تهران امروز نوشت:

دستگاه‌های آندوسکوپی و استفاده از «پنس‌بیوکسی‌های» یکبار مصرف، در بی‌خبری مسئولان وزارت بهداشت تبدیل به یک تهدید بزرگ برای سلامت جامعه شده است، به تازگی سازمان انتقال خون از داوطلبان اهدای خون سوال می‌کند که آیا از دستگاه آندوسکوپی استفاده کرده‌اید یا خیر؟ دلیل این سوال احتمال آلوده بودن تجهیزات پزشکی به ویروس ایدز است. سوالی که به تازگی ذهن افکارعمومی را به خود مشغول کرده و احتمال دارد که در آینده‌ای نزدیک بتواند آمار مبتلایان ایدز را در کشور بیشتر کند.
هر چند که هنوز مسئولان وزارت بهداشت در این باره اظهارنظر نکرده‌اند، اما همین سوال جدیدی که در پرسش‌نامه‌های سازمان انتقال خون قرار گرفته و نظر بسیاری از کارشناسان، این تهدید را تایید می‌کند.
«سمیرا دزکایی» کارشناس اداره تجهیزات پزشکی می‌گوید: «درایران به دلیل گرانی تجهیزات، از پنس‌ بیوکسی یک بار مصرف- که در آندوسکوپی برای نمونه برداری استفاده می‌شود - برای چند نفر استفاده می‌شود. از آنجایی که این پنس در نمونه‌گیری‌ها استفاده می‌شود و زخم ایجاد می‌کند، احتمال مبتلا شدن فرد به بیماری‌های واگیر چون هپاتیت و ایذر افزایش می‌یابد.»
«عبدالجبارکرمی‌» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از وضعیت ضدعفونی شدن دستگاه‌های آندوسکوپی و استفاده چند باره از پنس بیوکسی‌های یکبار مصرف، وقوع چنین اتفاقی را فاجعه می‌داند و از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی می‌خواهد تا وارد ماجرا شود!
«مهتاب مقصود‌لو» مدیر آموزش و حفظ اهداکنندگان سازمان انتقال خون کشور هم وجود چنین سوالی را تایید می‌کند ومی گوید:« از همه اهداکنندگان سوال‌های زیادی پرسیده می‌شود تا هم از سلامت اهدا کنندگان و هم گیرندگان آن مطمئن شویم.» به گفته او، اگر فردی به هر دلیلی با خون فرد دیگری تماس داشته باشد، می‌تواند به انتقال بیماری منجر شود. مثلا کسی که عمل جراحی داشته است تا دوسال از او خونی گرفته نمی‌شود. چون در اتاق عمل زخم‌های بزرگی ایجاد می‌شود که می‌تواند به انتقال بیماری منجر شود.
او درباره دستگاه آندوسکوپی هم می‌گوید:«چون این دستگاه در سطح گوارش خراش ایجاد می‌کند، می‌تواند ریسک پذیری را بالا ببرد. به‌ویژه زمانی که با بیوکسی (نمونه‌برداری) همراه باشد، احتمال انتقال بیماری را زیاد می‌کند. این دستگاه باید استریل شود. البته سوال درباره استفاده از آندوسکوپی در همه دنیا پرسیده می‌شود.» او در پاسخ به این سوال که آیا وجود این سوال دلیلی بر انتقال بیماری‌ها از طریق آندوسکوپی در کشور هست، می‌گوید: «مسئله نظارت به سازمان انتقال خون برنمی‌گردد.»

پنس‌بیوکسی گران است!

اما مسئله به پنس بیوکسی که می‌رسد زنگ خطر به صدا در می‌آید. «سمیرا دزکایی» کارشناس اداره تجهیزات پزشکی می‌گوید: «ما واقعا نمی‌دانیم که این دستگاه‌ها دقیق شسته می‌شود یا خیر.آگاهی یافتن از شست‌وشوی دقیق دستگاه‌های اندوسکوپی مسئله‌ای است که تنها توسط ناظران وزارت بهداشت مشخص می‌شود. اما مسئله نگران کننده پنس بیوکسی یک‌بار مصرف برای نمونه برداری است که معمولا برای چند نفر استفاده می‌شود.»
او درباره هزینه بر بودن پنس‌های بیوکسی می گوید: «سال گذشته هر پنس بیوکسی یک‌بار‌ مصرف 350 هزارتومان خریداری می‌شد. با توجه به گرانی ارز و بالارفتن تورم بدون شک قیمت آن نسبت به سال گذشته تفاوت فاحشی داشته است. مسئولان بیمارستان اگر بخواهند‌ برای هر بیمار یک پنس استفاده کنند، هزینه درمان برای بیماران بالا می‌رود. از سوی دیگر با توجه به هزینه‌های بالای درمان، کمتر بیماری حاضر می‌شود چنین هزینه‌ای را بپردازد و بسیاری از بیماران از درمان خود دست برمی دارند. هزینه استفاده از پنس‌های چند بار مصرف هم به مراتب بیشتر است.»
سعید امیری» کارشناس تجهیزات پزشکی نیز درباره خطرزا بودن استفاده از آندوسکوپی در بیمارستان‌های دولتی می‌گوید:«لا زم است دستگاه‌های آندوسکوپی به طور صحیح و دقیق، شست‌وشو و ضدعفونی شود اما متاسفانه به خاطر مشکلا‌تی چون تراکم بیمار و عدم فرصت کافی برای انجام شست‌وشو و ضدعفونی بین دو بیمار، به ویژه در بیمارستان‌های دولتی- دانشگاهی و بیمارستان‌های تامین اجتماعی و حتی بیمارستان‌های نظامی شست‌وشو دقیق انجام نمی‌شود.»
یک سیکل کامل شست‌وشو و ضدعفونی آندوسکوپی به گفته کارشناسان باید حداقل 15 دقیقه به طول بینجامد. اما به گفته امیری، ترس پزشکان از خراب شدن دستگاه‌ها به دلیل شست‌وشو و ضدعفونی مکرر و هزینه‌های تعمیرات ناشی از آن، عجله پزشکان برای انجام سریع‌تر درمان بیماران و تمام شدن کارشان و مراجعه به مطب یا بیمارستان دیگر باعث می‌شود تا این مهم صورت نگیرد. به گفته او معمولا از یکسری ابزار برای نمونه‌برداری، تزریق دارو به‌داخل بافت معده یا روده، برش پولیپ‌ها و... استفاده می‌شود که به دلیل تماس مستقیم با بافت، خون و مخاط بیماران، به شدت آلوده بوده و می‌تواند هر گونه ویروس، آلودگی عفونی و میکروبی را از بیماران قبلی به بعدی‌ها منتقل کند.
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    3 0
    البته بيوپسى درست است نه بيوكسى
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    3 0
    بیوپسی جانم نه بیوکسی! یه کم دقت کنین توی درج خبر هم بد نیستا...
  • سارا IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    8 0
    اگه بیمار به خاطر گرانی درمان از اون درمان صرفنظر کنه بهتره تا اینکه بخاد به خاطر درمان ایدز بگیره
    • بدون نام IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      15 1
      خیلی جالبه... من نمیدانم چرا به یکباره یاد این موضوع می افتم که مدام تبلیغات از پیشرفت علمی کشور به خورد ملت داده میشود که فلان فناوری فضایی داریم و بودجه های سنگین صرف میشود تا نهمین کشور پرتاب کننده موشک به فضا باشیم ولی یک وسیله ساده پزشکی در کشور به تولید نمی‌رسد و گرانی نمونه خارجی بهانه به خطر انداختن سلامتی مردم می‌شود.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    14 0
    از طلابودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده مارا مس کنید
    • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      9 0
      هر جای دنیا بود این یک رسوایی تمام عیار برای مسئولان بهداشت و سلامت کشور می‌شد ولی در ایران مردم باید التماس کنند دفعه بعد حداقل خبرشان کنند تا قبل از آن میان ایدز و درمان زخم معده یکی را انتخاب کنند
  • بدون نام US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    27 0
    یعنی جون آدما اینقدر بی ارزش شده؟! 350 هزار تومن یا یه ایدز!!! مسئله این است!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    2 13
    هر چیزی که سایت دیگه ای نوشت که درست نیست شما انتشارش میدید.. دستگاه های آندوسکوپ و متعلقاتش همه جا با داروی مخصوص استریل میشه..دارویی که بعضا در 5 دقبقه ویروس ایدز و هپاتبت رو از بین میبره. بیشتر دقت کنید.
    • بدون نام US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      11 0
      وقتی میگن یه بار مصرف یعنی یه بار استفاده کن بنداز دور! نه این که بردار استریل کن (که شک دارم!!!) واسه مریض بعدی استفاده کن!!!
  • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    15 0
    هر دم از این باغ بــــــــــــــری میـرسد!!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    13 0
    زپلشک آید و زن زاید و مهمان ز در آید!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    21 2
    این چه وضعشه؟؟؟؟؟؟ دکترا میلیون میلیون پول درمیارن بعد پنس بیوکسی رو برای چند نفر استفاده میکنن؟؟؟؟؟ متاسفم
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    19 0
    تبریک به وزارت بهداشت ، واقعاً که ... پاشم برم یه آزمایش ایدز بدم تا دیر نشده.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    5 0
    وایی برما
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    10 0
    ان وقت کسی که ایدز گرفت را به هر گناهی برچسب میزند
  • بدون نام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    3 1
    راه های انتقال ایدز کلا مگه 4 تا نیست؟
    • بدون نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      2 0
      راه های انتقال ایدز در ایران به اندازه تمام بیماران ایدزی و بلکم بیشتر است!
  • ممل IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    2 0
    ایدز که مشکلی نیست اینشالا متخصصان داخلی داروشو اخترااع میکنن مثل بیوپسی که ارزون تولید میکنن
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    7 0
    واقعا من چند ساله ناراحتی معده دارم سه روز دیگرهم نوبت اندوسکوپی دارم نمیدانم درد بکشم یا ریسک کنم البته پزشک نوبت بیمارستان خصوصی داده به مبلغ سیصدهزارتومن یعنی اون هم الوده است یا عوض میشود لطفا کسی منوراهنمایی کنه