به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهندس لطف الله میثمی مدیرمسئول نشریه چشم انداز ایران در «پرونده تحلیلی "امید در روزگار جنگ"» مجله صوتی گروه جامعه شناسی حقوق انجمن جامعه شناسی ایران گفت: «در روندهایی که دنبال و مشاهده کردم، نهال های امیدی کاشته شد که اگر مقایسه کنیم، در می یابیم مردم ایران و جامعه مدنی آن ، روند خوبی را طی کردند، و قبض و بسط بسیار زیبایی را انجام دادند. تجربه این جنگ باعث شد آن هایی که امیدواری به آینده داشتند، امیدوارتر بشوند، و آن هایی که امید نداشتند امیدوار بشوند، یک عده ای هم خنثی بمانند. به عبارت دیگر میزان ناامیدی کاهش یافت.»
میثمی در باره توضیح قبض و بسط زیبای مردم ایران و مقایسه آن با رفتار مردم اسراییل گفت: «مردم به اطراف تهران و به شهرستان ها رفتند، سپس برگشتند، آزاد هم بودند که از کشور خارج بشوند، در حالی که کابینه اسراییل به اداره مهاجرت دستور داد مردم را ممنوع الخروج کردند تا مردم نتوانند از اسراییل بیرون بروند، این در حالی است که میل به خروج بسیار زیاد بود.
مدیرمسئول نشریه چشم انداز ایران، در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه میان خرید ارزاق در ایران و اسراییل پرداخت و گفت: «در بخش ارزاق، من به این نتیجه رسیدم که جامعه ایران چقدر گستردگی دارد که اگر کشاورزها را بخش خصوصی بدانیم، از ناحیه آنان تولید ارزاق متوقف نشد. در عین حال توزیع ارزاق هم به خوبی انجام شد. همه بازارهای تره بار، مغازه ها، از اجناس مختلف پر بودند،اما مردم حرص و ولع نداشتند. مردم برای مسافرت خرید می کردند. اما در اسراییل مشاهده کردیم که کمبود غذا ایجاد شد و غذا از خارج وارد این کشور شد.»
میثمی در ادامه افزود: «دولت پزشکیان هم از این نظر که ارزاق به خوبی توزیع شود، خیلی خوب کار کرد. برای مثال تولید مرغ سه شفیه شد، و به شهرهای مسافر پذیر بیشتر ارسال شد تا کمبودی در این شهرهای مسافرپذیر مشاهده نشود.»
میثمی سپس به میزان امیدواری مردم اسراییل و ایران پرداخت و گفت: «دیگر امیدواری که در مقایسه میان ایران و اسراییل من بهتر آن را درک می کنم، این است که مردم اسراییل از این که یک چتر امنیتی و دفاعی ندارند، خیلی در ناامیدی به سرمی برند. به ویژه از این نظر که فوج موشک ها را اسراییل با آخرین تکنولوژی پیشرفته گنبد آهنین نتوانست رهگیری بکند، دردسر بزرگی برای دولت آن ایجاد کرد. به این موضوع خود مقامات اسراییل هم اعتراف کرده اند، حتی بی بی سی هم چند بار مطرح کرده است که مردم امیدی به دولت از این منظر ندارند.»
او افزود: «نکته مهمتر آن که شکنندگی مردم اسراییل خیلی بیشتر از شکنندگی مردم ما بود. ۸۰ درصد مردم اسراییل تفکر غربی دارند، و زندگی غربی می خواهند. از این رو زندگی شان با زندگی جنگی و این که دائم به پناهگاه بروند هماهنگی ندارد. در تجربیات گذشته هم همیشه نشان داده که این اسراییل بوده که خواهان آتش بس بود. منشاء این خواست هم نارضایتی مردم بود. اما در ایران برعکس بود. مردم اطمینان کردند که ایران دارای یک سیستم دفاعی است که اگر او می تواند ضربه بزند، ما هم می توانیم ضربه متقابل بزنیم، ضمن این که ایران متوجه نقص دفاع هوایی اش هم شد به این معنا که ما جنگنده ای مانند f۳۵ نداشتیم. بنابراین جامعه مدنی می تواند امیدوار باشد همانگونه که ایران روی صنایع نظامی خوب کار می کند، در صنایع دیگر هم مانند صنایع دفاعی پیشرفت کند.»
میثمی سپس به غفلت از بخشی از اپوزیسیون که به اسراییل پیوسته و نقش جاسوسی ایفا می کند، اشاره کرد و گفت: «دستگاه امنیتی ایران غافل بود که اسراییلی ها از ۲۰ سال گذشته، روی اپوزیسیون و جاسوس گیری از آنان برنامه ریزی کرده اند تا آنان را به وحدت میدانی با اسراییل بکشند.»
مدیرمسئول نشریه چشم انداز ایران، در ادامه با توجه به قدرت ایشان بر تغییر نگاه نسبت به مردم از سوی حاکمیت اشاره کرد و گفت: « نفیسه کوهنورد خبرنگار بی بی سی گفت که ایران دست بالا را داشت و یا یارگو که ضد ایرانی حرف می زد می گفت نظامیان اسراییل خیلی خسته شده اند. از این رو باید بگویم روند دفاعی، روند خوبی بود و در مجموع یک روند امیدواری ایجاد کرده است. بر این اساس جای آن دارد که نظام سیاسی اکنون دیدگاه خودش را نسبت به مردم تغییر بدهد.»
او در باره جامعه مدنی و نقش های مهمی که برخی گروه ها تا کنون ایفا کرده اند، گفت: «من معتقدم در چند نقطه عطف، جامعه مدنی، دارای هم افزایی با نظام بوده است. این نقاط هم افزایی یکی در سال ۲۰۱۵ و تحقق برجام بود که هم جامعه مدنی و هم نظام سیاسی برجام را قبول داشتند. و دیگری در مسایل دفاعی و کشورداری، ما مشاهده کردیم که جامعه مدنی و نظام در کنار هم قرار گرفتند، و نیروهایی مانند منتظری، میثمی، سحابی و ... که از سوی مجاهدین و برخی نیروهای داخلی به جبهه استحاله متهم بودند، در مقابله با اسراییل و دفاع از نظام قرار گرفتند. این دستاورد بزرگی بود. و این موضوع محاسبات اسراییل را تغییر داد.»
او افزود: «اسراییلی ها فکر می کردند به محض حمله به ایران، این جناح ها بلافاصله به خیابان می آیند و آن ها می توانند اقدامات دیگر را صورت بدهند. به هر روی محاسبه شان بسیار اشتباه بود. دیگر محاسبه اشتباه اسراییلی ها، قدرت عملکرد سیستم دفاعی شان در برابر موشک ها بود که کارآیی خود را از دست داده بودند. البته ما باید روی نیروی هوایی مان خیلی خوب کار بکنیم. همچنین دستگاه امنیتی ما باید با کمک ملت و پیوند با نخبگان، جلوی ایجاد اشتراکات و اهداف میدانی میان جاسوس ها و اپوزیسیون با اسراییل را بگیرد. این ها امیدهایی است که می توان داشت تا برای آینده کارهای وسیع تری با همکاری دولت و ملت انجام شود.»
میثمی در ادامه با تحلیل شرایط بین الملل، ریشه تحرکات کنونی آمریکا را در اوکراین و ایران، خواست سرمایه داری جهانی می داند که ترامپ سمبل آن است. از نظر میثمی، «ترامپ سمبل سرمایه داری است. در انتخابات آمریکا ۹ سرمایه دار از ۱۰ سرمایه دار بزرگ به ترامپ رای دادند. این سرمایه داری ثبات می خواهد. به غیر از سرمایه داری مجتمع های صنعتی نظامی، بخش های دیگر نظام سرمایه داری، در خاورمیانه ثبات می خواهند، تا این سرمایه ها به آمریکا برگردد. به همین دلیل در شرایط بسیار وخیم اوکراین، آمریکا معادنش را با بستن یک قرارداد موقت در اختیار گرفت. در ارتباط با ایران نیز مطرح کرده اند که ۲۰۰ هواپیما به ایران می دهند. درباره عربستان اعلام کرده اند که تا ۷ تریلیون دلار به آمریکا برمی گردد.»
در یک تحلیل نهایی میثمی اعلام کرد که از نظر آمریکا و ترامپ، «وضعیت میان ایران و اسراییل مانع ثبات است»:«ترامپ در عربستان اعلام کرد که ایران مخربترین کشور در منطقه است. اسراییل نیز در کل افکارعمومی جهانیان دارای هویت ضد حقوق بشر و نسل کشی است و مانع ثبات سرمایه داری است. از این رو به نظر من ترامپ می خواست این دو نیرو را به جان هم بیندازد تا کمی تضعیف و تعدیل بشوند و دست نیاز به سوی آمریکا دراز بکنند تا آتش بس انجام بشود و از این طریق خلیج فارس را تبدیل به خلیج سرمایه بکنند.»
میثمی در پایان گفت: «بنابراین از طریق جنگ، موازنه ای میان ایران و اسراییل به وجود می آید که این خود فرصتی است تا ایران نیز بتواند در این موازنه مبتنی بر نه جنگ، برنامه ای برای توسعه آینده خود داشته باشد.»
بیشتر بخوانید:
برداشتی از نگاه شهید سلیمانی به حجاب
اهمیت برهمزدن مراسم تجلیل از خانیکی در گناباد
مطهری علیه مقدس نماها و ادامه رنسانس ایرانی / انقلاب تفکر در ملاصدرا و مطهری
216216
نظر شما