به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حجتالاسلام امین بهرامی، امام جماعت مسجد امام رضا(ع) اهواز،در مراسم سخنرانی این مسجد به بیان فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و گفت: قرار است در آستانه عید غدیر، به آیات فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع) بپردازیم. یکی از فضایل کمتر شنیده شده از حضرت امیرالمؤمنین(ع) این است که خداوند در قرآن ایشان را مایه زیبایی و زینت زمین قرار داده است. برخی از بزرگان کمتر درباره این فضیلت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در آثار خود نوشتهاند و هنوز بعد از ۱۴ قرن، آیاتی که در شأن حضرت است کمتر بیان شده است.
بنا بر روایت ایکنا، مؤلف کتاب «قرآن، ضیافتگاه خدا» اظهار کرد: یکی از این آیات، آیه هفتم از سوره مبارکه کهف است. خداوند متعال در این آیه میفرماید: «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» همانطور که میدانید آیات قرآن، دارای ظاهر و باطن است. باطن این آیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است. ظاهر آیه میفرماید: ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم، تا آنها را بیازماییم که کدامینشان بهتر عمل میکنند. ظاهر آیه این است که دشت و دمن و کوه و دریا زیباییهای زمین است و ما از آنها لذت میبریم و بهرهمند میشویم.
بهرامی افزود: رسول اکرم(ص) در سخنی فرمودند: «إنّ لِکلِ شَیء زینة و زینةُ الإسلامِ صلواتُ الخَمس» برای هر چیز زیبایی قرار دادیم، زینت و زیبایی دین اسلام همین نمازهای پنجگانه است. شاید ما متوجه این نباشیم. غیرمسلمانها وقتی این عمل عبادی ما را میبینند برایشان جالب است که در طول شبانهروز، یک مسلمان در اوج کار، آن را دقایقی رها میکند و مشغول نماز میشود و دوباره شب که اول استراحت است، راحتی خود را کنار میگذارد و دقایقی به نماز میایستد.
این پژوهشگر ادامه داد: ما چون مسلمان هستیم شاید اقامه نماز برایمان یک کار معمولی باشد. حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «زینةُ القرآن، سورةُ إنّا أنزلناهُ فی لیلةِ القَدر» این سوره بسیار سوره مهمی است. علامه طباطبایی میگفتند خواندن سوره قدر هزار مرتبه در روز جمعه، مستحب است و در نورانیت قلب اثر دارد. انسان هر قدر میتواند بر این سوره مداومت داشته باشد و در وضو سفارش شده است که سوره قدر را بخوانید، چراکه محوکننده گناهان است؛ البته انسان باید از پاکی خود مراقبت کند.
وی گفت: خیلی از علمای اهل سنت و بزرگان شیعه روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) در تفسیر این آیه نقل کردهاند که ایشان فرمودند: «زینةُ الأرضِ رجالُ و زینةُ الرجالِ، علیُ بن ابیطالب(ع)» زینت زمین به مردان است و مایه زینت مردان هم حضرت امیرالمؤمنین(ع) است. اگر این روایت درست معنی نشود، برخی ممکن است فهم نادرستی از این روایت به دست بیاورند؛ اینکه چرا رسول خدا(ص) فرمودند زینت زمین به مردان است؟ مقصود رسول خدا(ص) در این روایت، اشاره به رهبری جامعه است که غالباً با مردان است. پیامبر(ص) میفرمایند که رهبری دین شما با علی بن ابیطالب(ع) است که الگویی برای مردان است و اگر انسان در مسیر حضرت حرکت کند، الگو میشود.
بهرامی ادامه داد: روایت شده است که پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: «إِنَّ اَللَّهَ زَیَّنَکَ بِزِینَةٍ لَمْ یُزَیِّنِ اَلْعِبَادَ بِزِینَةٍ أَحْسَنَ مِنْهَا اَلزُّهْدُ فِی اَلدُّنْیَا، فَجَعَلَکَ لاَ تُنَالُ مِنْهَا وَ لاَ تَنَالُ مِنْکَ، وَ وَهَبَ لَکَ حُبَّ اَلْمَسَاکِینِ، فَجَعَلَهُمْ یَرْضَوْنَ بِکَ إِمَاماً وَ تَرْضَی بِهِمْ أَتْبَاعاً» این روایت در آثار اهل سنت مثل شواهد ابن حسکانی، هیثمی و ابن ابی الحدید نیز وجود دارد. رسول خدا(ص) میفرمایند: یا علی خداوند تو را به خصوصیتی زینت بخشید، که هیچ یک از بندگانش را به آن زینت نبخشیده است و آن زهد در دنیاست. پس تو را طوری قرار داده که نه از دنیا دست تو را میگیرد و نه دنیا چیزی از تو به دست میآورد. خدا در وجود تو علاقه به مساکین را عطا کرد، پس تو را طوری قرار داده که راضی شدی که رهبر آنها باشی و آنان نیز به پیشوایی چون تو خشنودند.
امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گفت: این ویژگیها باعث شده است که امیرالمؤمنین(ع) زینت زمین و زمان باشند. کوه و دشت و دمن زیباییهای ظاهری زمین است و زیبایی باطنی آن شخصیتی چون علی(ع) است.
نظر شما