به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ،حجتالاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیات و تشکلهای دینی درباره انتخاب شعار هیئات و دستههای عزاداری محرم گفت: این موضوع در چند سال اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است، زیرا نگاه مشترک سازمان تبلیغات و بزرگان دینی و فرهنگی کشور که این خطهای محتوایی را پیشنهاد میکنند، می تواند از طریق این شعار به اقصی نقاط میهن اسلامی برسد و اگر شعار از نظر فضای محتوایی به درستی انتخاب شده باشد، انتقال پیام میتواند دقیقتر انجام شود.
وی درباره روند انتخاب شعار نیز چنین توضیح داد: جمعی از بزرگان، محورهای محتوایی را برای محرم یا رمضان سال مشخص میکنند و براساس آن محتوا، یک فراخوان شعار انجام میشود. این فراخوان معمولاً از افراد و هیئتهای منتخب صورت میگیرد.
سپس شعارهای به دست آمده در یک جمع تخصصی غربال شده و آنهایی که از نظر آوایی، قابلیتهای رسانهای و ادبی و همچنین نگاه محتوایی مناسب باشند، به انتخاب میرسند.
باباخانی اضافه کرد: در مرحله آخر از میان ۲۰ شعار غربال شده، ۵ شعار در کمیته تخصصی، به رای گذاشته شده و ازمیان آنها بهترین شعار انتخاب میشود. معمولا اعضای این کمیته را شورای شبکه هیات، گروه معارف صداوسیما و شهرداری تهران معرفی میکنند.
رئیس سازمان هیات و تشکلهای دینی گفت: عمده این مراحل امسال انجام شد اما باتوجه به عملیات «وعده صادق ۳» و شرایط خاصی که برای کشور پیش آمد، مرحله آخر را در جمع نخبگانیتری انجام دادیم و شعار «ایران حسین، تا ابد پیروز است» با هشتگ «ایران امام حسین» انتخاب شد که الحمدالله با استقبال خوبی مواجه بود.
حجتالاسم باباخانی همچنین اظهار کرد: اگر شعار دارای ویژگیهای هیاتی باشد، یعنی هیئات بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و ویژگیهای رسانهای و هنری خوبی داشته باشد، مورد استقبال قرار میگیرد؛ اینطور نیست که یک موضوع فرمایشی و هر شعاری که انتخاب شود، حتما مورد استفاده قرار بگیرد؛ سالهایی بودند که استقبال شایانی از شعار محرم نشد ولی ویژگی وطنی شعار امسال و تاکیدی که بر انسجام اجتماعی داشت، همچنین ویژگی پیروزی بر دشمن که متناسب با شرایط جنگی کشور بود، باعث شد این شعار به نقطه اوج برسد.
وی افزود: این شعار را یکی از شعرای خوب کشورمان سروده که توانست در مرحله آخر انتخاب شود. امیدواریم که محتوای این شعار بتواند تا پایان اربعین در هیئات استفاده بشود و در قالبهای مختلف تاثیرگذار باشد.
نظر شما