خانه ملت نوشت:

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان موافق برگزاری نشست با 1+5 در کشور ترکیه است، گفت: امکان نشست دوره‌ای با 1+5 در استانبول و بغداد در حال بررسی است.
 علاء الدین بروجردی  با اشاره به جلسه امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این جلسه که وزیر امور خارجه و معاونان وی حضور داشتند درباره تحولات منطقه، موضوع سوریه، سفر اردوغان به کشورمان و روابط با ترکیه و اجلاس آتی ایران با 1+5 بحث و تبادل‌نظر شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظر کمیسیون درباره موضوع ترکیه این است که روابط ایران با ترکیه به‌عنوان یک کشور همسایه بسیار مهم می‌باشد، افزود: ما در زنجیره روابط‌مان با ترکیه حلقه‌های متعددی داریم که حلقه سوریه یکی از حلقه‌های ضعیف آن است که بر سر آن اختلاف‌نظر وجود دارد.

وی افزود: از دید بنده و بسیاری از اعضای کمیسیون امنیت ملی ترک‌ها بسیار پرشتاب و بدون یک منطق مبتنی بر منافع ترکیه و شاید با فشارهای آمریکا و یا عوامل دیگری در برخورد با موضوع سوریه عمل کرده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار ما از ترکیه این است که با توجه به اینکه مرز مشترک طولانی‌ای با سوریه دارد، حداقل همه پل‌های پشت‌سر خود را خراب نکند و به گونه‌ای عمل نماید که بتواند همسایگی خود را با این کشور ادامه دهد.

بروجردی با بیان اینکه امروز علی‌رغم به‌کارگیری همه امکانات آمریکا و متحدان منطقه‌ای و اروپایی‌اش به ویژه عربستان و ترکیه و آموزش افرادی تحت عنوان چریک و خرابکار و ارسال مقادیر زیادی سلاح و پول و امکانات برای تغییر ساختار سیاسی سوریه، وضع بشار اسد از گذشته بهتر شده و عملا این سیاست آمریکا موفق نبوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تدبیر توانست به سوریه به‌عنوان محور مقاومت در خط مقدم در برابر رژیم صهیونیستی کمک کند.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم تاکید کرد: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا دشمن قسم‌خورده ملت ما و نظام جمهوری اسلامی ایران است، کمک ایران به سوریه هم انتظار دولت سوریه بود و هم اعتقاد ما است و ما امیدواریم ترکیه هم در سیاست‌های خود تعدیل کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محل مذاکره با 1+5 یکی دیگر از موضوعات مورد بحث و بررسی در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه بود، گفت: براساس گفته صالحی محل مذاکره هنوز در کش‌وقوس است اما این احتمال که در کشور ترکیه انجام گیرد منتفی نیست و مسئولان در حال توافق هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم به عکس‌العمل نمایندگان مجلس به مواضع اخیر ترکیه اشاره کرد و گفت: این عکس‌العمل‌ها نشان‌دهنده نگرانی افکار عمومی ملت ایران از این سیاست‌های ترکیه است و این نکته را هم کمیسیون برای وزیر امور خارجه تبیین کرد که مجلس به‌عنوان یک قوه طبق قانون اساسی حق اظهارنظر در تمام مسائل داخلی و خارجی را داشته و این نه تنها مخل سیاست خارجی کشورمان نیست، بلکه می‌تواند دستگاه دیپلماسی کشور را کمک کند و هیچکس نمی‌تواند مانع اظهارنظر نمایندگان در عرصه مسائل مختلف گره‌خورده با امنیت ملی ما شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس درباره دوره‌ای برگزار شدن محل مذاکره با 1+5 و موافقت مسئولان کشورمان در این‌خصوص نیز گفت: نظر شخصی وزیر امور خارجه کشورمان از ابتدا این بود که مکان ارجح مذاکره کشور ترکیه باشد، اما چون 1+5 باید با این موضوع موافقت کند و با توجه به اینکه بغداد هم جزو گزینه‌های ایران می‌باشد و جایگاه عراق به‌عنوان رئیس اتحادیه عرب مهم است، ما نظر موافقان در مجلس را درباره مکان مذاکره در بغداد اعلام کردیم اما این موضوع هنوز تحت بررسی است و نهایی نشده است.

بروجردی در عین حال تاکید کرد: بنده هم معتقدم اصل مذاکرات از مکان آن مهمتر است و مذاکرات باید در فضایی شکل گیرد که خروجی آن خروجی مثبتی باشد و امروز هم وضعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که کاملا با گذشته قابل مقایسه نبوده و آمریکا و متحدان اروپایی‌اش باید دیر یا زود این واقعیت را که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مسلط بر دانش هسته‌ای است، بپذیرند.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =