزی است کلید اروپا را به چکها داده و در حال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد،ماه گذشته طرحی را ارائه داد که با توجه به شباهتهایش به سایر طرحها و پروژه های غرب برای صلح آوری در مناقشه اعراب و اسراییل به نقشه راه فرانسوی مشهور شد.

تحرکات جدید در سیاست خارجی فرانسه با کم رنگ تر شدن حضور آمریکایی ها در منطقه روز به روز افزایش یافته و به نظر میرسد همانگونه که سارکوزی وعده داده بود،گلیستها وجهه و نفوذ بین المللی خود را در منطقه افزایش دهند.

دلایل متعددی را می توان برای این نفش آفرینی ذکر کرد.برنارد پولتی سفیر فرانسه در ایران در آخرین مصاحبه خود دلایلی را برای این امر عنوان می کند:مسئولیت تاریخی فرانسه در قبال کشورهای خاورمیانه،پیوستگی فرانسه با کشورهای واقع در منطقه،مسئله امنیت و تأثیرات متقابل ناآرامی های خاورمیانه بر اروپا و از هممه مهمتر مبحث انرژی . به عبارتی خاورمیانه مهمترین جغرافیایی است که می تواند به طور مستقیم در جنبه های اقتصادی و امنیت اتحادیه اروپا تأثیر مستقیم داشته باشد . لذا تحرکات اخیر صورت گرفته را می توان در قالب همین منافع تعبیر نمود.

سارکوزی چندی است که با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری بوش،تلاش می کند تا جا پای ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه نهد.تا پیش از این آمریکا به اروپا مجالی نمی داد تا سیاست مستقلی از واشنگتن اتخاذ و منافع خود را بی توجه به کاخ سفید دنبال کند.با توجه به تحرکات اروپا بالاخص  بالاخص فرانسه به نظر میرسد که این دوران به پایان رسیده و با توجه به تحولات صورت گرفته در عرصه بین الملل شکل تازه‌ای از صف آرایی قدرتها را شاهدیم.

طرح نقشه راه فرانسوی در آخرین روزهای ریاست فرانسه در اتحادیه اروپا با توجه به موارد مطروحه در آن توجهات را به خود جلب کرده و به نظر میرسد تلاش های اخیر او نیز در راستای به کرسی نشاندن نقشه راهش بود.

اما همانند سایر طرحها و نقشه های غربی بسیاری از حقوق فلسطینی ها در آن نادیده گرفته می شود.پرواضح است که رژیم صهیونیستی با 4 حق اصلی فلسطینیان به شدت مخالف است و هرگز حاضر نیست که لحظه ای از مخالفت خود دست بردارد و این 3 مسئله عبارتند از بازگشت آوارگان،عقب نشینی تا مرزهای 1967،آزادی قدس و تخلیه شهرکهای صهیونیست نشین.

طرحی که سارکوزی ارائه داده است،راه حلی است که تا حد زیادی به مذاکرات بدون دستاورد آناپولیس و موارد مطرح شده در آن شباهت دارد.دراین جدول مقایسه ای بین آنهاانجام شده است :

w

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =