به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، اما از جنبه علوم بشری: در میان دانشمندان علوم طبیعی و زیست شناسی دو فرضیه درباره آفرینش موجوات زنده ، اعم از گیاهان و جانوران وجود دارد:
الف) فرضیه تکامل انواع یا «ترانسفورمیسم» که می گوید : انواع موجودات زنده در آغاز به شکل کنونی نبودند، بلکه در آغاز موجودات تک سلولی در آب اقیانوس ها و از لابلای لجن های اعماق دریاها با یک جهش پیدا شدند؛ یعنی موجودات بی جان در شرایطی خاص قرار گرفتند که از آن ها نخستین سلول های زنده پیدا شد. این موجودات ذره بینی زنده تدریجاً تکامل یافتند و از نوعی به نوع دیگر درآمدند و از دریاها به صحراها و از آن به هوا منتقل شدند، و انواع گیاهان و جانوران آبی و زمینی و پرندگان به وجود آمدند.
بنابر روایت مجمع جهانی شیعه شناسی، کامل ترین حلقه این تکامل، انسان های امروزند که از موجوداتی شبیه به میمون و سپس میمون های انسان نما ظاهر گشتند.
ب) فرضیه ثبوت انواع یا « فیکسیسم» که می گوید: انواع جانداران هر کدام جداگانه از آغاز به همین شکل کنونی خلق شدند و هیچ نوع به نوع دیگر مبدل نشدند. بنابراین انسان هم از خلقت مستقلی برخوردار است و از آغاز آفرینش به همین صورت آفریده شده است.
زیست شناسان هر دو گروه برای اثبات نظر خود مطالب فراوانی بیان کرده اند و نزاع های زیادی در محافل علمی بر سر این مسئله در گرفته است. تشدید این نزاع ها از هنگامی شد که « لامارک» جانور شناس معروف فرانسوی در اوایل قرن نوزدهم و سپس « داروین» جانور شناس معروف انگلیسی در قرن نوزدهم نظریات خود را در زمینه تکامل انواع با دلائل و شواهد تازه ای عرضه کرد.
تذکر یک نکته ضروری :
فرضیه تکامل با خداشناسی در تضاد نیست؛ یعنی ما چه فرضیه تکامل را قبول کنیم و چه آن را بر اثر فقدان دلیل رد نماییم، می توانیم خداشناس باشیم. فرضیه تکامل اگر فرضاً ثابت شود، شکل یک قانون علمی که از روی علت و معلولِ طبیعی پرده بر می دارد، به خود خواهد گرفت، و فرقی میان این رابطه عِلّی و معلولی در عالم جانداران و دیگر موجودات نیست. آیا کشف علل طبیعی و نزول باران و جزر و مد دریاها و زلزله ها و مانند آن ، مانعی برسر راه خداشناسی خواهد بود؟ مسلّماً نه. بنابر این کشف یک رابطه تکاملی در میان انواع موجودات نیز هیچ گونه مانعی در مسیر شناخت خدا ایجاد نمی کند.
جالب این که « داروین» در برابر اتهام الحاد و بی دینی موضع گرفت و در کتابش « اصل انواع» تصریح کرد که وی در عین قبول تکامل انواع، خدا را می پرستد و می گوید که اصولاً بدون قبول خدا تکامل را نمیتوان توجیه کرد.
نتیجه :اثبات یا ردّ هر یک از این دو نظریه هیچ ربطی به خداشناسی ندارد. غوغای تضاد عقیده تکامل انواع با مسئله خداشناسی غوغایی بی اساس و بی دلیل است.
اما از جنبه قرآنی و دینی: آیا قرآن در مورد خلقت بشر فرضیه «ترانفورمیسم» را می پذیرد یا فرضیه «فیکسیسم» را ؟
پاسخ : دلیل صریح و روشن به نفع هیچ یک از این دو نظریه در قرآن به چشم نمی خورد. به همین جهت برخی از مسلمانان با تمسک به برخی از آیات به ترانسفورمیسم گرایش پیدا کردند و برخی دیگر با تمسک به پاره ای دیگر از آیات به فیکیسم. بنابراین از جنبه دینی و اسلامی هر کدام از این دو نظریه ثابت بشود و یا مردود گردد، به بنیان عقیدتی ضربه نمی خورد.
نظر شما