۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸

هوا رو به گرمی می رود. چندسالی است اردیبهشت که می شود، گرمای هوا، یک طرح را به ذهن متبادر می کند؛ طرح امنیت اخلاق و مبارزه با بدحجابی.

امید کریمی: بدحجابی، واژه تازه واردی به اصطلاحات روزمره است. پس از انقلاب، تا همین چند سال پیش، حجاب زنان واژه های دیگری داشت؛ چادری/مانتویی، با حجاب/بی حجاب و مانند اینها. اما واژه بدحجاب زمانی وارد دستور زبان فارسی شد که پلیس، گشت ارشاد و طرح ارتقای امنیت اخلاقی را اجرا کرد. اولویت اصلی در این طرح هم مابرزه با بدحجابی بود. با این توضیح؛ در ایران حجاب اجباری است، در نتیجه بی حجاب وجود ندارد. پس بدحجاب در زبان ها چرخید. هرسال هم معیارهایی برای آن گفته شد؛ از مدل مو و تی شرت پسران تا اندازه مانتو و شلوار دختران. زمستان ها هم چکمه های زنانه، یکی از نشانه های بدحجابی و تذکر و ارشاد آنها شد.

اردیبهشت امسال هم مانند سال های گذشته، خبرهای اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و مبارزه با بدحجابی از زبان فرماندهان پلیس، منتشر شد. با یک تفاوت؛ "بدحجابی"، جای خود را به "بدپوششی" داده است.

به گفته سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، در زمینه فعالیت‌های گشت ارشاد تغییری حاصل نشده است و معیارها با بدپوششی بر اساس قانون و راهکارهای اجرای حجات و عفاف پیش از این اعلام شده است و پلیس در حیطه وظایفش رفتار می‌کند. (اینجـــــا)

 اما یک روز بعد، او مصادیقی از بدپوششی را اعلام کرد: "س تنگ و چسبان، روسری که از دو سوی آن موی سر مشخص باشد، مانتوی بالای زانو و شلوار تنگ از مصادیق بدپوششی است." (اینجــــا)

او البته گفت در این طرح فقط با بدپوششی مقابله نمی شود: "برخورد با دیش‌های ماهواره، بد پوششی، ‌اراذل و اوباش، ‌مزاحمین نوامیس، آلودگی صوتی و سالم‌سازی سواحل دریا را اولویت‌های پلیس در بحث امنیت اخلاقی در فصل تابستان است"

پیش از آن، نیروی انتظامی تهران بزرگ، از برخورد پلیس موتورسوار با بدحجابان خبر داده بود: "دور جدید برخورد با بدپوششان، مزاحمان نوامیس و اراذل و اوباش در پایتخت شروع شد که این بار برخورد با بد پوششی در دو بخش تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان انجام می‌شود"

با توجه به اعلام پلیس، بعد دیگر اجرای این طرح شامل استقرار گشت های ثابت خودرویی امنیت اخلاقی در میادین، مجتمع های تجاری و خیابانها و گشت های موتور سوار انتظامی و راهنمایی در بزرگراههای شهر تهران است. این گشت ها با افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند و از مصادیق بدپوششی هستند برخورد می کند. (اینجـــــا)

همچنین اعلام شد"با واحدهای صنفی متخلف در زمینه عرضه پوشاک نامتعارف، تالارها، قهوه‌خانه‌ها و آتلیه‌های غیرمجاز در شهر تهران، برخورد قانونی می شود" (اینجـــا)

اما تصمیم پلیس برای مبارزه با بدپوششی، با واکنش های مختلفی همراه بود. عده ای از کاربران خبرآنلاین نوشتند با این طرح موافقند و عده ای هم از مخالفت حرف زدند. هرچند که نظرات عاقلانه تری هم وجود دارد که درخواست کار فرهنگی داشتند. یعنی با زور و جبر، نمی توان بدحجابی و بدپوششی را به خوش حجابی تغییر داد. (اینجــــا)

اما به موازات اعلام پلیس برای مبارزه با بدپوششی، یک موسسه فرهنگی اعلام کرد طرح خوش حجابی را برای مقابله با بدحجابی اجرا می کند. (اینجــــا)

داغ شدن بحث مبارزه با بدحجابی و بدپوششی در ماه دوم سال، درحالی اتفاق می افتد که در فصول دیگر هم به کرات دراین باره حرف زده می شود و البته پلیس هم برنامه هایی برای ان دارد. به عنوان نمونه پیش از تعطیلات نوروز، پلیس فرودگاه های کشور اعلام کرد از سفر مردان و زنان بد حجاب جلوگیری می کند. (اینجـــا)

این موسسه اعلام کرد در طرح خوش حجابی، "دختران 7 تا 14 سال از سوی فعالان طرح حجاب و عفاف به صورت ناشناس شناسایی می‌شوند و تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و برای این افراد پرونده شناسایی تشکیل می‌شود و تحت پوشش برنامه‎‎های آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای قرار می‌گیرند تا بتوانند در فضایی فرهنگی و معنوی با تعالیم و فرهنگ اصیل اسلامی و الهی مانوس شوند."

اما همه این طرح ها به کنار، چند سوال همزمان با اجرای مبارزه با بدپوششی مطرح می شود؛

1- چرا برخی جوانان در برابر طرح های عفاف و حجاب مقاومت می کنند؟

2- چه چیزهایی موجب می شود که بدپوششی در جامعه بیش از قبل شود؟

3- چه کسی بدپوشش و بدحجاب است؟

در پاسخ سوال اول چنین امده است: "جوانی در شاخصه های جامعه شناسی دورانی است که از بلوغ آغاز می شود. در حقیقت تربیت جنسی در این دوران می تواند از انحرافات جنسیتی در سالیان بعد مثل بد پوششی و انحرافات روابط جنسی جلوگیری کند. در این دوران تربیت جامعه بر روی تفاوتهای جنسیتی تاثیری شگرف بر رفتار اجتماعی جوان می گذارد."

پاسخ کاملتر را اینجا بخوانید.

در پاسخ سوال دوم هم چنین آمده است: " تغییر در نوع پوشش، آرایش، گرایش عجیب به آرایش‌های غیرمتعارف از طرف بعضی از زنان و دختران در ایران نشان از تغییر در سبک زندگی است. هرچند پذیرش این تغییرات خود یک معلول تغییر در باورها و ارزش‌هاست، ابزارهای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی به عنوان اهرم‌های تبلیغی در رسانه‌های مکتوب، ماهواره‌ای و اینترنتی به خدمت گرفته می‌شوند و به صورت آرام و غیرمستقیم اهداف مخفی ناتوی فرهنگی را کاربردی می‌کنند."

پاسخ کاملتر را اینجا بخوانید.

در پاسخ سوال سوم هم چنین آمده است: "در اولین مرحله ،هنوز این مقوله تعریف نشده که هر بدحجابی مانکن نیست. برخی از دختران جوان به لحاظ مقتضیات سنی ممکن است پوششان کمی تا قسمتی به مجموعه بدحجاب ها تعلق داشته باشد.اما در فکر و ذهن و نیت این نوجوانان و جوانان چه رهیافت و یا پیام فرهنگی ماندگار ،از سوی دست اندر کاران سیگنال داده شده است؟"

پاسخ کاملتر را اینجا بخوانید.

پلیس بسیار اعلام کرده است که در حجاب و پس از اجرای طرح های مختلف امنیت اخلاقی، اوضاع بهتر شده است (اینجـــا) اما چرا همچنان به مبارزه با بدحجابی و بدپوششی احساس نیاز وجود دارد؟

یک فعال حقوق زنان دراین باره می گوید: "عفاف و حجاب، مسئله‌ای درونی و ارزشی است و اصلا کار یک شب و دوشب نیست که ما بیایم قانون بگذاریم و جلسه بگذاریم و از آن خوشحال هم باشیم. مسئله عفاف یک موضوع تربیتی است که یک شبه حاصل نمی شود. ما در قرآن می بینیم که حجاب اول به مردان گفته میشود و بعد به زنان. اول به مردان گفته می‌شود که نگاهتان را کنترل کنید و بعد به زنان میگویند که خودت را بپوشان. مبحث حجاب یک موضوع نگرشی است اما تا وقتی به جای عفاف فقط به حجاب به طور اخص توجه شود و انگشت اتهام فقط به سوی زنان باشد، چیزی حل نمی شود. در صورتی که عفاف یعنی کنترل درونی روی رفتار خود که فکر و رفتار و ... را در برمی‌گیرد اما در حال حاضر ما چه می‌بینیم؟ اینکه به این امر فقط به عنوان موضوعی برای زنان و رنگ تیره و ... نگاه می‌شود." (اینجــــا)

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 84
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    به خدا اين گيردادنهاي شما اون باحجابها را هم بي حجاب كرد سردارجان. بابا خيلي مهمتر از اين مسائل در كشور مشگل هست . موادمخدر مثل پفك نمكي شده از همه جا ميشه خريد كرد.
    • محمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      هروقت بحث مبارزه با بي حجابي مياد وسط يكي مياد ميگه مهمتر از اين هم هست مثل مواد. بحث مبارزه با مواد پيش مياد يكي ميگه مهمتر از اين هم هست و ... و اين يعني ذهنيت عوام. ذهنيتي به دور از تفكر ويژه اجتماعي. لطفاً دوستان با ديد باز تري به چنين موضوع ها نگاه كنن.
    • بدون نام AU ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      آقا محمد بهتره شما از دید باز حرف نزنید
    • رجوع به قرآن کنیم IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      به مردان مؤمن بگو دیدگان فرو خوابانند و دامنها حفظ کنند. این برای‏ شما پاکیزه‏تر است. خدا بدانچه می‏کنید آگاه است. به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش حفظ کنند و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است، سرپوشهای خویش بر گریبانها بزنند، زیور خویش آشکار نکنند مگر برای شوهران، یا پدران، یا پدر شوهران، یا پسران، یا پسر شوهران، یا برادران، یا برادر زادگان، یا خواهرزادگان‏، یا زنان، یا مملوکانشان، یا مردان طفیلی که حاجت به زن ندارند، یا کودکانی که از راز زنان آگاه نیستند (یا بر کامجوئی از زنان توانا نیستند) و پای به زمین نکوبند که زیورهای مخفیشان دانسته شود. ای گروه‏ مؤمنان همگی به سوی خداوند توبه برید، باشد که رستگار شوید.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      65 8
      اول عقل بعد رجوع به چیزای دیگه!!!! این نظر شما منو یاد ماجرای حکمیت و اشعری میندازه! که قران به نیزه کرده بودند!!
    • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      6 94
      اینهایی که به کامنت "رجوع به قرآن کنیم" منفی دادن منظورشون چیه ؟ اینها آیات قرآن است ، قبول دارید؟! یه نکته ای هم بگم و آن اینکه حجاب اسلامی از جمله احکامی است که همه فرق اسلامی آن را واجب دانسته و حکم آن در قرآن هم ذکرشده ، حتی حد پوشش هم اجمالا در قرآن آمده است.
    • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      45 5
      منظور اونایی که منفی دادن اینه که قرآن آیه های دیگه هم داره. اگه چند تا آیه درباره حجاب هست، 100 برابرش درباره نفی دروغ، خودن حق مردم، ظلم نکردن، احترام به دیگرون و نفی غرور ، وجود داره. اما مثل اینکه قرآن هامثل شما همین چند آیه حجاب رو داره و البته آیات جهاد. چون توی این همه سال ندیدیم به چیزای دیگه ای که توی این مملکت بیداد می کنه و پدر مردم رو درآورده واکنش نشون بدین و آیه قرآن مثال بزنین
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    نباید به بی حجابا گیر بدیم
  • شنو IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    449 9
    باد می وزد … میتوانی در مقابلش هم دیوار بسازی ، هم آسیاب بادی تصمیم با تو است . . .
    • بدون تو IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      اين الان خطاب به كي بود؟ موافقين يا مخالفين؟ چون در هر دو حالت معني ميده...!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      110 4
      خیلی با معنی بود. اونی که باید بفهمه, می فهمه چی میگی. متشکر
  • Taheri IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    به جای اذیت کردن زن ها و دخترهای مردم امنیت اجتماعی اونها رو تامین کنید از دست اراذل و اوباشی که تو خیابونا کشیک میدن و دنبال طعمه می گردن.
  • رعد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    ايا زمان ان نرسيده رستورانها را كه به مراكز فساد تبديل شده اند نيز باكسازي شوند لطفا طرحي براي جمع اوري رستورانهايي كه مانندمراكز فساد سرويس فساد مانند مشروبات الكلي و مخدرات و فروش زنها و دختر ان ميدهند كذاشته و الا به نظر شما جه فرقي دارد اسم مكاني رستوران باشد و. سرويس فساد بدهد يا اسمش مثلا ديسكو باشد
    • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      198 7
      كجان اين رستورانا منظور شما ايرانه ؟؟ ما كه نديديم ...
    • زورو IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      163 4
      تو درست باش.اگه منظور فقط فساده که همه جا هست.تو ادارات نیست ؟تو بانک ها نیست؟ تو هزار جای دیگه هم وجود داره تو درست باش.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      89 2
      اگر هست به ما هم بگو حرف میزنی پای حرفت وایستا
    • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      117 3
      والا من نمی دونم اینجور جاها رو شما ها از کجا میشناسین ؟ اگه رفتین دیدین خودتون چرا اصلا اونجا رفتین ! اگه از کسی شنیدین باید بگم اشتباه شنیدین , طرف خواسته یک چیزی بگه و خود شیرینی کنه
    • بدون نام IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      66 1
      ما که همچین رستورانایی ندیدیم اگه هست تو نرو کافر همه را به کیش خود پندارد آدم های بی منطی مثل تو گند زدن به آرامش مردم....
  • داود IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    به جاي برخورد چكشي بايد فرهنگ سازي كرد، بايد صدا و سيماعواقب دختراني را كه به علت بدحجابي اسير بوالهوسي اراذل و اوباش شده اند جهت عبرت به تصوير كشد. اين يك عمل بازدارنده و منطقي است.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      110 2
      لطفآ فرهنگ سازی کنید امانت داری رو که اینقدر دزدی و اختلاس از بیت المال نشه صداقت رو که اینقدر دروغ تحویل مردم نشه و ریا کاری حرف اولو تو جامعه نزنه انصاف و مروت رو تا برای 2 ریال بیشتر از نون شب یکی دیگه نزنیم حتی اگه اون یکی وضعش از ما بهتر باشه ....
    • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      64 0
      ایران همیشه بهترین پوشش برای مردان و زنها را داشته ودارد .ان زمانی که کسی نمیدانست شلوار چیه مردم ما از این پوشش استفاده میکردند . اقایون موافق با طرح بد حجابی مردم را ازاد بگذارید خودشان انتخاب کند
  • سلما IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    207 8
    با سلام یک سوال از محضر عالیقدر فرماندهان محترم نیروی انتظامی و مسئولین فرهنگی دارم اگر زحمتی نیست پاسخگو باشند قریب به سه دهه با عناوین و اعمال مختلف با پدیده بی حجابی در کشور مبارزه گردیده وحدوداً هفت سال است که با حضور نیروهای محترم انتظامی در میادین شهر با بد حجابی و .... برخورد می شود آیا نتیجه ای هم در برداشته ؟ آیا زمان آن نرسیده که یک معضل فرهنگی را با تولید و ترویج فرهنگ مناسب و اسلامی حل و فصل نمود
  • ابوالفضل IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    217 7
    واقعا متاسفم ، من الان مدتي هست كه مي خوام خونه بخرم ولي با اينكه اين همه زحمت كشيدم پول جور كردم ولي انقد خونه گرون شده كه نميشه رفت طرفش بدترين منطقه جنوب تهران متري 2000 ميليون اونوقت ما گير داديم به اينكه موي يه خانم چند سانت بيرونه يا لباسش تنگه و.... اينكارا مردم رو عقده اي بار مياره هركي يه عقيده اي داره اگر كسي مزاحمه كسي نشه به ما چه كه كي چه جوري ميگرده ؟ قيمت همه چي سر به فلك كشيده اونو بررسي كنين نه تيپ مردم رو
  • محمد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    79 6
    بهتره ابتدا از پايه مسئله شروع كرد و انتخاب مد و پوشش رو توسط خود جوانان انجام بدن و بعد نمونه هاي انتخابي رو به توليدي ها و شركت هاي وارد كننده و مغازه ها ديكته كنن بعد برن يقه مردم رو بگيرن كه چرا مغاير با مد هاي (انتخاب شده توسط خود جوانان) عمل ميكنيد. آقا وقتي مد از غرب مياد و عام مردم غير اون مد رو مد سنتي و دمده و امبل منش ميدونن ميرن هرچي كه رو مد هست رو ميپوشن . چه حالا كه مثلاً مانتو هاي بلند مد شده يا چه قبلش كه مانتو هاي خيلي كوتاه. ابتدا خودتون و فرهنگ و ابزار رو درست كنيد بعد به مردم گير بديد چرا رعايت نميكنن.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    پس از حمله‌ی اعراب مسلمان به ایران، یک عرب از یک مرد پارسی پرسید: «چرا زنان شما حجاب ندارند؟» مرد پارسی گفت: «حجاب زنان ما پلک چشمان مردان ماست!»
    • سعید IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      8 183
      چشم بسته غیب گفتی ها ! از آب گل آلود ماهی گرفتن !!
  • یک ایرانی منتظر IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    پاسخ های امثال ابوالفضل رضا محمد د اوود ، فقط فرافکنی هستش . این دو تا قضیه خونه خریدن و حجاب اسلامی و قرآن ربطی به هم ندارند این پوشش جزو دستورات قرآن است . یعنی شما دارید کمک می کنید به افرادی که بی حجاب هستند تا بگویند چون خانه گران است من بی حجاب می شوم و لخت می گردم !!! بله دولت باید برای شما خانه ارزان هم فراهم کند ولی هر سخن جایی دارد ! اینجا می نویسی یعنی سلب انگیزه از مسئولان در مرد بر خورد با بی حجابی و بی عفتی آشکار
    • بدون نام DE ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      سکوت کن ، سکوت
    • بدون نام CH ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      201 7
      آقا شما که خیلی مسلمون هستی و مو به مو قرآن رو سر لوحه قرار میدی ، وقتی پولتو میزاری بانک از سوده ۲۴ درصدش صرف نظر کن و فقط اصل پولتو آخر سال بردار، وقتی گشت ارشاد با تو سری دخترارو سوار کرد برو بگو امر به معروف با زور نمیشه، وقتی رفتی سر کوچه دیدی حشیش از سیگار در دسترس تره برو اعتراض کن، چی میگی تو
    • بدون نام DE ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      100 3
      درقرآن خطاب آیه حجاب به مومنین است نه مسلمین
  • علی علوی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    180 7
    مگه نه اینکه حجاب خوبه قبول اما چه حجابی من یه سوال از خودمون که جزو گروه اقایون هستن دارم :اقایون محترم شما تو هوای گرم مقنعه یا روسری بزارین و مثل خانوم ها به کار و فعالیت بپردازین اونوقت فقط ببینین خانومها چه حسی دارن!؟حداقل یبار امتحان کنین بعد شعار بدید.....
    • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      شعار چیه آقای محترم. اگر ایمان داشته باشی برای حفظ حجاب تحمل گرما که چیزی نیست. من یک زنم ، همیشه هم مانتو مقنعه و چادر پوششم هست . گرم هست اما یک ذره هم اذیت نمیشم. شما چون مرد هستی اتفاقا نمی دونی که چندان هم چادر بپوشی یا نه در گرما تاثیری ندارد. تازه جدیدا چادر های جدیدی آمده که نیاز به پوشیدن مانتو هم زیرش نیست و خیلی راحت است. اصلا چادر هیچ ، روسری را درست سر کردن و یک مانتو کمی گشاد تر که دیگر با این وضع اسفبار کنونی فرق چندانی از لحاظ گرما ندارد. این ها همه بهانه است برای ترک حجاب.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      من به عنوان یک خانم حسی که شما گفتی رو بارها و بارها تجربه کردم ...تحمل گرمای طاقت فرسای هوا با این لباس ها یک طرف رنج اینکه پوششی که انتخاب کردی نتونسته جلوی هوسرانی یه عده رو بگیره یک طرف دیگه و از همه بدتر اینکه هنوز برای از بین بردن رفتارهای نا بهنجار این جنس زنه که متهم ردیف اوله .....واقعامتاسفم .
  • مسعود IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    140 7
    ایرانی منتظر کی هستی؟ تو که دم از قران میزنی ،اینهمه فسادی که حاصل از برداشتهای امثال توست را هنوزهم نمیبینی ؟ آیا امنیت شغلی،اجتماعی، سیاسی،اقتصادی،خانواده وغیره مورد نظر قران نیست.ایا اینجا فقط محل تحکمهای قرانی است. پس رافت اسلامی کجاست؟ چرا هلال احمر ایران سنبل مهربرای جهانیان است. اما هزینه بیمه اجتماعی در کشوربقدری سنگین است که هرکسی توانایی تحت پوشش بودنش را ندارد؟ اتومبیلهای بی کیفیت جهان را چندین برابر قیمت به ایرانی منتظر میفروشندو ایرانی حق استفاده از خودرو روز ارزان قیمت را ندارد. در گرمای50 درجه یه خانم باید مانتو شلوار مشکی بپوشد . میفهمی یعنی چی؟ اگه به تقویم های جهانی وایرانی اعتقادی ندارید حداقل تقویم قمری را ببینید سال 1433 را داریم طی میکنیم .
    • نوید IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      49 0
      هزاران آفرین برتو
    • بدون نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      1 60
      شما خودت هم فهمیدی چی گفتی؟؟؟
    • افشین IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      0 65
      سال 1433 است پس قران را هم احتمالا قبول نداری چرا درک نمی کنیم که هر چیزی در جای خود باید مطرح شود عدالت اجتماعی رافت اسلامی اصل است اما اینکه کسی بخواهد هوسرانی کند موضوع دیگری است
  • *رضا* IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    78 3
    تا زمانی که مسئولان فرهنگی کشور مدلی برای حجاب ارائه نکنن وضع همینجوره این بگیرو ببند ها هم تاثیر چندانی نداره مسئولان فرهنگی یه نگاه به کشورهای ترکیه و لینان و سوریه بندازید بد نیست! خداوکیلی با حجاباشون از نظر زیبایی پوشش و مسائلی که برای خانومها مهمه خیلی سرتر از بدحجاب های ایران هستن ،حجابشون سره جاشه زیبایشون هم سره جاش الان 2 ساله که اومدن نمایشگاه مد و لباس اسلامی زدن ولی طرح ها و مدل ها ماله زمان ایرانه باستانه! مسئولان یکم باید خودشون رو آپدیت کنن و از نسل جوان عقب نمونن مسلمه زمانی که مدلی ارائه نشه مدلهای اونوره آبی جایگزین میشه حالا شما هی بیا گشت ارشاد بزار چندتا رو بگیر همه رو که نمیشه گرفت... گوش شنوا کو؟؟؟
  • منصور IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    8 172
    متاسفم برای موافقین بی حجابی فرهنگ اروپایی یعنی احترام به اعتقادات یک جامعه نگاه کنیدتوریست ها غیرمسلمان بخاطراحترام به ایرانی های مسلمان باوضعیت حجابی مناسبترازبعضی زنان ودختران ایرانی درشهرهای ایران به گشت وگذار می پردازند.لطفا آزاداندیش بوده وبه جامعه احترام بگذاریدنه به دین
    • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      103 6
      عزیز جان به تعداد منفی های کامنتها نگاه کن بعد بگو از نظر شما جامعه یعنی چی؟ یعنی کی؟ جامعه یعنی تو و رفیقات...بقیه همه خارجی و غربزده هستند...
  • ابوالفضل IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    97 4
    فكر مردم خيلي بستست ، من گفتم كه هركسي يه عقيده اي داره ايران جزء معدود كشورايي كه توش تفاوت فرهنگي بيداد ميكنه يكي خودش روواسه امام حسين ميكشه اون يكي كنار خيابون با يه ظاهره به عقيده آقاي ايرانيه منتظر بد ايستاده و جالب اينجاست همه اونهايي كه تو اون دسته كه براي امام حسينه راه افتادن چشم از اون خانم ها بر نميدارند ، حجاب خوبه ولي نه اجبار به نظر من و خيلي از دوستان كه اينجا هستن مسائله بسيار بسيار مهمتري از قبيله گروني هر چي كه شما فكرش رو بكني تو اين مملكت هست بخدا من اگه ماهي 2 ميليون هم درامد داشته باشم زندگيم درست نميشه با اين وضع
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    129 6
    این ذاته انسانه که تو هوای سرد لباسه پوشیده تر بپوشه و تو هوای گرم لباس کمتر و آزادتر. لطفا در مقابل ذات انسان مقاومت نکنید!
  • ابوالفضل IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    83 4
    اصلا بيخيال دو تا حرفه درست و حسابيم كه ميزني اين خبر آنلاين اينجا درج نميكنه كه چي ما هرچقدر بگيم اين كار دولت اشتباهه ما بدختيمون چيزه ديگست ، هرچي بگي همينه كه هست و فكر مردم هم بستست
  • ناشناس IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    112 2
    اجبار در هر زمینه ای نتیجه عکس می دهد.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    بدحجابان از 3 حالت خارج نیستند : اعتقادی به اسلام ندارند - عقده حقارت دارند - پدران و شوهران بی غیرت دارند . ما چه گناه کردیم که باید هر روز ریخت نحص اونها رو ببینیم . پس ازادی ما چی میشه ؟
    • بدون نام AU ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      146 6
      هیچی تو چشاتو کنترل کن!!! آقای مسلمون!!!
    • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      107 6
      فرهنگمان امر ميكند فحش ندهم!!!عوضش ميگويم سكوت كن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام US ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      109 3
      بابا معتقد!بابافیلسوف!بابا روانشناس!...بابا بدون نام! نحص غلطه! نحس درسته. شما اول برو باسواد شو بعد بیا نظر بده . اینجا مردم دارن نظراتشون رو می گن و (خبرآنلاین نظراتی را كه حاوی توهین است، منتشر نمی كند) رو رعایت می کنن. وگرنه حقیر بی غیرت نامسلمان را برات توضیح می دادن.
    • بدون نام AU ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      4 59
      همون قصد فحش دادن هم خودش گناهه!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      137 3
      بی مغزی به مراتب فاجعه بار تر از بدحجابی است!!
    • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      46 12
      واقعا حرف درستی زدی.کاملا موافقم
    • بدون نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      46 1
      شما خودت اگر به اسلام اعتقاد داشتی اینقدر راحت راجع به یه بخشی از جامعه قضاوت نمی کردی و تکفیرشون نمی کردی ....عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت/ که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت/ من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش/ هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت/نا امیــــدم مـــکن از سابـقه لـــطف ازل/ تو چه دانی که پس پرده که خوبست و که زشت....
    • فخرالدین IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      23 1
      دوست عزیز کاش قضاوت نمی کردی
    • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      26 1
      برات واقعا متاسفم
    • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      22 0
      "خبرآنلاین نظراتی را كه حاوی توهین است، منتشر نمی كند" یعنی حقیر (عقده حقارت ) بی غیرت ( پدران و شوهران بی غیرت) و نامسلمان توهین محسوب نمیشود؟؟!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    متاسفانه بیشتر عقاید از طرف مردان و زنانی بود که مخالف حجاب هستند ولی من صادقانه می گویم اکثر قریب به اتفاق آسیب دیدگان از قتل تجاوز طلاق وآدم ربائی وخیانت کسانی بوده اند که نسبت به این حکم خداوند بی توجه بوده اند .امیدوارم برای سلامت خود وخانواده تان بیشتر فکر کنید به دور از تعصبات گروهی موفق باشید.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      10 95
      موافقم
    • بدون نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      69 1
      با حجابا طلاق نمی گیرن؟ برو دادگاه خانواده ببین چند تا زن چادری دادخواست به دست دارن می گردن. تازه علت شکایت خیلی هاشون هم چشم چرونی و هوسبازی آقاشونه. که البته اونم حتما مقید تشریف داشته
    • بدون نام IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      4 78
      کاملا همینطور هست. گرما بهانه است. من که روبنده پوش هم هستم این را می گویم. فتاوی مراجع عظام هم همه دال بر این است که گرما دلیلی بر عدم رعایت حجاب کامل نیست. اگر زنان ما حجاب کامل را رعایت کنند به حس امنیت و راحتی کامل پی خواهند برد. اوایل کمی سخت است اما وقتی بندگی کامل خداوند را بپذیرند انگاه این سهل می شود. در ضمن اگر دختران را از خردسالی به حجاب عادت دهیم همه این بهانه ها حل خواهد شد. زنی که از کودکی عادت به این داشته باشد که چیزی بر سرش باشد و خود را بپوشاند در بزرگسالی اگر مجبورش کنند هم چادر از سر نمیکشد.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      49 1
      اتفاقا پوششی که از روی عادت و اجبار (فرقی نمیکنه از کودکی یا بزرگسالی) باشه و نه معرفت خیلی زود آسیب پذیر خواهد بود بانوی محترم .کم نیستند دخترانی که از کودکی چادر پوشیدن رو تجربه کردن و الان در بزرگسالی نوع پوشش خودشون رو تغییر دادن یک مثالش خودم ....اصلا بحث حجاب نداشتن یا داشتن نیست بحث نوع برخورد با جامعه ای است که الزاما همه مثل هم فکر نمی کنند و همه مثل شما بنا به هر دلیلی نمیخواهند روبند پوش یا چادر پوش باشند و از این راه قرب الهی رو تجربه کنند...
    • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      38 1
      آیا ما در تمام شئونات زندگی هامون بندگی کامل خداوند رو پذیرا شدیم؟!؟!؟!؟!؟!کی میتونه همچین ادعایی کنه ؟!آیا فقط با چادر به سرکردن و روبند پوشیدن که بندگی کامل خداوند رو پذیرفتیم ؟!؟!؟
    • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      42 1
      من مخالف این طرح بودم و رای منفی دادم اما مخالف حجاب و پوشش نیستم ...این برداشت یک سویه شماست که به راحتی حکم میدی . تا اونجایی که ما در حوادث دنبال کردیم و خوندیم اکثر قریب به اتفاق کسانیکه تجاوز و قتل و ....خلق کردند کسانی بودند در خانواده هایی که مشکل اعتیاد و بیکاری و فقر موج میزده بزرگ شدند کسانی که تجربه خیلی از محرومیت ها رو داشتن .... راجع به طلاق هم دیگه فکر کنم خودتان در سایت های خبری خونده باشید که 60-70 درصد آمار طلاق به علت ناآگاهی زوج ها در مسائل زناشویی بوده و همه همه در نهایت به عدم آگاهی دانش و معرفت در ماها بر میگرده .... راه حل بحران های اجتماعی اگر چماق بدست گرفتن بود بعد از عمری در این 10-15 سال باید اصلاح میشد که نشده ....
    • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      41 1
      این اعتقاد که روبند پوشیدن و چادر به سر کردن امنییت و راحتی کامل در اجتماع برای زنان به بار می آره خود فریبی بزرگی ...البته باید معنی امنیت و راحتی کامل رو هم بگید ...شاید معنای متفاوتی براش قائلید ....
    • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      43 2
      بابا گذشت اون دوران... این روش تربیتی که فرمودید مال زمان قاجار بوده ... مشکل هم اینجاست که نسل امروز رو می خوان با روش های 100 سال قبل تربیت !!!!کنند...
    • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      2 29
      یعنی چه که این شیوه تربیت مربوط به گذشته است. اول باید تشویق به حجاب کرد اما اگر کارگر نشد ، بله باید از روش تنبیهی استفاده کرد. حکم خدا که دیگر جدید و قدیم ندارد. اگر دختری خودش را نپوشاند بگوییم که دیگر امروزه نمیشود تنبیه کرد؟؟؟!!! واقعا گاهی به این نتیجه میرسم که با کسانی که عناد دارند حتما باید از در اجبار وارد شد. سلامت جامعه را که نمیتوان برای هوسرانی عده ای معدود بیمار به خطر انداخت.
  • مهدی IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    37 3
    من جوونم. می خوام ازدواج کنم نمی تونم. یکی به من بگه چجوری خودم رو پاک نگه دارم. مسلمون ها به داد من برسید
  • رصد گر IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    16 11
    سلام من یک رصد گر هستم،افکار تو جامعه رو رصد میکنم.ویژگی ما اینه که باید از بالا نگاه کنم،دید وسیع و هوشیاری داشته باشیم،همه ی حرف ها و نظریات رو بشنویم و منصفانه و عقلانی بحث کنیم.فکر نکنی که این یک شغل دولتی و یا هر چیزه سازمانیه،این یک صفت فردیه که همه باید داشته باشن. این نظر رو نمیگم تا با کسی مخالفت کنم این نظر رو میذارم تا بهتر ببینیم و بی تفاوت رد نشیم. خوب بیایید کمی به یاد کنکور یه نظر متفاوت داشته باشیم. نکته اول:شریعتی عزیز:بد ترین عمل آن است که حقیقتی را با حقیقتی دیگر محو کنیم. نکته دوم:امام علی:(نقل به مضمون)از هر دری که فقر وارد شود ایمان از ان جا خارج میشود. نکته سوم:هر اتفاقی که با تجربه ای نا خوشایند و بد همراه شود آن اتفاق هم نا خوشایند خواهد شد. پایان قسمت 1
  • الانصاف IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    7 48
    بی حجابی بهانه است . اینکه یک خانمی موهاش بیرون باشه برای من سخت نیست .ولی اینکه هدفدار وبرای جذب نگاهها که حداقل خواسته اوست مشخص میشود که قضیه شخصی نیست ودوست داره چیزی رو بفهمه. وگرنه خیلی زنها هستند که در حجابشون خیلی دقیق نیستند ولی دنبال اثبات چیزی هم نیستن کسی هم باهاش مشکلی نداره ولی وقتی یک خانم در ساعت اولیه با چنان وضعی در انظار عمومی حاضر میشود که تمام توجه هارو به خودش جلب میکنه به نظر موجب دردسر و ایجاد تشنج در جو جامعه نمشود ؟
  • رصد گر IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    5 25
    قسمت 2 خوب یک بار دیگه نظرات بالا را خوب بخوانید،اکثر بچه ها از نکته اول استفاده کرده اند یعنی پدیده بد حجابی یا هر چی اسمشو میذارین با مشکلات اجتماعی اصلی دیگر مقایسه کردن و مخصوصا در اکثر این دسته از نظرات از نکته دوم یعنی فقر سخن گفته اند تا این موضوع-بد پوششی- را منکوب کنند و اهمیت زدایی انجام شود هم چنین چون یک واقعیت اجتماع را بیان کردند اعتماد شما جلب میشود فلذا راحت تر به حرفشان در مورد حجاب اعتماد خواهید کرد و پذیرش شما بیشتر خواهد شد. نکته بعدی دقت کرده اید که هر کس که با نظر شرعی وارد شد:تعداد منفی بیشتری دریافت کرد؟اگر این امتیازات واقعی و نظر افراد مختلف باشند به من می گوید که حس عناد و لج بازی با احکام دینی و مسایل دینی ایجاد شده است و همه ی شما زمانی که این نظرات را می خوانید
  • رصد گر IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    3 25
    قسمت سوم همذات پنداری خواهید کرد چه را که افراد زیادی را دیده اید که ظاهرا متشرعند اما اعمالی از آن ها سر زده که یا دیده اید و یا شنیده اید-چه شنیده ها راست بوده باشند و یا دروغ نتیجه یکی خواهد شد-که مغایر با ظاهرشان بوده است و اثری که بر شما میگذارد احساس شک به دیگران و دیگران خواهد بود و با تکرار چنین مسائلی این قضیه ی ریا کاری را به همه نسبت خواهید داد و دلیل شما کثرت مثال هایی است که سراغ دارید.در این بحث دنبال توضیح پیشتری ریا نیستم چرا که بحث موضوع دیگری است. تا جایی مشهود میباشد که وقتی کاربری کلمه نحس را اشتباه می نویسد استهزا شده و به بیسوادی متهم میشود،خوب پس نظر ایشان هم باید بیسوادانه باشد و میبینیم که او هم نظر بر حجاب دارد و با چند ربط ذهنی ساده ای که نا خوداگاه خواهید زد
  • سیامک IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    49 5
    ما نیاز داریم چشمانمان پاک بشه نه پوشش دیگران....!
  • بدون نام GB ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    12 1
    دز متن نکته ای بود که در نظرات به آن توجه نشده - شاید باور یا اعتراف به آن دشوار است- در باور ها و اندیشه مردمان تغییراتی شکل گرفته که خود را در نحوه پوشش، توقعات از زندگی، شیوه زندگی نشان مبدهد. این تغییرات با تحکم تغییر نمیکند بلکه آنرا تقویت میکند و به عملی قهرمانانه نیز مبدل میکند. مسئولیت به عهده آنانی است که این واقعیت ها را (صزف نظر از خوب با بد بودن) را فقط انکار میکنند و به عده قلیلی نسبت میدهند. ظاهراً علیرغم ادعاهای بسیار برای این زمان آماده نبوده اند.
  • بدون نام GB ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    7 1
    دز متن نکته ای بود که در نظرات به آن توجه نشده - شاید باور یا اعتراف به آن دشوار است- در باور ها و اندیشه مردمان تغییراتی شکل گرفته که خود را در نحوه پوشش، توقعات از زندگی، شیوه زندگی نشان مبدهد. این تغییرات با تحکم تغییر نمیکند بلکه آنرا تقویت میکند و به عملی قهرمانانه نیز مبدل میکند. مسئولیت به عهده آنانی است که این واقعیت ها را (صزف نظر از خوب با بد بودن) را فقط انکار میکنند و به عده قلیلی نسبت میدهند. ظاهراً علیرغم ادعاهای بسیار برای این زمان آماده نبوده اند.
  • رصدگر IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    1 24
    به نتایج مشابه این که قران نیز که منبع حکم حجاب هست نیز دمده و کهنه می باشد که راهگشای امروز نیست و ...البته نباید از لحن بدی که بعضی از این نظر ها دارند بگذرم و بگویم که اگر تو واقعا دقدقه داری این سخن پیشوای دین توست که می گوید مردم را با اعمالتان هدایت کنید توی نا فهم باعث میشی که دیگران به مکتب تو شک کنند فلذا اگر نظر هم ندهی بهتر است چون که این نوع دفاع عین خیانت است و به شما دوستانی که بحث میکنید سفارش میگنم که فریب این تکنیک را نخورید چون کسی که توهین می کند به اصول دین خویش هم اشنا نیست پس نباید برای نتیجه گیری به رفتار او استناد کنید و او و دینش را محکوم کنید. در این چهار کامنت سعی کردم که الگویی برای بهتر دیدن و بررسی کردن را ارائه بدهم تا دقت خود را در تمام مسائل افزایش دهیم لذا
  • کیارش IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    3 79
    بی حجابی زن از بی غیرتی مرد اوست
    • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      20 4
      فعلا ما در ایران بی حجاب نداریم ...
  • هستی IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    35 1
    متاسفانه ما یاد گرفته ایم که فقط به قسمتهایی از اسلام عمل کنیم که به منافع ما اسیب نزند و با این کار بزرگترین خیانت را در حق اسلام انجام میدهیم..اگر حجاب وجود دارد .و اگر یک معروف است برای امر به آن هم شرایطی وجود دارد که باید رعایت شود .متاسفانه ما یاد گرفته ایم که آسانترین راه حل مسئله،پاک کردن صورت مسئله است..اگر بد حجابی معضل است باید ریشه یابی کنیم..آیا واقعا مقصر اصلی فردی است که بد لباس می پوشد؟حجاب یک مقوله کاملا فرهنگی و یک اعتقاد دینی است.مطمئن باشید اگر زور ،دستور و اجبار در این مقوله جواب میداد پیغمبر حتما از ان استفاده میکرد..چه قدر در مدرسه برای متفاعد کردن افراد تلاش کردیم؟واقعا نهادهای فرهنگی جامعه چه کرده اند؟واقعیت این است که ما جو کاشته ایم ولی انتظار داریم گندم درو کنیم
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    10 0
    نظر ها را کوتاه بنویسید لطفا
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    26 1
    مخالف این طرح هستم .
  • بدون نام DE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    22 10
    بدحجابی یک ناهنجاری اجتماعی 70ساله اززمان رضاخان است و اصلاح این ناهنجاری بازوز و چماق نمیشه وفقط نیازمند کار فرهنگی است حداقل به یک سوم زمان 70ساله
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    10 1
    همه چیزمون بهم میاد
  • جواب رصدگر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    12 1
    دوست عزیزرصدگر شما که اینقدرکتابی پیام گذاشتید دغدغه با حرف غ است نه با ق
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    21 0
    یه سوال: میخوام بدونم بر مبنای کدام آیه و کدام حدیث برادران گرامی!!! نیروی انتظامی و بسیج و ... به تمامی دختران و زنان ایرانی محرم هستن که اجازه دارن سر تا پاشونو دید بزنن؟؟؟؟؟؟؟
  • محسن IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    18 0
    از اختلاس چه خبر ! ! !