هر ساله در این ماه های ابتدای فصل گرما خبرهایی مبنی بر تشدید برخورد با بد پوششی می شنویم و از طرف دیگر خبرهایی مبنی بر سرانه بالای استفاده از لوازم آرایش تسط دختران و حتی پسران جامعه به گوش می رسد.

هادی معیری نژاد: همیشه در این اوقات این سئوال پیش می آید که چرا بعد از این همه سال برخورد انتظامی این موضوع حل نشده است و همچنین این سئوال که چرا تلاش های فرهنگی در این زمینه هم موفقیتی حاصل نمی کند.

جوانی در شاخصه های جامعه شناسی دورانی است که از بلوغ آغاز می شود. در حقیقت تربیت جنسی در این دوران می تواند از انحرافات جنسیتی در سالیان بعد مثل بد پوششی و انحرافات روابط جنسی جلوگیری کند.
در این دوران تربیت جامعه بر روی تفاوتهای جنسیتی تاثیری شگرف بر رفتار اجتماعی جوان می گذارد.در جوامع سنتی تر از دوران کودکی تفاوت گذاری بین دختر و پسر آغاز می شود و در بسیاری از جوامع حتی به دختران اجازه تحصیل نمی دهند.

در این جوامع برجسته سازی تفاوت های دختر و پسر بسیار به چشم می خورد. در این جوامع پسری که رفتار دخترانه داشته باشد و دختری که بازی های پسرانه انجام دهد به شدت با خشونت والدین مواجه می شوند.
اما در جوامعی که از سنت فاصله می گیرند و نقش زنان را در جامعه می پذیرند حساسیت ها در مورد تفاوت های زن ومرد کمتر می شود.

در جوامع غربی کار به جایی می رسد که زنان در فعالیت های به شدت مردانه مانند مهندسی های پر مشغله، فضانوردی، مسابقات فرمول یک و حتی فوتبال آمریکایی و وزنه برداری شرکت می کنند. این مسئله باعث شده است که آمار مصرف مواد آرایشی در بین زنان غربی بسیار پایین باشد. البته این به معنای تایید همه جانبه رفتارهای اجتماعی در غرب نیست. چرا که شاخصه های فرهنگی جوامع غربی و شرقی با هم متفاوت است.

اما در جوامعی مثل جامعه ما مشکل شرایط نامشخص و آنومیک جوانان است که سالهاست بین سنتها و اخلاق جامعه مدرن دچار سردر گمی هستند.

این سردرگمی متاسفانه به بخشهای رسمی جامعه که وظیفه برخورد و به عبارت بهتر رفع و رجوع انحرافات مخصوص به جوانان را دارند نیز دیده می شود.

آمار بالای مصرف لوازم آرایش حتی در خانواده های مذهبی تر نشان دهنده این است که جوانان بر برجسته سازی تفاوتهای جنسیتی خود به بهانه مقبول شدن در جامعه اصرار می ورزند و هرچه والدین و متولیان فرهنگی می کوشند که ثابت کنند مقبول بودن به این چیزها نیست ،اثری ندارد.

تجربه نشان داده است که دختران و پسران بیکار و کم سواد در استفاده از مواد آرایشی و پوشاک "اجق وجق" از همتایان شاغل و باسواد تر خود پیشی می گیرند.

این نشان دهنده آن است که هرچه نقش پذیری جوان در جامعه بیشتر شود تمایل به انجام هر انحرافی از جمله بد پوششی و آرایشهای ناجور کمتر می شود.

از طرف دیگر برخورد پلیسی با این قضیه و حل نشدن چرایی حجاب برای برخی از اعضای نسل جوان تسلیم نشدن در برابر فشار را به یک عمل قهرمانانه و مقاومت فرهنگی تبدیل کرده است.

و نکته این است که جوانان باسواد تر و دارای نقش بالاتر در جامعه نیز به دلیل قهرمانانه تلقی شدن رعایت نکردن عرف جامعه به نحوی در این قضیه مشارکت می کنند و علیرغم هر گونه برنامه ریزی فرهنگی و انتظامی برای مقابله با بد پوششی هر سال بر ابعاد آن افزوده می شود و این قضیه به عنوان مشکلی حل ناشدنی در ذهن مسئولان باقی می ماند.

در جوامع غربی که جوانان در انجام انواع رفتارهای جنسیتی آزادترند همزمان با گرفتن نقش و ازدواج، انجام آن امور از طرف جامعه مسخره تلقی شده و حتی فردی در صورت اثبات داشتن رفتارهای آزاد جنسی بعد از ازدواج با مجازاتهای سنگین قانونی مواجه می شود . انگ رسوایی جنسی انگی است که می تواند یک رئیس جمهور را از سریر پایین بکشد.

اما نکته مثبتی که از جوامع غربی برای ما می ماند این است که هم مسئولان و هم جوانان ، مقوله جوانی و بلوغ را به رسمیت بشناسند. در بسیاری از خانواده های ما هنوز حرف زدن درباره بلوغ تابوست و تازه اگر هم نباشد والدین حرف چندانی برای زدن در این زمینه ندارند.

