حسن نعمتی

حسن نعمتی: در شرایط فعلی آنچه که تمام کارشناسان بر آن توافق دارند ضرورت حذف یارانه‌هاست چرا که در صورت ادامه این روند فشار ناشی از عدم حذف این یارانه‌ها بر اقشار کم‌درآمد جامعه تحمیل می‌شود. ضمن آنکه در این میان عدم حذف یارانه‌ها می‌تواند قیمت کاذب ایجاد کند و طبعاً اقتصاد را ناسالم می‌کند. اگرچه در این میان نباید مقوله صرفه‌جویی را فراموش کرد. چرا که تا زمانیکه یارانه‌ها حذف نشود مردم به مقوله صرفه‌جویی به صورت جدی نگاه نخواهند کرد. اما باید در این میان تأکید داشت که نباید با تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها فشار را بر افراد توانمند تحمیل کرد. چرا که احتمال دارد صنعتگران به دلیل افزایش قیمت آب، برق و دیگر حامل‌های انرژی و عدم پرداخت قیمت‌های آزاد دست به تعطیلی صنایع خود بزنند که در اینصورت نیز دود این امر به چشم کارگران و کارمندان مشغول در این صنایع می‌رود. براین اساس سیاست تشویقی بهترین راه حل موجود شناخته می‌شود. دولت باید پس از آزادسازی قیمت یارانه‌ها سیاست تشویقی را در مورد صنایع در پیش بگیرد. به اینصورت که دولت اعلام کند که هر صنعتگری که بیش از میزان مصوب مصرف کند شامل تخفیف می‌شود این سیاست باعث می‌شود صنعتگر دست به افزایش تولید بزند و همین امر باعث ایجاد اشتغالزایی بیشتر و کاهش نرخ بیکاری در جامعه می‌شود. بنابراین آنچه بیش از هر چیز دیگری باید در این لایحه مورد تأکید قرار بگیرد اعمال سیاست‌های تشویقی برای صنعتگران در جهت افزایش بهره‌وری و تولید در کشور است.

این مسئله را می‌توان با مثالی ساده نیز بیان کرد در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز در کشور حدود 10 تومان معادل یک ین ژاپن محاسبه می‌شود در حالیکه در ژاپن هر متر مکعب گاز حدود 133 ین عرضه می‌شود اما با این حال مشاهده می‌شود که بهره‌وری و تولید در ژاپن بیش از ایران است چرا که در این کشور شرکت‌های گازی سیاست‌های تشویقی تخفیف تا مرز 50 درصد را برای صنایع قائل شده‌اند که همین امر یکی از دلایل اصلی موفقیت این کشور در افزایش تولید و کاهش بیکاری اعلام می‌شود.

اما بحث اصلی در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نحوه و روش اجراست. چرا که دولت باید با اعمال روش‌های مناسب و با روشی تدریجی سعی کند قدرت خرید مردم را با تکیه بر درآمدهای ناشی از فروش نفت، حذف یارانه‌ها و مالیات‌های اخذ شده را به همان میزان که قیمت‌ها به دلیل اجرای این لایحه افزایش می‌یابد بالا ببرد که در صورت اجرای موفق این امر این لایحه می‌تواند موفق عمل کند.

مدرس دانشگاه شهید عباسپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =