در حالی که دولتمردان از تصمیم خود برای آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه​ها سخن می​گویند، رئیس مجلس تاکید دارد که این اقدام باید به «تصویب مجلس» برسد.

 به گزارش خبرآنلاین، به دنبال نامه رئیس مجلس به مقام معظم رهبری در خصوص توقف فاز دوم هدفمندی یارانه ها، بحث ها درباره اینکه آیا دولت می تواند خود راسا مرحله دوم این قانون را اجرا کند، به محافل سیاسی و رسانه ای کشیده شد. اما رئیس مجلس به صراحت می گوید که اجرای این مرحله از هدفمندی یارانه ها نیازمند تصویب مجلس است.
 علی لاریجانی درجمع خبرنگاران درباره نامه خود به مقام معظم رهبری درخصوص هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: ما مرحله دوم هدفمندی را هنوز در مجلس تصویب نکرده‌ایم، این موضوع باید از طرف دولت پیشنهاد و در مجلس تصویب شود. نحوه برداشت درآمد و چگونگی اصلاح حامل‌های انرژی برای اخذ درآمد و چگونگی پرداخت آن همه نیازمند قانون است.
رییس مجلس یادآور شد: این اشکال وارد است، حتی اگر پولی به حساب افراد ریخته می‌شود قابلیت برداشت نداشته باشد، بالاخره ما یا این پول را پرداخت کردیم یا نه، اگرچه اسمش را پرداخت مجازی گذاشته‌اند اما تا به حال چنین چیزی نداشته‌ایم! 
لاریجانی درباره رد کلیات بودجه در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق و تصویب مجدد آن در جلسه صبح امروز این کمیسیون هم گفت که مجموع شرایط کشور اقتضا می‌کند که لایحه بودجه زودتر به تصویب مجلس برسد.
 
 دیگر اظهارات رئیس مجلس را به نقل از ایسنا مطالعه فرمایید:
* رد کلیات بودجه در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق، امر خیلی عجیبی نیست. اگرچه ممکن است رد کلیات در کمیسیون تلفیق برای اولین بار بوده باشد؛ اما نمایندگان کمیسیون تلفیق براساس برداشت‌شان از لایحه بودجه و اشکالاتی که می‌دیدند به این نتیجه رسیدند که لایحه بودجه باید اصلاح کلی شود و نه جزئی، لذا رای شان به تصویب آن نبود.
* حضور من بیشتر از این جهت بود که این کار {رد کلیات لایحه بودجه} به این نحو به مصحلت کشور نیست. چراکه مسیر اصلاح را خیلی طولانی می‌کند و اگر همین نظر در مجلس هم رد شود، لایحه بودجه، باید به دولت برگردد و دولت لایحه مجددی بدهد. لذا مسیر طولانی می‌شود و تدوین بودجه را به عقب می‌اندازد.
 * شرایط کشور اقتضا می‌کند لایحه بودجه زودتر تصویب شود. اعضای کمیسیون تلفیق اشکالاتی به بودجه وارد می‌دانند که می‌توانند در مسیر بررسی آن را رفع کنند؛ برخی اشکالاتشان هم مهم است و من نقدی بر نظرشان نخواهم داشت.
* استدلال من این بود که هم بنا به مصالح کشور و هم برای جلوگیری از طولانی شدن بررسی بودجه، امکان اصلاح بخش‌های مختلف بودجه هست. دولت هم باید در این اصلاح همکاری کند، کلیات را بپذیریم و وقت را در جزییات بگذاریم که دوستان هم این را پذیرفتند و الحمدالله کلیات بودجه تصویب شد.
*کمیسیون تلفیق براساس بررسی‌های کمیسیون‌های تخصصی، به خصوص کمیسیون برنامه و بودجه کارش را آغاز کرد و طبعا باید هم از این آرا و هم از نظر بخش‌های نظارتی و مرکز پژوهش‌ها استفاده کنند تا راجع به کلیات بودجه به نتیجه برسند.
 * کمیسیون تلفیق صبح امروز درباره کلیات به نتیجه رسید و بعد از آن وارد ریزه {جزئیات} بودجه خواهد شد که فکر می‌کنم مسیر همواری دنبال شود. امیدواریم اگر همکاران هم اشکالی در تدوین بودجه می‌بینند، آن را رفع کنند تا در اردیبهشت، بررسی بودجه به اتمام برسد.
/29212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    23 1
    رد کلیات به صلاح کشور نبود! منظورتون از کشور چيه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    20 1
    نا کی قراره مملکت با من بمیرم تو بمیری ،مصلحت احتمالی پیش بره
  • نوید IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    22 1
    دیگه مسامحه هاتون با دولت داره بیش از حد لوث میشه!!!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    0 17
    من با آقای لاریجانی موافقم البته از مجلس آینده انتظار داریم که نظارت جدی بر حسن اجرای بودجه داشته باشند و این نشود که بودجه ای نوشته شود و بعد دولت آنرا در کشوی میزش بایگانی کرده و کاری که دلش می خواهد را انجام دهد.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    0 4
    به مصلحت نبود یعنی اینکه مجلسی که می تواند در بررسی بودجه (مثل سابق) هر چه را دولت نوشته تغییر بدهد و به قول رئیس جمهور لایحه را از هدف اصلی خود دور بسازد نیازی به این بچه بازی ها ندارد و همانطور که لاریجانی فرموده اند در مجلس توان اصلاح وجود دارد و این رد کردن تنها باعث عقب افتادن کارها می شود. معلوم است خوانند گان شما واقعا از منطق بی بهره اند که نمی فهمند رد کردن کلیات تنها پروسه بررسی را طولانی می کند وگرنه مجلس در صحن علنی می تواند هر قسمت را نمی پسندد رد کند و یا به شکل جدیدتری تایید کند.
  • بدون نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    10 0
    تا دیروز که رد کلیات به صلاح کشور بود!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    3 0
    اگر رییس مجلس در تصمیمات مستقل نمایندگان دخل و تصرفی نمیکرد، اینگونه ضعفهای مدیریتی پيش نمي آمد. نظر کارشناسی شده را به اسم مصلحت نادیده میگیرد و تصمیم نمایندگان را ملغي ميکنند.