۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۵

اسکناس های جدید بانک مرکزی زیمبابوه با وجود دارا بودن 10 صفر تنها 2 دلار آمریکا ارزش دارد.

گروه اقتصاد:بانک مرکزی زیمبابوه اسکناس جدید این کشور را روانه بازار کرد.این اسکناس جدید که 50 میلیارد دلاری است در حالی منتشر می شود که تنها سه هفته از انتشار اسکناس 10 میلیارد دلاری در این کشور می گذرد. این اسکناس 50 میلیارد دلاری برای جوابگویی به نیاز مردم در برابر تورم تازنده 250 میلیون درصدی منتشر شده است.
بانک مرکزی زیمبابوه در شرایطی مدام اقدام به انتشار اسکناس جدید می کند که بنا بر گزارش بی بی سی به دلیل تحریم غرب با کمبود کاغذ مناسب برای نشر اسکناس مواجه است و اسکناس های جدید روی کاغذ های قدیمی که از امنیت کمتری برای جعل پول برخوردار هستند منتشر می شود.
نکته جال توجه ارزش این اسکناس جدید است که تنها می توان با آن سه عدد روزنامه خرید.با این حال این اسکناس درشت نیز نمی تواند چندان در برابر تورم افسار گسیخته در زیمبابوه دوام آورد. سه هفته قبل در مردم زیمبابوه با 50 میلیارد دلار این کشور می توانستند 100 قرص نان خریداری کنند اما اکنون با این اسکناس به زحمت می توانند 5 قرص نان بخرند.
این اسکناس جدید اگرچه 50 میلیارد دلار رویش نقش بسته است اما تنها 2 دلار آمریکا ارزش دارد. دو هفته پیش 50 میلیارد دلار زیمبابوه 2.2 ژوند انگلیس ارزش داشت اما اکنون تنها 89 پنس ارزش دارد.البته این ارزش برای زمانی است که این مطلب نوشته می شود و قطعا تا زمانی که شما در حال خواندن آن هستید ارزش آن کمتر شده است.
دولت زیمبابوه با توجه به آن که واحد پول این کشور فرو ریخته است، اجازه داده که مردم در خرید و فروش‌های خود از ارزهای خارجی استفاده کنند به طوریکه هم‌اکنون بیشتر معامله‌ها در این کشور با ارزهای خارجی انجام می‌شود.
زیمبابوه که زمانی اقتصادی پیشرو در قاره آفریقا داشت هم‌اکنون با بحرانی عمیق روبروست. نرخ بیکاری در این کشور از۸۰ درصد فراتر رفته و بسیاری از خانواده‌ها خوردن تکه‌ای گوشت برایشان آرزو شده است.
منتقدان، رابرت موگابه رییس‌جمهوری زیمبابوه را مسئول نابودی اقتصاد این کشور می‌دانند و او نیز در مقابل کشورهای غربی را متهم به خرابکاری در اقتصاد زیمبابوه می‌کند.
برای اینکه زیمبابوه بتواند ارزهای خارجی را در این جذب کند، بانک مرکزی از ماه سپتامبر برای دست کم ۱۰۰۰ فروشگاه مجوز فروش کالا به ارز خارجی را صادر کرد. برای نمونه هم‌اکنون همه شرکت‌های موبایل می‌توانند از مردم ارز خارجی دریافت کنند.
زیمبامبوه در ماه اوت ۱۰ صفر از واحد پول خود کم کرد، با این حال با تورم شدید بار دیگر صفرهای تازه‌ای بر اسکناس‌های این کشور نقش بستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =