پس از توقف جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی، کسی نمیداند آینده صنعت گردشگری چگونه خواهد بود. با این حال محمد کاظم بشکار، مدیرعامل آژانس مسافرتی نهالگشت میگوید: «صنعت گردشگری در جنگ تحمیلی خسارت های سنگینی متحمل شده است. اما حالا با ثبات نسبی ایجاد شده و بازگشایی فرودگاه ها، به دلیل نیاز مردم به سفر چشم انداز این صنعت امیدوار کننده است.»
در طول یک ماه گذشته جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی چه خساراتی به آژانس مسافرتی نهال گشت و دیگر فعالان صنعت گردشگری وارد کرد؟
متاسفانه در مدت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، میزان ضرر و زیان مادی و معنوی آژانس مسافرتی نهال گشت هم مانند شرکت های فعال در اکوسیستم گردشگری کشور بسیار زیاد بود. این خسارات در زمینههای مختلفی به کسب و کار ما وارد شد که دامنه آن فقط به دوران جنگ محدود نیست و از قبل بحران تا پس از آن برای ما هزینه ایجاد کرده.
خساراتی که به شما وارد شد در چه زمینههایی بودند؟ میتوانید چند مثال از این خسارات بیاورید؟
ما در واقع از قبل هم هزینههایی در تبلیغات و زیرساخت داشته ایم که با قطع شدن فروش خدمات سفر از بین رفته است. همچنین ما فروشهایی که قبلاً داشتیم را هم از دست داده ایم. برای مثال ما در اردیبهشتماه برای خرداد تورهای بسیاری فروخته بودیم، تمام سود حاصل از این فروش را هم استفاده کرده بودیم. ولی با لغو شدن این تورها باید پول مسافران را بازپس می دادیم. در این شرایط اولین دستور العمل بازپس دادن پول های افرادیست که تور یا خدمات سفر آنها لغو شده است. در صورتی که پول دست آژانس مسافرتی نیست که برگشت داده شود. یعنی باید ایرلاینها یا هتلها این وجه را عودت دهند. نکته اصلی اینجاست که بسیاری از هتلها و تورهایی که مردم تهیه کرده اند برای خارج از کشور است و آنها طبق قاعده ما رفتار نمیکنند و فرایند بازگشت وجه در کشورهای مختلف فرق دارد. در نهایت فشار روی آژانس های گردشگریست. مردم ضرر و زیان و مبلغی که پرداخت کردند را از آژانس های گردشگری می خواهند که در این شرایط هیچ درآمدی ندارند.
به نظر شما صنعت گردشگری مانند دوران قبل از جنگ، رونق میگیرد؟
رونق صنعت گردشگری وابسته به نیاز مردم برای سفر است. در این روزها، از یک طرف تلاش همه فعالان جذب مسافر برای مقاصدی است که امکان سفر به آنها وجود دارد. از طرف دیگر مردم در مرداد و شهریور، حتی بیشتر از عید نوروز و دیگر مناسبتهای مهم سفر میکنند. به همین دلیل آژانسهای گردشگری امیدوارند که در این دوران شرایط سفر و گردشگری زودتر به حالت عادی بازگردد.
به نظر شما نتیجه جنگ ایران و اسرائیل چه تاثیری بر آینده صنعت گردشگری میگذارد؟
پیشبینی من این بود که جنگ به هر شکلی با پیروزی ما تمام شود، گشایش اقتصادی خوبی برای ما خواهد داشت. امیدوارم پس از پیروزی در این نبرد، گشایش اقتصادی در کشور و به تبع آن در صنعت گردشگری هم اتفاق بیافتد. تا بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان و فعال کشور که تجربه جنگ را نداشته اند بتوانند سفر کنند و صنعت گردشگری هم رونق پیدا کند.
صنعت گردشگری از تعطیلی ۲۰ روزه فرودگاهها متحمل ده هزار میلیارد تومان خسارت شد. به نظر شما راه جبران این خسارت چیست؟
توقف صنعت حمل و نقل همیشه منجر به صدمات اقتصادی در همه جای دنیا می شود. برای مثال وقتی پرواز لوفتانزا به مشکل بر میخورد، اقتصاد دنیا با مشکل مواجه میشود. حالا در شرایط تعطیلی گردشگری باید ببینیم که در واقع چه بخشهایی درگیر صنعت هوایی کشور هستند و برای رفع مشکلات هر کدام برنامه ریزی لازم از طرف دولت و بخش خصوصی انجام و اعمال شود. همچنین در شرایطی که حمل و نقل هوایی با مشکل مواجه میشود، تمایل مردم به تورهای طبیعتگردی افزایش مییابد و ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری در این حوزه از صنعت لجستیک فراهم میشود. در نتیجه اگر کسی به فضای اکوتوریسم وارد شود، می تواند دستارودهای خوبی داشته باشد.
صنعت گردشگری ایران بعد از جنگ تحمیلی اسرائیل چه تغییر و تحولی خواهد داشت؟
در طول سال های گذشته این اولین بار بود که کشور ما باجنگ مواجه شد، به همین دلیل پیشبینی دراین باره کمی سخت است. اما طبق تجربه ای که از کرونا داریم، این احتمال وجود دارد که فضای گردشگری به سمت طبیعتگردی و افزایش تقاضا برای تورهای زمینی، به خصوص تورهای ریلی برود.
به نظر شما در این شرایط، سفر رفتن تاثیری در سلامت روانی جامعه دارد؟
تجربه ثابت کرده سفر رفتن می تواند فشارهای روحی در افراد را به طور محسوسی کاهش دهد. در این بحران هم فشار روحی بسیاری به مردم وارد شد و حال مردم خوب نبود. در این شرایط گردشگری و مسافرت به احیای روحی و روانی افراد و بازگشت به شرایط عادی کمک شایانی می کند.
نهال گشت چه نقشی در بهبود حال جامعه گردشگری دارد؟
ما در واقع نقطه اتصال بین خدمات گردشگری و مردم برای استفاده از این خدمات هستیم. در این چرخه اگر مردم به دنبال سفر رفتن باشند، می توانیم مشاوره بهتری بدهیم تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند و تجربه سفر برایشان جذابتر و لذتبخشتر شود. یعنی ما سعی کردیم اطلاعات خودمان در گردشگری را بیشتر بکنیم تا بتوانیم مشاورههای بهتری برای استفاده از خدمات گردشگری به مردم بدهیم. ما به نحوی برنامه ریزی کردیم تا به تصمیمگیریهای مردم برای سفر کمک بهتری بکنیم تا سفر با کیفیت تری تجربه کنند.
حالا که صحبت از روزهای خوب گردشگری شد، چقدر به این روزها امیدوارید و برای آن خودتان را آماده کردهاید؟
امروز در دنیا تنوع سفرها خیلی زیاد است و برای هر مدل سفر، برنامه خاصی ایجاد شده است. مثلا ما فکر میکنیم برای سفر باید حتماً به شهر دیگری برویم. در حالی که انواع سفرهای درون شهری پیدا شدهاند که جزو تفریحهای روزمره ما محسوب میشوند. در این زمینه ما هم تلاش میکنیم تا بوسیله اطلاعاتی که از ارتباط با مشتریان بدست می آوریم، خدمات بهتری ارائه کنیم و بتوانیم تورهای شخصیسازی شدهای برای مردم فراهم بکنیم تا در نتیجه حس بهتری از سفر نصیب مسافران شود.
نظر شما