فارس نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی گفت: جمع‌آوری ایران چک‌ها تنها در صورتی ممکن خواهد بود که انتشار اسکناس با رقم اسمی بالاتر در دستور کار قرار بگیرد.

محمود بهمنی  با بیان این مطلب گفت: افزایش هزینه های انتشار اسکناس یکی از مهم‌ترین دلایلی است که جمع‌آوری ایران چک ها را با چالش روبرو می کند.

بهمنی افزود: در حال حاضر چاپ هر برگ اسکناس و ایران چک به طور متوسط 48 تا 52 تومان هزینه دارد، بنابراین پر واضح است که جمع‌آوری ایران چک ها و جایگزین کردن آنها با اسکناس چه هزینه سنگینی دربردارد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس قواعد مدیریت پول باید در صورت جمع‌آوری ایران چک‌ها، ترکیبی از اسکناس های موجود را منتشر و جایگزین کنیم در صورتی که حتی این جایگزینی با اسکناس ده هزار تومانی انجام شود در واقع هزینه چاپ پول 5 برابر می شود.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: به عبارت دیگر اگر متوسط هزینه هر برگ ایران چک را 50 تومان هم درنظر بگیریم، در صورت حذف هر برگ ایران چک حداقل باید 5 برگ اسکناس 10 هزار تومانی چاپ کرد که به معنای 5 برابر شدن هزینه هاست و تاکید می‌کنم این در حالی است که جایگزینی تنها با اسکناس 10 هزار تومانی انجام شود که قطعاً روش درستی هم نیست و باید ترکیبی از اسکناس‌ها را جایگزین کرد.

بهمنی گفت: توضیحات مفصلی به مجلس شورای اسلامی در مورد شرایط استفاده از ایران چک‌ها داده ایم و تشریح کرده ایم که مکانیزم انتشار این ابزار پولی دقیقا مانند اسکناس است یعنی به‌ازای هر برگ ایران چکی که در اختیار بانکها قرار می گیرد حسابشان به بانک مرکزی بدهکار می شود و اصطلاحاً پول بلوکه می شود.

وی افزود: به این ترتیب دغدغه خلق پول با گردش ایران چک ها وجود ندارد چرا که در شرایط فعلی این ابزار پولی کارکرد اسکناس را دارد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با توضیحات ارایه شده به مجلس  گمان می کنم تا حدود زیادی دغدغه های دوستان برطرف شده و در صورت باقی ماندن نکته ای همچنان امکان ارایه توضیحات بیشتر وجود دارد.

بهمنی گفت: در صورتی که با وجود این توضیحات مجلس همچنان بر جمع اوری ایران چک ها اصرار داشته باشد، چاره ای جز انتشار اسکناس درشت‌تر نخواهیم داشت.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    2 0
    بد نیست اسکناس 25 هزار تومانی چاپ کنید فقط همین یک قلم کم داریم.تورم که نمیشه مهار کرد .
  • بدون نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    2 0
    این اقای بهمنی هم عشق گرانی داره... بعد از ۲نرخی کردن ارز حالا اسکناس گران؟ یعنی با چاپ اسکناس گرانی مشکل دریافت پول زیاد در اسرع وقت بانرخ تورم صحیح از مردم حل میشود . فکر خوبی اقای بهمنی از این که به فکر ما هستید ممنونم .باور کنید اقای بهمنی ادم دلسوزی هست دیده قیمتهای خیلی با لا رفته ومردم برای خرید به زمان بیشتری نیاز دارند مثلا برای خرید یک کالای مصرفی روزانه کلی پول خرد و اسکناس ۱۰۰۰و ۲۰۰۰و۵۰۰۰ تومانی باید بدهند ......
  • امیرحسین IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    3 0
    منظور آقای بهمنی هزینه کاغذ و مرکب نیست اسکناس ها نیست ، منظورش اینه اگه ایران چک 50.000 تومانی رو جمع آوری کنیم ، باید 50.000 تومان از جیبمون بگذاریم جاش . چون خیلی پول بدون پشتوانه چاپ شده است
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    3 0
    از اولم طفلکیها می خواستن بگن اینا اسکناسه واسه اینکه کسی شک نکنه گفتن ایران چک@@$$