۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶

واحد مرکزی خبر نوشت:

ولید المعلم وزیرامورخارجه سوریه در حالی به پکن پایتخت چین سفر کرده است که نشست کمیته عربی در دوحه قطر ، دبیرکل اتحادیه عرب را مکلف کرد مخالفان سوری را به گفتگو با دولت این کشور دعوت کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم ،هدف از درخواست برای نشست مخالفان سوری در قاهره ؛  فراهم کردن مقدمات گفتگوی آنان  با دولت سوریه عنوان شده است.
عقبه حمام خبرنگار شبکه العالم با تهیه گزارشی در این خصوص گفت :کمیته  مسئول بررسی بحران سوریه متشکل از وزرای عرب ، از نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب خواست قبل از ماه کنونی میلادی  از همه طیف های مخالفان سوری برای برگزاری نشستی در مقر اتحادیه عرب در قاهره دعوت نماید تا زمینه  گفتگوهای سیاسی فراگیر میان مخالفان و دولت سوریه فراهم شود.
این درحالی است که وزرای کشورهای عربی پس از نشست  دیروز خود در قطر از همه طرفهای سوری خواستند به متوقف کردن انواع و اشکال خشونتهای مسلحانه پایان دهند .
العالم با پخش قسمتهایی از اظهارات حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر  مبنی بر اینکه تاکنون با وجود طرح عنان پیشرفتی  در سوریه حاصل نشده است ، تصریح کرد : کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل که در نشست دوحه شرکت کرده بود خواستار توقف خشونتها از سوی هر منبعی شد تا آتش بس فوری به منظور پیگیری روند سیاسی به اجرا درآید .
از سوی دیگر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب  تاکید کرد : ماموریت کوفی عنان نیازمند وقت و صبر و تحمل است زیرا هر طرح سیاسی نیازمند وقت است و ما از آن حمایت می کنیم .
در همین ارتباط روسیه بار دیگر قدرتهای خارجی را به تجهیز تسلیحاتی مخالفان و تلاش برای تخریب طرح کوفی عنان متهم کرد .
العالم با پخش قسمتهایی از سخنان لاوروف وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت : فرانسه نیز به نوبه خود خواستار ادامه فشارها بر سوریه و پاسخ قاطع و سریع به هرگونه نقض طرح عنان شده است .
از سوی دیگر دمشق با سفر ولیدالمعلم وزیر خارجه اش به چین ، تحولات منطقه را در این کشور مورد بحث و بررسی قرار داد .
المعلم مسئولان چینی را در جریان تلاشهایی که دمشق برای موفقیت طرح کوفی عنان انجام داده است ؛ قرار خواهد داد .
دمشق در عین حال از پیشرفت در ترتیبات لازم برای فعالیت  ناظران سازمان ملل و  ادامه گفتگوها برای توافق در خصوص پروتکل استقرار انها در سوریه خبر داده است .
جهاد المقدسی سخنگوی وزارت خارجه سوریه دراین باره گفت : سوریه به موفقیت ماموریت هیات سازمان ملل تعهد پایبندی کامل دارد و امضای پروتکل بخشی از این ماموریت است. ما نود درصد این پروتکل را تکمیل کرده ایم و بزودی کامل خواهد شد.
العالم در بخش پایانی این گزارش گفت :قرار است بان کی مون دبیرکل سازمان ملل امروز چهارشنبه نتایج سفر هیات بازرسان به سوریه را اعلام کند .
26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    فرانسه با سارکوزی تا چند وقت دیگر خداحافظی می کند و اسد می تواند از شر او خلاص شود.