امیرمسعود عابدین: طبق روال هر سال، شرکت اینتربرند (Interbrand) رتبهبندی خود را از ارزشمندترین نامهای تجاری جهان منتشر کرده است. جای تعجب نیست که غولهای فناوری همچنان بر این رتبهبندی تسلط دارند، اما در میان ۱۰۰ برند ارزشمند جهانی، چندین خودروساز و شرکت مرتبط با خودرو نیز جایگاه خود را حفظ کردهاند.
نحوه محاسبه رتبهبندی
این شرکت، برندها را بر اساس ارزشی فهرست میکند که با استفاده از سه مؤلفه محاسبه میشود:
۱. تجزیه و تحلیل مالی: بررسی عملکرد مالی برند.
۲. نقش برند: اندازهگیری سهمی از تصمیم خرید که مستقیما به برند مربوط میشود، در مقایسه با سایر عوامل.
۳. قدرت برند: تعریف شده به عنوان «توانایی برند در ایجاد وفاداری و در نتیجه، تقاضا و سود پایدار در آینده.»
پس از این مقدمه، ارزشمندترین برندهای جهان به ترتیب عبارتند از: اپل (۴۷۰٫۹ میلیارد دلار)، مایکروسافت (۳۸۸٫۵ میلیارد دلار) و آمازون (۳۱۹٫۹ میلیارد دلار). اما تمرکز ما بر روی صنعت خودرو است و این شرکت اظهار داشته که بخش خودرو، انعطافپذیری برند را در مواجهه با پویاییهای دشوار بازار نشان داده است.
خودروسازان برتر: تویوتا پیشتاز است
تویوتا ارزشمندترین خودروساز بود و در رتبه کلی ششم قرار گرفت. ارزش این شرکت ۷۴٫۲ میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است.
رتبه کلی | برند | ارزش (میلیارد دلار) | تغییر نسبت به سال قبل |
۶ | تویوتا | ۷۴٫۲ | ۲+ درصد |
۱۰ | مرسدس بنز | ۵۰٫۱ | ۱۵- درصد |
۱۴ | بیامو | ۴۶٫۸ | ۱۰- درصد |
۲۹ | هوندا | – | – |
۳۰ | هیوندای | – | – |
چه کسانی در حال سقوط هستند؟
مرسدس بنز با ارزش ۵۰٫۱ میلیارد دلار، در رتبه دهم قرار گرفت. این یک افت قابل توجه ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل است، اما تقریباً همسطح کاهش ۱۰ درصدی دیده شده در بیامو است که با ارزش ۴۶٫۸ میلیارد دلار در رتبه چهاردهم قرار دارد.
صحبت از سقوط شد؛ ارزش تسلا در مواجهه با رقابت انبوه در خودروهای برقی، ۳۵ درصد سقوط کرد. اینتربرند بدون ورود به مسائل سیاسی، ارزش این خودروساز را ۲۹٫۵ میلیارد دلار برآورد کرده است.
سایر برندهای قابل توجه
در ادامه لیست، نامهای زیر به چشم میخورند:
رتبه کلی | برند | بخش |
۲۹ | هوندا | خودرو |
۳۰ | هیوندای | خودرو |
۵۲ | آئودی | خودرو |
۵۴ | فراری | خودرو |
۵۶ | فولکس واگن | خودرو |
۵۷ | پورشه | خودرو |
۶۴ | اوبر (Uber) | حمل و نقل |
۸۲ | نیسان | خودرو |
۸۹ | کیا | خودرو |
۹۷ | رنجروور | خودرو |
تنها تازهوارد این لیست، کمپانی بیوایدی (BYD) بود که با ارزش ۸٫۱ میلیارد دلار در رتبه ۹۰اُم قرار گرفت. مانفردی ریکا (Manfredi Ricca)، مدیر ارشد استراتژی جهانی اینتربرند، گفت: «بیوایدی بزرگترین عامل برهمزننده در بازار خودرو از زمان تسلا بوده است. محصول آنها در سطح جهانی است و با گسترش از پایگاه آسیایی خود، پیشرفتهای عظیمی در بازار اروپا داشته است.»
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲
نظر شما