روزنامه ایران نوشت:

8 سال اسارت مادر و کودک در کشوری غریب، 8 سال گریه‌‌های شبانه، 8 سال ترس و وحشت، 8 سال سیاهی و تحت سلطه بودن تنها برای فرار از تنهایی بعد از طلاق بود. اینترپل تهران پس از اقدام‌‌های ویژه برون​مرزی مادر و کودک ایرانی‌ای که در خاک افغانستان در شرایط هولناکی گرفتار شده بودند را به ایران بازگرداند.
اردیبهشت ماه سال 90 بود که اینترپل تهران مأموریت ویژه‌ای دریافت کرد. ماجرای غم‌انگیزی بود. یک زن ایرانی به همراه دختر بچه‌اش و به آرزوی ازدواج با مردی افغان پای در سیاهچال گذاشته بود. تحقیقات پلیس بین‌الملل نشان داد این زن که هم‌اکنون 31 ساله است و «م. م.» نام دارد در سال 83 و در حالی که دخترش یک سال بیشتر نداشت از خانه‌شان فرار کرده و سر از افغانستان درآورده است. در بررسی‌‌های کارشناسانه مشخص شد زن ایرانی در حالی که 23 سال بیشتر نداشت از شوهرش طلاق گرفته سپس وقتی یک کارگر افغانی مقیم ایران به وی پیشنهاد ازدواج داده به راحتی فریب خورده و پای در سرنوشت شومی گذاشته است. این زن، دختر کوچولویش را برداشته و با مرد افغان همراه شده تا به سرزمین آرزو‌ها برود غافل از این که فریب خورده است.
از وقتی زن ایرانی و دخترش به صورت غیرقانونی و از مرز زمینی به افغانستان رفته بودند هیچ‌کس از سرنوشت آنها اطلاعی نداشت و تنها گروهی می‌دانستند که یک افغان با نام «ع» از وی خواستگاری کرده و چون «م.م.» با مخالفت‌‌هایی در مسیر این ازدواج روبه‌رو شده بود پذیرفته با مرد افغان از ایران فرار کند. خانواده این زن که نگران بودند با مراجعه به دادسرا خواستار ردیابی محل زندگی وی و دختر خردسالش شدند و ادعا کردند هیچ‌گونه تماسی با وی نداشته‌اند و تصور می‌کنند مادر و کودک شرایط مناسبی ندارند. مأموران اینترپل که ردپایی از زن ایرانی و کودکش در شهر «میمنه» افغانستان داشتند به تجسس‌‌های برون​مرزی دست زدند و در نامه‌ای به اینترپل کابل خواستار بررسی سرنوشت زن و بچه ایرانی شدند.
فرار از اسارتگاه
5 ماه از عملیات مشترک اینترپل تهران و کابل نگذشته بود که ماجرای فرار یک مادر و کودک ایرانی از خانه‌ای در میمنه و پناه بردن آنان به مرکز امور زنان در افغانستان به پلیس مخابره شد. این زن که شرایط اسفناکی داشت به اندازه‌ای وحشت‌زده بود که در روز‌های نخست به هیچ‌کس اعتماد نمی‌کرد و با سکوت خود همه را سردرگم کرده بود. وقتی مشخص شد آنان همان مادر و دختر بچه‌ای هستند که اینترپل تهران در حال جست‌وجویش است اقدام‌‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفت. پلیس بین‌الملل ایران از مقامات پلیس افغانستان خواست اقدام‌‌های حمایتی برای پناه دادن و مهیا کردن امکانات امنیتی مادر و دختر ایرانی انجام دهند.
سپس وقتی «م.م.» و دختر خردسالش تحت حمایت قرار گرفت و دیگر خطری آنان را تهدید نکرد با هماهنگی‌‌های قضایی و پلیسی بین ایران و افغانستان شرایط بازگردانده شدن آنان به ایران مهیا شد و مأموران اینترپل تهران با اعزام به کابل مادر و کودک را تحویل گرفته و با هواپیما به ایران پرواز کردند.
روز 22 فروردین ماه سال جاری هیچ‌کدام از کسانی که در فرودگاه  امام (ره) بودند با دیدن مادر و دختر بچه‌اش نمی‌دانستند این مسافران که چهره‌ای غم‌زده دارند چه شب و روز‌های سختی را در اسارتگاه مرد بی‌رحم افغان گذرانده‌اند و در این 8 سال با چشمان اشک‌بار همدیگر را در آغوش کشیده‌اند و مادر با صدای بغض گرفته برای دخترکش لالایی می‌خوانده است.
اسارت 8 ساله
داستان «م.م.» گاهی اوقات باورنکردنی بوده و تیم تحقیق را شوکه کرد. این زن که با یادآوری لحظات سخت زندگی‌اش در 8 سال گذشته مرتب بغض کرده و اشک می‌ریخت گفت: «بعد از طلاق احساس تنهایی شدیدی می‌کردم تا این که «ع» پیشنهاد ازدواج داد. ابتدا نمی‌خواستم بپذیرم اما اصرار کرد و تصورم این شد که به من علاقه‌مند است. می‌دانستم در خانه‌مان نمی‌توانم موافقت با این ازدواج را ببینم. وقتی «ع» گفت که با هم به افغانستان برویم و ازدواج کنیم، پذیرفتم با این تصور که بعد از گذشت زمان وقتی به ایران برگردم خانواده‌ام دیگر ایرادی نخواهند گرفت.»
زن ایرانی که چهره‌ای تکیده دارد، گفت: «من، «ع» و دخترم به مرز سفر کردیم و خیلی زود وارد افغانستان شدیم. وقتی به میمنه رسیدیم و داخل خانه‌ای رفتیم با تغییرات رفتاری «ع» روبه‌رو شدم. او دیگر مهربان نبود و فهمیدم فریب دروغ‌هایش را خورده‌ام. از همان شب نخست کتک خوردم. اصلاً حاضر نبودم تن به دستورات وی بدهم. گرسنگی کشیدم تا این که دیدم دخترم از دست می‌رود. شکنجه‌‌های زیادی شدم تا تن به دستورات «ع» دادم. هر چه می‌گفت باید گوش می‌دادم. از دنیای سیاهی که داشتم خسته شده و بار‌ها تصمیم به خودکشی گرفتم اما وجود دخترم و نگرانی‌ام برای سرنوشت وی باعث می‌شد دست به چنین کاری نزنم.
«ع» که از حضور من پول خوبی به دست می‌آورد حتی اجازه نمی‌داد از آن خانه خارج شوم و می‌ترسید رازش را فاش کنم. گاهی این مرد روز‌های زیادی من را تنها می‌گذاشت و به جای وی دوستانش بودند که من را وادار به کار‌هایی می‌کردند که متنفر بودم.»
زن ایرانی به گریه افتاد و گفت: «هربار می‌خواستم اعتراضی کنم دخترم را تهدید می‌کردند تا این که دخترم 8 ساله شد و شنیدم «ع» می‌خواهد دخترم را از من جدا کرده و بفروشد، دیگر طاقت نیاوردم و از آن به بعد نقشه فرارم را کشیدم. خیلی سخت بود اما توانستم از آن خانه فرار کنم و خیلی زود به مرکز امور بانوان پناه بردم. وقتی شنیدم پلیس ایران در جست‌وجوی من است فهمیدم هنوز کسانی در خاک ایران هستند که من را فراموش نکرده و دلواپس من هستند، باورم نمی‌شد روزی خاک کشورم را ببینم.»
بنابه این گزارش، مادر و کودک رنجدیده به آغوش خانواده‌شان بازگشتند و اینترپل تهران با دستور مقام قضایی از اینترپل کابل خواسته است که عامل بدبختی‌‌های این زن را در میمنه ردیابی کرده و به جرم وی رسیدگی کند.
توصیه پلیس
یک مقام پلیس با اسفناک خواندن سرنوشت این مادر و کودک ایرانی و اشاره به این که موارد مشابه زیادی از این‌گونه پرونده‌‌ها وجود دارد گفت: «زنان و دختران ایرانی باید از هرگونه اطمینان و اعتماد به اتباع خارجی که با وعده‌‌های دروغین از قبیل کار، تحصیل و ازدواج قصد اغفال آنان را دارند خودداری کنند.» وی افزود: «زنان و دختران ایرانی باید بدانند که خطر همیشه در کمین آنان است و حتی اگر در شرایط خاصی با چنین پیشنهاداتی روبه‌رو شدند که مقصدش خارج از کشور است کورکورانه آن را نپذیرند و از مراکز قضایی، پلیس و سازمان‌‌های خاص مشاوره بگیرند تا با گرفتن تصمیمات عاقلانه زندگی خود را در معرض تباهی قرار ندهند.»


وظیفه سازمان‌‌های حمایتی

سیدحسن حسینی- جامعه‌شناس - بخشی از دختران که به ازدواج افغانی‌‌‌ها در آمده‌‌اند به‌خاطر این است که در ملیت خودشان خواستگار نداشته یا طبقه اجتماعی‌شان به یکدیگر نمی‌خورده یا اگر خواستگار داشته، دندان‌گیر نبوده و خانواده برای فرد تصمیم‌گیری می‌کند.  معدود خانواده‌‌‌‌های دختردار ازدواج را یک وسیله ر‌هایی از دختر می دانند و این که خرج دخترشان را کس دیگری به عهده بگیرد.
مسئولان سازمان حمایت‌کننده از زنان بی‌‌سرپرست و بهزیستی امام خمینی(ره) یکی از وظایفشان پوشش دادن زنان بی‌سرپرست است و همچنین بستگان و دوستان خانواده می‌توانند نقش مهمی در بهبود شرایط عاطفی فرد طلاق گرفته داشته باشند. به علت نامناسب بودن وضع مالی اطرافیان، خانواده هایی دخترانشان را به این صورت شوهر می‌دهند، اما دختران و زنان که طلاق می‌گیرند باید بیشتر از دوره دختر بودن تحت مراقبت قرار گیرند و چون جامعه نظر خوبی به این دختران و زنان ندارد منجر به حوادث ناگواری می‌شود و باید در محیط خانواده، جامعه با این افراد درست و محتاطانه رفتار کند.
طلاق اثرات مختلفی دارد که هم در زن طلاق گرفته و هم در مرد طلاق گرفته بیشتر می‌شود، اما در نهایت اثرات بیشتری دارد چون در صحنه اجتماعی از امکانات کمتری برخوردارند و دچار یک خلأ بزرگ می‌شوند به خاطر ظلمی که به این دختر ایرانی شده باعث خرابی شخصیت وی شده است و معمولاً کسی که دچار چنین عارضه‌ای می‌شود می‌تواند به بخش‌‌های اجتماعی، مددکار اجتماعی و مشاوره مراجعه کند یا آنها به سمت فرد بروند و ترمیم رفتاری کنند که همراه با گفت‌وگو کردن است یا در مسیر تأمین اجتماعی - اقتصادی قرار گیرند، مانند دادن شغل، مسکن و...

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    155 9
    به نظر من بعضی از این مجرمین افغانی رو باید از کشور بیرون کرد
    • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      آخیییییییییی،فقط بعضیاشونو؟؟؟!!!شما خودشو ناراحت نکن
    • کیوان IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      چرا بعضیشون رو دوست عزیز ،؟ همشونو باید بیرون کنن.
    • س ش IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      51 5
      چرا آن عزيز كه وظيفه اش ايجاد احساس امنيت است فرموده: "زنان و دختران ایرانی باید بدانند که خطر همیشه در کمین آنان است"
    • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      49 13
      به نظر من آنها را از خود افغانستان هم باید بیرون کرد....
    • بدون نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      28 5
      همین؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      8 4
      اگه من مسول بودم میفهمیدین با افاغنه چه جور برخورد میکردم
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    99 27
    سزاي همچين زنايي كه با افغاني ها ازدواج مي كنن بيشتر از اينهاست. چرا صدا و سيما در مورد اين گونه ازدواجها هشدار نميده؟!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      35 6
      آخه عقل هم واسه آدم خوب چیزیه والله! زن حسابی اینفدر افغانیها در ایران جنایت کردند .حالا اگر باهاش ازدواج میکردی همینجا میموندی یه چیزی.ولی چه جوری جرات کردی بلندشدی با یه افغانی بدون اطلاع خانونده فرار کنی بری افغانستان.!!!! تصمیمت اصلا" منطقی نبوده حقت بوده که همونجا بمیری.ایندفه اگر خواستی با کسی فرارکنی برو یکی ازکشورهای اروپایی یا کانادا.
  • بدون نام DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    آخه آدم عاقل زن افغانی میشه ؟
    • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      62 8
      خدا رو شكر ميكنم كه شما چهره وحشتناك فقر رو نه تنها نديدي بلكه نميتوني تجسم كني
    • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      34 5
      واسه زني كه طلاق گرفته و بايد شرايط بد روحي و اجتماعي رو تحمل كنه حكم صادر نكنيد.
  • محمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    76 12
    با سلام و تشکر از مطالب منتشره خواهشمند است به کلیه هموطنان اطلاع رسانی لازم داده شود که فرهنگ و کرامت ایرانی و میهمان پذیری از اتباع خارجی مخصوصا افاغنه با فرهنگ آنان زمین تا آسمان فرق دارد و تدابیر مقامات حکومتی ایران در جهت ساماندهی آنان<افاغنه> نه مانند کشورهای اروپایی و اعراب بلکه همانند رفتار مامورین افغان با ایرانیان تنظم شود چون رفتار کنونی ما با افاغنه همانند ترحم بر پلنگ تیز دندان با هداف و مقاصد خاص میباشد.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    102 7
    همشون رو بیرون کنن همه تو کشورشون توریست اوروپائی میاد پول خرح می کنه ما ......
    • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      42 5
      در کانالهای ماهواره ای همین افغانیها میگن ما ار ایرانیها متنفریم. هرکدومشون یا در ایران بدنیا آمدند و یا سالیان سال اینجا زندگی کرده اند. در شرایط بد کشورشون بهشون پناه دادیم.از امنیت کشور ما استفاده کرده اند و توانستند کاری با توجه به بیسوادیشان پیدا کنند . چقدر به زنان و دختران ایرانی تجاوز کرده و سر مردم بیگناه ایرانی را بخاطرپول با بیرحمی بریدند.!با آوردن موادمخدر چه میزان جوانهای بیگناه ایرانی را گرفتار اعتیادکردن!حالا واسه ما رحز میخونن که ما از ایرانیها متنفریم. آهای افغانیهاییکه احساس میکنید ایرانیها آدمهای بدی هستند . برگردین برین افغانستان !. همین چند ماه پیش چند نفرافغانی حیوان صفت یک استاد دانشگاه زن را به خرابه بردند و همگی به او تجاوز کرده و پولهاشو دزدیدند.
  • امير حسين خان IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    28 3
    فقط همين
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    67 9
    چی می شه که یه زن به مرد افغانی اعتماد می کنه و از ایران می ره بعدش هم هزار جور بلا به سرش می یاد کی به فکر زنهای مطلقه ست؟ چه نهادی از اونها حمایت می کنه؟ چه پدر بیقی که بعد از طلاق یکبارهم سراغ دخترش رو نگرفته زنشو طلاق داده بچه رو هم داده دستش گفته برین به امون خدا مردم چه بی غیرت شدن ما هرروز داریم پس رفت می کنیم
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    68 10
    به نظر من ماجرا جور ديگه بوده و اين زن حقيقت رو بيان نمي كند چطور مرد افغان متوجه شده كه زن طلاق گرفته است امكان دارد كه اين زن با فرد افغان در ارتباط بوده كه وي توانسته اعتماد زن را براي بردن ايشان به خاك افغانستان جلب كند من كه يك مرد هستم با توجه به شرايط اسفناك افغانستان و حضور نيروهاي اشغالگر به خودم اين جرات را نمي دهم كه به خاك افغانستان وارد شوم حالا ايشان به چه اميدي و با چه جراتي قدم در كشوري مي گذارد كه خود افغانها نيز از آن فراري هستند و در آخر اينكه چطور تا قبل از اينكه دخترش به سن 8 سالگي برسه فكر فرار نبوده و حالا به اين فكر افتاده و به نظر بنده اتفاقات بد كه در زندگي افراد رخ مي دهد حاصل و نتيجه سلسله اي از علتها مي باشد و يك بعدي بررسي كردن باعث اشتباه مي شود
    • بدون نام US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      14 38
      شما بهتره فکر نکنید........
  • وطن دوست IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    باز هم افغانی وجنایت .آقای ریس جمهور ، آقای وزیر کشور، فرمانده محترم نیروی انتظامی ، مسئولان محترم وگرامی به همه کسانی که معتقد هستید قسمتان میدهم شر این اجانب واشرار را از سر مردم ایران کم کنید.آخر درکجای دنیا اینهمه غیر قانونی وارد یک کشور دیگه میشن وغیر قانونی کار میکنند وجنایت میکنند بدون هیچ ترس ونگرانی .اینها علاوه بر نابودی فرهنگ ایرانی ژن ونسل ایرانی را ازبین میبرند .کار را از جوان ایرانی میگیرند .با تولید مواد مخدر وفروش ترانزیت از ایران بچه های ما را نابود میکنند.آقایان مسئول سی وچند سال مهمانداری کافی نیست ؟ غیرت ایرانی کجا رفته؟آقا از مردم نظر خواهی کنید مردم موافق حضور افغانی ها در ایران هستند یا خیر. عزیزان خبر آنلاین استدعا دارم کامنت منو بعنوان یک هموطن دردمند حذف نفرمایید
  • بدون نام US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    38 3
    همه چیز پول شده..........افغانی=دلار
  • سهزاب IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    27 4
    مسئولین همانطور که نسبت به همه امور صاحب نظر هستند ، نسبت به این امر هم اقدام جدی بعمل آورند ...
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    24 44
    بازم یکی یه کاری کرد فورا" ملت جوگیر شدن بکشید ، بیرون کنید ، اشرار غیرقانونی و ... 1- جنایتای تو این کشورو فقط افغانا انجام میدن؟ تو اون باغ خمینی شهر اون کارا رو افغانیا کردن؟ 2ـ خیلی از ما ایرونیا تو کشورای دیگه غیرقانونی زندگی نمیکنیم؟ ایرانیا تو ژاپن اینهمه خلاف نمیکنن؟ حاضرید به مسئولین اون کشورا هم بگید بی غیرت یا به هموطنامنون تو دیار غربت بگین اشرار و ... ؟
    • بدون نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      31 10
      مردم دوست ندارن چی میگی برو کشورت عزیزم اگر جرات داری امریکائی رو بیرون کن
    • بدون نام IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      22 6
      افغانی!!!!!!!
  • داوود IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    43 7
    باسلام.نمي دانم تاچه مدت سران مملكت مي خواهند اين نامردان ونان خورهاي اضافي رابه نام برادردراين كشورنگه دارندبازاركارراكه خراب كردن دركلي ازحوادث يك سر ماجران درخيلي ازخبرهاي خبرآنلاين خوانده ايم ياتجاوزياقتل انجام داده اندخيلي هاشان دراطراف وداخل همين تهران خانه اجارهاي دارندويانگهبان وسرايدارند كه اكثر اين اماكن محل فسادوخيلي كارهاي ديگراست بي دروغ بالاي دو سه ميليون فقط درتهران واطراف آن هستند وخيلي حرفهاي ديگركه نمي شود گفت ومطمن هستم كه بالاي 95%ازمردم ايران ازحضورافغانهادرايران ناراضيند مي گن نه آماربگيريدخواهش مي كنم اين نظرراهم بگذاريد
  • سارا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    30 13
    خاک بر سر این زنه حقشه
    • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      15 8
      از شما كه دختري بعيده كه بتوني به اين راحتي بگي حقشه!!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    17 2
    توجه کنيم که البته آزادي اين زن و کودک هنر خود آنها بوده که از سياهچال افغان فرار کرده‌اند و پليس در آزادي آنها نقشي نداشته!
  • سوگل IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    25 1
    خداییش تو اون 8سال بهش سخت نگذشته که حاضر به فرارنبوده تا دخترش تهدید شده خواسته فرار کنه از همون راهی که فرار کرده خوب 8سال پیش فرار می کرد با اولین تهدید به نجابتش باید فرار می کرد
  • شیما DE ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    21 1
    ...خیلی سخت بود اما توانستم از ان خانه فرار کنم... خوب عزیزم هشت سال قبل چرا این کار را نکردی؟ تقصیر اون طفل معصوم چی بود؟من که از تصورش هم تنم میلرزه!!!!!!
  • مریم IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    16 3
    بازهم جنایت تورو به خدا غیرت به خرج بدید.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    16 4
    به قول شاعر از ماست که بر ماست اگربعضی از هموطن های ما تنها به فکر منافع خودشان نباشند وبه جای استفاده از نیروی کار ارزان افاغنه .با کمی لطف کار را به کارگر ایرانی بدهند هم به هموطن خودشان کمک کرده و با بیکارگذاشتن افغانیها را وادار به خروج از ایران میکنند.برای دولت ایران که حضور بیش از سه میلیون مزاحم افغانی اهمیت نداره .ومنافع برخی از تولید کنندگان در بودن افغانی هاست.مردم باید قدری همت به خرج بدهند
  • سوگل IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    15 3
    چرا کامنت ها رو گلچین می کنی کامنت من چه ایرادی داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    7 0
    بعد باز هم بعضی از دوستان بیان هی از این افاغنه طرفداری بکنند و .... استغفراله
  • hussein BE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    6 12
    سلام انجانب افغانی هستم امیدوارم کامنت منو نمایش بدید من ۱ساله در کشور بلجیک هستم وحالا کاری ندارم که ۲۰سال ایرانه مهمان نوازبوم وازکوچکترین حقوق انسانی محروم وحالااینجا ایدی کارت بلجیکی وخونه دارم ومشغول به تحصیل هستم سال گذشته یک مهاجرایرانی وقتی درخواست پناهندگیش ازطرف دولت رد شد دوست دختربلجیکیش رو سر برید حالا باید بگیم همه ایرانیها وحشی هستند ?ولی این مردم به قول شما کافر اینطورفکر نمیکنند شماهم کمی انصاف داشته باشید
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    2 7
    اسمشون روشونه >>>>افغانی.در ضمن عزیزی که از زنتیک نطق کردن باید بدونن که ژن فراس ها با افغانیا یکیه.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    7 0
    یه جوری نوشتین اینترپل اینترپل که انگا اونا این فلک زده رو نجات دادن .اگه خودش در نرفته بود که عمرا میتونستن پیداش کنن. در ثانی ایشون حقشه که حالا هم مشرف بشن زندان .مگه هرکی تو زندگی به مشکل میخوره با افغانی ها میریزه رو هم .همه دارن از اونجا میان ایران و جاهای دیگه این میره اونجا.
  • یکی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    11 1
    زمانی که یک فیلم بلوتوثی دست به دست شده را دیدم متاثر شدم.دختری ایرانی در چنگال چند افغانی و بارها و بارها با ناله و التماس خدا را قسم داد تا رهایش کنند اما بی اعتنا آن بیگناه را برای هوسرانی خود برهنه می کردند.اینکه بر سر آن دختر چه آمد اطلاعی ندارم چون تا همان دقایق بیشتر ثبت نشده بود.
  • ... IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    7 2
    وقتی ارزش پول افغانی از پول ایرانی بیشتر شده این یعنی هرچقدر پول در ایران در بیاورند موقع تبدیل کمتر کاسب می شوند پس چرا هنوز با علاقه قاچاقی وارد می شوند؟به خاطر پولی که موقع اخراج کاسب می شوند؟به خاطر تفریح و عیاشی؟به خاطر قاچاق؟
  • لاله IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    13 2
    اينكار رو اگه يك ايراني با يك زن افغاني ميكرد تو بوق همين برادران افاغنه ميشد و به دنيا اعلام ميشد كه در ايران كرامت انساني و ووو ...از بين رفته ، چقدر از دست افاغنه بايد بكشيم ؟بس نيست جناب مسئول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی AU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    11 2
    بهترین راه برای بستن سیل, بستن ان از سرچشمه اش است.وفتی ما مرز طولانی با افغانستان داریم و نیروهای امنیتی و نظامی ما در درون شهرها مسقر هستند و زیر کولر گازی چای گرم می خورند ، باید توقعی بیش از این نداشت.هر کسی با هر سابقه ای وارد کشور می شود .اگر من هم بدون هیچ مدرک شناسایی و ویزای وارد هر کشوری می شدم ، شاید دست به کارهایی می زدم که.... نمی دونم وقتی می شود در مرز با ورود و خروج غیر قانونی افراد و مواد مخدر مبارزه کرد ، چرا نیروهای امنیتی ایران جبهه جنگ را کشیدن به تهران و شهرهای مرکزی.کاش حاکمان ما می خواستند و می توانستند به نظامیان ما بفهمانند که کار نظامیان اول از همه دفاع از مرزهاست نه خیابانهاست.
  • کلبعلی DE ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    0 4
    آی آقا زودتر تشریف بیار تا همه در کنار هم افغانی ایرانی آسیائی اروپائی آمریکائی آفریقائی اقیانوسه ای استرالیائی قطب شمال و جنوب با خوبی زندگی کنیم و مسلمان واقعی بشیم .