نخستین وزیر وزارتخانه​های ادغامی دولت، هفتمین وزیر کابینه​های احمدی​نژاد است که برای استیضاح به مجلس فراخوانده می​شود.

نسرین وزیری: تا کنون دو تن از وزرای استیضاح شده از دولت دهم، با رای مجلس از قطار کابینه خارج شدند. نخست مرحوم علی کردان وزیر پیشین کشور و حمید بهبهانی وزیر سابق راه. اما چهار وزیر هم سایه استیضاح را از سر گذرانده و در بدنه دولت ابقا شدند. فرشیدی، اسکندری، نامجو و آخرین وزیر هم شمس​الدین حسینی بود. وزرایی که سایه سنگین استیضاح را تا روز قبل از برگزاری این مراسم بر سر خود احساس کرده بودند اما حمایت رئیس​جمهور از آنها و یا دفاعیات خودشان، آنها را از این مهلکه نجات داد. کما اینکه محمود احمدی​نژاد از نخستین وزیر آموزش و پرورش خود که به دلیل سوالات موهون آزمون استخدامی معلمان در معرض استیضاح قرار گرفته بود، دفاع جانانه​ای کرد و پس از چند ماه خود شخصا اقدام به برکناری او نمود. شمس​الدین حسینی نیز که مشی پوزش طلبی به دلیل بزرگترین اختلاس مالی در تاریخ ایران را در پیش گرفته بود، توانست از استیضاح جان به در برد. (پرونده استیضاح در دولت دهم را ایـــنــــجــــا مطالعه فرمایید). (جدول مقایسه آرای نمایندگان به وزرای دولت دهم را هم ایـــنـــجـــا ببینید).

 
در ادامه دو جدول استیضاح های انجام شده و ناکام وزرای دولت​های محمود احمدی​نژاد می​آید:
  استیضاح​های به ثمر نشسته در دولت نهم و دهم
نام وزیر و عنوان وزارتخانه
زمان استیضاح
محورهای استیضاح و
مواضع استیضاح کنندگان
دفاعیات وزیر
آرای نمایندگان
علی کردان/ وزیر کشور
آبان 87
جعل مدرک تحصیلی از لیسانس تا دکترا- بی​توجهی به تذکرات مجلس و اصرار او و رئیس​جمهور به ابقا در این پست- دروغگویی در محضر نمایندگان و سوگند دروغ- اخذ حقوق بر اسا مدرک جعلی و تدریس در دانشگاه بدون صلاحیت علمی لازم
شهادتینم را در محضر نمایندگان بیان می​کنم و نتیجه‌ استیضاح هرچه باشد، برای دولت اصولگرا و مجلس انقلابی جز همبستگی نیروهای انقلاب نتیجه‌ای دربرندارد.به من گفته شده بود که این مدارک صحت دارند. در طول دوره‌ خدمت هیچ‌گونه وجهی از بابت مدرک افتخاری دکترا دریافت نکرده‌ام.
188 موافق، 45 مخالف و 14 ممتنع
حمید بهبهانی/ وزیر راه
بهمن 89
افزایش آمار تلفات جاده​ای- ناآشنایی وزیر با امور این وزارتخانه- نابسامانی خطوط راه آهن و سقوط پیاپی هوایپماها- بی​ توجهی به اهداف از پیش اعلام شده برای اداره وزارت راه- بی​احترامی به مجلس و عدم حضور در جلسه استیضاح
وزیر راه و رئیس جمهور اصلا در جلسه استیضاح حضور نیافتند. (اینجا)
147 موافق، 78مخالف و 9 ممتنع (اینجا)
گفتنی است حمید بهبهانی پیش از استیضاحش در مجلس، در اسفند 88 و فرودین 89 نیز در معرض استیضاح از سوی 29 نفر از نمایندگان قرار گرفته بود. ناامنی جاده‏های بین شهری و احداث غیرکارشناسانه جاده‏های جدید، عدم به روزرسانی ناوگان هوایی و تکرار حوادث هوایی، اتفاقات پرواز هواپیمایی کیش ایر و تحریف نام خلیج فارس؛ از محورهای این استیضاح بود.
 
استیضاح​های ناکام
نام وزیر و عنوان وزارتخانه
زمان استیضاح
محورهای استیضاح و
مواضع استیضاح کنندگان
دفاعیات وزیر
آرای نمایندگان
محمود فرشیدی/وزیر آموزش و پرورش
اردیبهشت 86
سازماندهی نامناسب در بکارگیری معلمان و آزمون استخدامی، مسلط نبودن وزیر بر امور وزارتخانه، کارائی ضعیف در تعامل اثربخش با نهادها و مراجع مرتبط، تمرکزگرائی و رویکرد سطحی به برنامه‌ها، عملکرد ضعیف در حمایت از شان معلمان و ....
لایحه‌ نظام جامع تربیت معلم را تدوین کرده​ام و شورای راهبردی آموزش و پرورش ایجاد شده است. همه در برابر دستگاه تعلیم و تربیت مسوول هستیم. امیدوارم استیضاح برکات خیری برای کشور به ارمغان بیاورد.
89 موافق، 132 مخالف و 17 ممتنع
اسکندری/وزیر کشاورزی
 
مهر 85
عدم تحقق وعده​های خودکفایی، بی​توجهی به نیازهای کشاورزان و دامداران، تاخیر یا عدم خرید محصولات تضمینی کشاورزی، مشکلات صندوق بیمه محصولات کشاورزی
نسبت به برنامه‌ای که ارائه کردم عقب نیستم ،بلکه جلوتر نیز هستم. تصمیم مجلس را به صلاح کشور و بخش کشاورزی می‌دانم.
98 موافق و 149 مخالف
مجیدنامجو/
وزیر نیرو
اسفند 89
بدهی زیاد پیمانکاران به وزارت نیرو و معوقات بی پاسخ، بی​برنامگی برای مواجهه با مشکلات خشکسالی و در معرض نابودی بودن بخش کشاورزی، انحراف از برنامه چهارمو سندچشم انداز
من تسلیم رای نمایندگان هستم و امیدوارم اجازه دهند، باز هم در دولت به مردم خدمت کنم. کارهایی تا کنون انجام داده​ام که برای هر دوره از وزارت، فقط یکدانه از این کارها کافی است اما من همچنان به دنبال کسب افتخارات بیشتر برای وزارت نیرو و دولت دهم هستم.
101موافق،
02 مخالف، 6 ممتنع
شمس​الدین حسینی/وزیر اقتصاد
آذر 90
عدم اجرا، اجرای ناقص و یا نقض احکام قانونی مربوط به وظایفی که نسبت به بانک‌ها و نهادهای پولی و مالی داشته است.  نصب افراد به سمت‌های مهم، بدون آنکه صلاحیت یا اهلیت لازم را داشته باشند.
عدم نظارت بر کارکرد بانک‌ها به عنوان نماینده سهام دولت به رغم هشدارهای نهادهای نظارتی. عدم مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی.
از مردم و مجلس پوزش می طلبم،امیدوارم با بخشش شما، خدواند هم از گناه بنده بگذرد. در عزل ونصب خاوری و جهرمی من نقشی نداشته​ام و این در حوزه اختیارات رئیس کل بانک مرکزی بوده است. من به دنبال رای اعتماد دوباره از شما نیستم. اما به کارکنان خدوم سیستم بانکی این اعتماد را برگردانید. (اینجا)
93 موافق، 141 مخالف،
10 ممتنع
البته طرح هر کدام از استیضاح​های فوق الذکر از ماه​ها قبل از بررسی در صحن علنی، به هیات رئیسه مجلس ارائه شده بود. همانگونه که مخالفت​های هیات رئیسه منجر به تاخیر در بررسی​ آنها شده است، تلاش​های اعضای آن در عدم ارائه رای نهایی نمایندگان به استیضاح وزرا را نیز نباید نادیده گرفت. کما اینکه برخی نمایندگان دفاع رئیس مجلس از وزیر اقتصاد را مهمترین علت در ابقای وی در کابینه می​دانند. (ایــــنــــجــــا)
 
از این منظر استیضاح شیخ​الاسلامی با دیگر وزرا متفاوت است. چرا که مقاومت چندانی برای اعلام وصول آن نشد و آنگونه که استیضاح کنندگان خواسته بودند از نخستین دستورکارهای مجلس در سال جدید بود. محمدرضا باهنر هم که در استیضاح​های پیشین جلساتی میان استیضاح کنندگان و وزرا ترتیب می​داد تا مساله منتفی شود؛ اینبار از موافقان برگزاری این استیضاح بود.
 
شیخ​الاسلامی تا کنون دوبار از مجلس رای اعتماد گرفته است. نخستین بار در چینش کابینه دهم در 12 مرداد 88 که به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی با 193 رای موافق، 63 رای مخالف و 30 رای ممتنع برگزیده شد و دومین بار پس از ادغام وزارتخانه​های تعاون و رفاه در وزارت کار که با کسب 204 رای موافق،‌ 31 مخالف و 10 رای ممتنع، آرای بیشتری را کسب کرد. (ایـــنـــجـــا)
در هفته جاری مشخص خواهد شد که او در زمره وزرای استیضاح شده این دولت خواهد بود یا وزرایی که از سایه استیضاح می​گذرند. از آنجا که مجلس هشتم کمتر از دو ماه دیگر برقرار خواهد بود، چه بسا استیضاح وزیر کار آخرین استیضاح در این مجلس باشد و پرونده آن بسته شود. (محورهای استیضاح شیخ الاسلامی را ایـــنجا مطالعه فرمایید)
 
در جدول زیر همه وزرای استیضاح شده در ادوار محتلف دولت و مجلس را مطالعه فرمایید:
اسامی دولت​ها
اسامی وزرای استیضاح شده
مجالس استیضاح کننده
آرای ماخوذه
دولت اول هاشمی
ایرج فاضل وزیر بهداشت
مجلس سوم
114 مخالف/115 موافق/ 17 ممتنع
دولت اول خاتمی
عبدالله نوری وزیر کشور
مجلس پنجم
117 مخالف/137 موافق/11 ممتنع
دولت دوم خاتمی
احمد خرم وزیر راه
مجلس هفتم
59 مخالف/188 موافق/9 ممتنع
دولت دوم احمدی​نژاد
علی کردان وزیر کشور
مجلس هشتم
45 مخالف/188 موافق/14 ممتنع
 دولت دوم احمدی​نژاد
حمید بهبهانی وزیر راه
مجلس هشتم
78 مخالف/147 موافق/ 9 ممتنع

اینفو گرافیک این اطلاعات را ایــــنــــجــــا ببینید.
/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =