کمربندی که شما را بهتر از خودتان می‌شناسد /عکس

ولوو که شش دهه پیش با معرفی کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای، ایمنی خودرو را متحول کرد، حالا گام بلندتری برداشته است. این خودروساز سوئدی با بهره‌گیری از حسگرها، هوش مصنوعی و الگوریتم‌های تطبیقی، نسل جدیدی از کمربندهای ایمنی را توسعه داده است.

امیرمسعود عابدین: اغراق نیست اگر بگوییم کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای که ولوو در سال ۱۹۵۹ عرضه کرد، انقلابی در ایمنی خودرو ایجاد کرد. این اختراع با پذیرش گسترده در صنعت خودروسازی، جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است، اما ولوو معتقد است که می‌تواند با استفاده از فناوری‌های نوین، این کمربند را بهبود بخشد و تجهیزات حاصل از آن را در شاسی‌بلند الکتریکی EX۶۰ سال آینده خود نصب کند.

کمربند ایمنی "چندتطبیقی" ولوو: هوشمند و شخصی‌سازی‌شده

کمربندی که شما را بهتر از خودتان می‌شناسد /عکس

کمربند ایمنی که ولوو در سال ۱۹۵۹ معرفی کرد، در طول سال‌ها تغییراتی داشته است. مدل اولیه ثابت بود، در حالی که مدل‌های جدید دارای مکانیزم‌های جمع‌کننده (inertia reels) و پیش‌کشنده‌ها (pretensioners) هستند که راحتی و ایمنی را بهبود می‌بخشند.  

کمربند ایمنی "چندتطبیقی" جدید ولوو رویکردی متفاوت دارد. این سیستم از حسگرهایی برای تشخیص قد، وزن و شکل بدن فردی که کمربند را بسته است، استفاده می‌کند. حتی موقعیت نشستن فرد و جهت برخورد خودرو در صورت وقوع تصادف و شدت ضربه را هم می‌داند.

کمربندی که شما را بهتر از خودتان می‌شناسد /عکس

مغز این کمربند از تمام این داده‌ها برای تنظیم میزان باری که در هنگام تصادف از طریق کمربند منتقل می‌شود، استفاده می‌کند. در حالی که بیشتر کمربندهای ایمنی مدرن سه پروفایل محدودکننده بار موجود دارند، نسخه ولوو ۱۱ پروفایل ارائه می‌دهد. پروفایل محدودکننده بار (load limiter profile) در واقع تنظیماتی هستند که نحوه باز شدن و اعمال نیروی کمربند ایمنی در هنگام تصادف را کنترل می‌کنند. این پروفایل‌ها کمک می‌کنند تا در صورت برخورد، نیروی وارده به بدن سرنشین کاهش یابد و آسیب کمتری ایجاد شود.  

این خودروساز می‌گوید که خودرو می‌تواند ویژگی‌های یک تصادف را در کمتر از یک چشم به هم زدن تجزیه و تحلیل کرده و کمربند ایمنی را بر اساس آن تنظیم کند. یک سرنشین یا راننده بزرگ‌تر، تنظیم بار کمربند بالاتری را برای کاهش خطر آسیب سر دریافت خواهد کرد، اما یک سرنشین کوچک‌تر که جرم کمتری برای مهار دارد، تنظیم بار کمربند کمتری دریافت می‌کند تا خطر شکستگی دنده به حداقل برسد.

آزمایش، توسعه و آینده

ولوو این کمربند جدید را در آزمایشگاه تصادف مرکز ایمنی خود در سوئد آزمایش و توسعه داده است، اما می‌گوید این ویژگی با گذشت زمان و جمع‌آوری داده‌های واقعی بیشتر و اعمال بهبودها از طریق به‌روزرسانی‌های بی‌سیم (OTA)، در کاهش جراحات مفیدتر خواهد شد.

EX۶۰ سال آینده، رقیب الکتریکی برای بی‌ام‌و iX۳ نسل Neue Klasse، اولین مدل ولوو خواهد بود که از این فناوری بهره‌مند می‌شود، اما این فناوری به مدل‌های جدید بعدی نیز در زمان ورود به تولید اضافه خواهد شد.

منبع:‌ carscoops

۲۲۷۳۲۲

کد خبر 2074343

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =