۰ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱

اولین مجتمع سوخت با غنای 3/5 درصد در مقیاس کوچک‌تر از سوخت واقعی در کشور ساخته شد.

 به گزارش خبرآنلاین، معمولا هر سال در 20 فروردین ماه روز ملی فناوری هسته ای یک خبر خوش هسته ای منترش می شود. براساس آنچه رییس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده اولین مجتمع سوخت با غنای 3/5 درصد در مقیاس کوچک‌تر از سوخت واقعی ساخته و تست شده است و ویژگی مهم آن این است که که قرص‌های سوخت در غلاف قرار گرفته است.
 فریدون عباسی در گفت‌وگو با ایسنا ویژگی دیگر این مجتمع سوخت را شباهت آن با مجتمع های سوخت راکتور تهران دانسته است.
 انتشار این خبر در آستانه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 می تواند برگ برنده ای برای ایران در این مذاکرات باشد.
بعد از تولید سوخت 20 درصد در راکتور تهران انتشار خبر تولید سوخت 3/5 درصدی از جمله اخببار مورد توجه رسانه های غربی خواهد بود.
سوختی که کار ساخت آن طی شش ماه گذشته انجام شده است و به گفته عباسی «این تجربه مقدمه‌ای برای ساخت سوخت راکتور تحقیقاتی اراک است.»
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از تولید سوخت مجازی راکتور اراک خبر داد و گفت: در حال حاضر خط تولید سوخت مجازی راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک راه افتاده است. به جای قرص اورانیوم طبیعی، از قرص سوخت در میله‌های سوختی استفاده می‌کنیم. قرص‌های سربی و غلاف‌ها آماده شده‌اند و در نوبت مونتاژ در کارخانه تولید سوخت قرار دارند. همچنین در کارخانه تولید سوخت راکتور تهران (صفحات سوختی) در حال آماده شدن هستند.
 عباسی همچنین درباره ساخت صفحات سوخت جدید برای راکتور تهران، گفت: صفحات سوخت جدید آماده شده است، در عین حال ما سعی داریم به مرور زمان که جلو می‌رویم سوخت‌های جدید را به لحاظ مقدار اورانیوم و بحث‌های مکانیکی و متالوژیکی بهینه سازیم.
 /212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206907

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    14 5
    جای این حرفا، برین به اون دانشمندان جوان هسته ای که شب و روز تلاش کردن تا این مجتمع های سوخت تولید بشه، یه تبریک خشک و خالی بگین
  • بدون نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    7 10
    تولید برق فراوان و صادرات مازاد و نیز رادیو ایزوتوپهای درمان بیماری گواتر و سرطان و امثال ان و درامد کلان ناشی از فروش مازاد و فروش سوخت مازاد به خارج از کشور و درامد مجزای دیگر و حل و فصل کل مشکلات انرژی کشور و ارزان شدن قیمت برق.
  • جلیل IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    7 4
    بایستی روشن شود که در کنار دستاوردهای هسته ای چه چیزهایی را در عرصه بین الملل و تحریمهای به وجود امده از دست داده ایم؟ و ایا فناوری هسته ای ارزش کافی در مقابل تبعات حاصل از ان داشته است؟!
  • بدون نام US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    2 1
    یعنی الان دیگر بعد از اینکه چهار سالف هر سال سوخت تولید کردیم، دیگر به سوخت خارجی نیاز نداریم؟