در حقیقت والدین ایرانی برای تربیت جنسی آموزش ندیده اند.و هرچه هست تجربه آزمون و خطاست.

این سردرگمی در جامعه ما متولی می خواهد نیروی انتظامی، وزارت ورزش و جوانان، مراکز مذهبی و فرهنگی... همه و همه باید به یک مرکز با اهداف بلند مدت فرهنگی و با روشهای علمی و جامعه شناختی تفویض اختیار کنند و ازطرف دیگر مشکل اشتغال جوانان نیز اگر حل شود، در سالیان آینده نیازی به برخوردهای انتظامی احساس نخواهد شد.

در شاخص های جامعه شناختی احساس مجرم بودن مانند مجرم بودن خطرناک است بنابر این تلاش متولیان بخش رسمی جامعه باید بر این نکته متمرکز باشد که جمعیت کمتری با احساس مجرم بودن از در خانه خود بیرون بیایند.

47301

کد خبر 210891

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سبلان IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    460 6
    میدونید تو این کشور دیواری کوتاه تر از دیوار جوونا نیست ...مسکن جوانان کار جوانان ازدواج جوانان انحراف جوانان اغتشاش جوانان تحصیل جوانان عفاف جوانان ...
    • دارویش IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      151 1
      همه مشکلات حل شده و فقط مانده مشکلات جوانان . تمام دزدان دستانسان قطع شده ، همه اختلاص گران دستگیر شدند ، سازمانها با رئیس هایی خوب و دستکار و......
    • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      69 1
      تقریبا همینطوره
    • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      دوست عزیز برای اینکه نسل جوان مهمترین قشر جامعه ست و همه مشکلات بعدی از اون ناشی میشه. مثلا اگه همین مقاله ی بالا رو در نظر بگیریم: تنها دغدغه ی جوانهامون مد و ظاهر باشه ،با تصور چند سال بعد جامعه و کشورمون دود از سر آدم بلند میشه و و و های دیگر.....
    • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      78 2
      باید ببینید که با جوانان چه کردن که اینطوری واکنش منفی نشون میدن. به همین سوریه و مصر نگاه کنید ،به ترکیه نگاه کنید الان که حکومت اردوغان داعیه اسلامگرائی داره هرکسی آزاده نوع پوشش خودشو انتخاب کنه. هرچه این فشار بیشتر بشه، مطمئن باشید مقاومت در برابر ش هم بیشتر و بدظاهرتر میشه.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    ببین تا وقتی که مد و طراح مد حجاب نداشته باشیم این حجاب ،بصورت دوست داشتنی، راه نمی افته
  • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    148 0
    به ذات اگر حرمت شخصی هر انسانی را نگه نداری ممکن است در کوتاه مدت برای منافعی حرفی نزند اما بالاخره علیه آن قیام خواهد کرد. خداوند متعال انسان را با اختیار آفریده . اشکال دوم کار شما اینه که حجاب ظاهری زن را با عفاف زن مرتبط می سازید. سوم اینکه عده ای طوری رفتار می کنند که انگار خالق زن آنها هستند. تا زمانیکه شکل تفکر عوض نشود به نتیجه نخواهیم رسید. راهکار این مسئله در قرآن کریم آمده که به آن توجه نمی شود.
    • رضا IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      39 0
      احسنت ، بسیار عالی نوشتید. احسنت.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    31 3
    موافقم
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    130 1
    برخورد پلیسی با مسائل فرهنگی جواب نمیده.1نگاه به خانومهای مصری بندازید بدون زور 95% با حجابن ولی مال ما با وجود صدها واحد گشت ارشاد...!
  • SD IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    71 2
    خبرجان دو کلام حرف حساب زدی. دمت گرم. می دونی چیه قضیه اینه که متاسفانه تو جامعه ما مجرم اعلام کردن فله ای به عرف تبدیل شده. دلیلش هم گسترش دامنه جرمه. من به صرف شهروند عادی بودن مجرمم! (مصادیقش خیلی زیاده و نیازی به مثال زدن نیست) خوب این باعث می شه که کم کم قانون رو مغایر با عقل و شان خودم در اکثر زمینه ها ببینم و شروع به نادیده گرفتن قانون کنم. ولی این تازه شروع قضیه است وقتی به احساس مجرم بودن عادت کنم راحت تر در موارد جدی تر مرتکب جرم می شم و بعد هم به دنبالش سرخوردگی و جامعه گریزی به وجود می یاد و انواع معضلات اجتماعی. به نظرم متاسفانه جامعه ما علیرغم شعارهای فراوان از معدود جوامعیست که در فضای عمومی و به دست خودش اقدام به مجرم سازی می کنه.
  • ایزل IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    35 3
    تحلیل جالبی است.
  • بدون نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    56 1
    به خاطر اینکه برخورد فیزیکی اصولا درست نیست.نباید سختگیری کرد باید به تذکر اکتفا شود انهم در مواردی که کاملا خلاف شئونات جامعه است.خود جوانان به مرور زمان به انتخاب درست می رسند.واقعا مشکلات جامعه ما چیزهای دیگری است.
  • مهرداد IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    69 1
    هیچ چیز با زور انجام نمیشه و البته هیچ چیزی بدون منطق هم شدنی نیست...با این طرح ها جوون میره توی خونه ... یا در جمع های دونفره ! و دوستانه شرکت میکنه یا میشینه پای ماهواره...باید خوراک منطقی به جوون بدیم.............
  • بدون نام US ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    13 0
    واقعا چرا این مسوولین نمی فهمند که همه چی رو با زور نمیشه درست کرد.
    • شهروند میانسال IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      16 4
      پسر شانزده ساله من میگه بابا چرا تو روزنامه ها دائما خبر از بی قانونی و عدم تمکین دولت از قانونه و هیچکسی هم دولت رو جریمه نمیکنه ولی اگه یه شهروند ساده مثل ما کوچکترین اشتباهی مرتکب بشه همین دولت قانونشکن باهاش برخورد قانونی میکنه ؟؟؟ من چطوری به فرزندم بیاموزم که باید به قانون احترام بزاره ؟؟؟؟
  • علی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    61 1
    منم موافقم که برخورد پلیسی و مثل مجرم برخورد کردن واقعا کار به جایی نخواهد برد.ببینید مثلا خود ماها دیگه الان پسری سن من (27) دیگه بکشنمم به خدا تیپ گپ نمیزنم با وجود ادعای دانشجوی دکترا بودنم میدونید چرا؟!چون تو سن خودم بنا به اقتضای اون دوره از نوجوونیام طبق مد همون دوره میپوشیدم و تموم شد رفت!! فرصت بدید به همین جوونا اقتضای سنو نمیشه عوض کرد که همین نوجوونا و جوونا یکم درگیر زندگیو اشتغالو اینجور چیزا شن دیگه وقت ندارن صب تا شب منطبق با مد های روز رفتار کنن که....مصداق بارزشم همین پدرامونن.خوب زمون اونا تیپای پانکو پاچه های گشاد و موهای پشمیو سال ب سال شونه نکرده مد بود. کیو کشت مگه؟عوض شد به خدا الان کدوم پدر با اون قیافه تو خیابونه...سخت نگیریم خواهشن
  • آرین AU ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    84 0
    چرا کشور ما در دنیا تنها کشوری هستیم که حکومت تعیین نوع پوشش ما را به عهده دارد؟! و در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی که اجباری در نوع پوشش نیست بعضن زننده‌ترین لباسها را استفاده میکنیم!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    46 0
    آقا برخورد نیروی انتظامی اونم به صورت زوری با این مسئله مثل اینه که کامپیوترت مشکل نرم افزاری داشته باشه و تو هی سخت افزارشو تغییر بدی این نمیشه که عزیز من مشکل از جای دیگس.
  • شایان IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    71 0
    من ندیدم دختر بدحجابی با احساس مجرم بودن زندگی کند، احساسی که به دختران القا می شود، احساس خشم و تحقیر است، و شک نکنید که جایی دیگر بیرون خواهد زد.
  • بدون نام MY ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    101 0
    یاد یه صحبت انتخاباتی افتادم:"یعنی شما فکر میکنین مشکل ما اینه؟ مشکل ما اینه که چند تار موی یه جوون بیرونه؟!"
  • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    73 0
    چرا توی ایران فقط باید حجاب اجباری باشه ... مگه کشور اسلامی کم داریم که هر کی هر چی دوست داره میپوشه از جمله ماالزی ترکیه سوریه .. عراق ... جانان من اندوه لبنان کشت ما را
  • نوید IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    5 31
    اقا جون اگه همین قانون حجاب رو بردارن دیگه هیچکی خدا رو بنده نیست . اونایی که فکر میکنن اگه حجاب ازاد بشه همه چی درست میشه سخت در اشتباه هستند قبل ازانقلاب که این چیزا ازاد بود وضع واقعا افتضاح بود حتی افتضاح تر از غربی ها
    • نوید IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      4 2
      آقا شما کی هستی که با اسم من کامنت میذاری؟ نگو شباهت اسمیه که باور نمیکنم
  • بدون نام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    10 0
    برخورد زورکی با یه مسئله کاملا فرهنگی جز اینکه همه چی رو بد تر کنه هیچ نتیجه دیگه ای نداره
  • مریم US ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    3 51
    حجاب واقعا یه مصونیته وبه نفع خود خانمهاست بیشتر بدحجابی های منظوردارروهم دختران مجردانجام می دن لطفا اول مشکل ازدواجو حل کنین بعد حجاب.صورت مسله حل بشه.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    13 1
    خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد
  • بدون نام US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    8 16
    از مشکل حجاب در ایران همین بس که دختر های خارجی که می یان ایران می گن چرا در اینجا دختر ها انقدر تنگ و کوتاه می پوشند و انقدر آرایش می کنند همین نشون می ده که وضع یک کمی غیر عادی هست
  • بدون نام US ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    5 11
    ما حجاب را با زشت پوشی( بی ریخت پوشی) اشتباه گرفته ایم.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    21 2
    خاوری ...و شریک هایش مشکل ما است .فقط

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین