محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت و گویی را با خبرگزاری «Kyodo» ژاپن در خصوص فعالیت اقتصادی شرکت‌های ژاپنی در ایران انجام داده است.

بخش هایی از این گفت و گو به شرح زیر است: 

*  در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دو نوع دیدگاه وجود دارد، دیدگاه ظاهری که کوتاه‌مدت است در آن مردم از اخبار روز تأثیر می‌گیرند و دیدگاه استراتژیکی که بلند‌مدت است در آن مردم برای فردا، فرداها و حتی آینده نزدیک و دور تصمیمات خود را اتخاذ می‌کنند.
اقتصاددانان و تصمیم‌گیرنده‌های ژاپنی هم باید این نوع دیدگاه بلند‌مدت را در نظر بگیرند. اما چیزی که در تمام پیش‌بینی‌های اقتصاد جهان مشهود است، این است که اقتصادهای بزرگ آینده دیگر در اروپا نیست و توجه بیشتر مردم جهان به بازار آسیا به‌ویژه ژاپن، چین و هند، دلیلی بر همین ادعا است که بازارهای جدید در شرق واقع خواهد شد.
* ایران نیز با منابع و ذخایر بزرگ انرژی برای آینده، در بین منطقه شرق و غرب قرار گرفته است. ما سومین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز را داریم که با محاسبه مجموع این دو ذخیره، هیچ کشوری به پای ایران نخواهد رسید.بنابراین برای هر کسی که امنیت انرژی آینده اهمیت دارد، اقتصاد ایران و حضور در ایران نباید نادیده گرفته شود.
*علاوه بر این، سرمایه‌های انسانی از دیگر مزایای ایران است و در دو دهه اخیر، هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده است و تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها قابل مقایسه با هیچ کشور اروپایی نیست.
*اقتصاد ژاپن نمی‌تواند ادعا کند که در اقتصاد ایران حضور ندارد و علت آن هم این است که یک رابطه تاریخی بین ایران و ژاپن وجود دارد و این دو کشور از رابطه اجتماعی و اقتصادی بلند مدتی برخوردار بوده‌اند.
*اگر شما اجازه قطع این ارتباط و تداوم را بدهید، رقبای دیگر به بازار می‌آیند و وقتی تصمیم می‌گیرید که به این بازار برگردید، دیگر جایی برای برگشت پیدا نخواهید کرد و این موضوع بسیار مهمی است.
*اکنون اقتصادی‌ترین راه برای حضور در بازار بزرگ ایران، سرمایه‌گذاری مشترک است، زیرا تنها به فکر صادرات بودن، کافی نیست و ممکن است رقبای دیگر جایگزین روابط تجاری ما شوند، اما اگر شما در خط تولید حضور داشته باشید، در واقع به این بازار نزدیک هستید و می‌توانید مطمئن باشید که در این بازار سهمی دارید.
*در برنامه توسعه پنج ساله پنجم ایران، فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بازار در نظر گرفته شده است. ایران بهترین پتانسیل‌ها را برای بازار انرژی منطقه دارد، از جمله برق، آب، نفت، گاز و بخش خدمات از جمله خدمات بانکی،‌ بیمه‌ای و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و بنادر. ضمن این‌که بازار منطقه پتانسیل‌های زیادی برای توسعه دارد و این یک فرصت بزرگ برای شرکت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های حمل‌و‌نقل ژاپن خواهد بود.
*در رابطه با مفهوم تحریم یک نکته دیگر را اضافه می‌کنم، اگر به آمار و ارقام توجه کنید، خواهید دید که در 2 سال اخیر، حجم تجارت به طور چشم‌گیری رشد کرده است. به این معنی که تحریم‌ها تأثیری بر رشد روابط ایران با اقتصاد جهانی ندارد، اگر چه که سهم بازار تغییر کرده است.
*نکته دیگر در مورد تحریم‌ها این است که اگر ناگهانی این تحریم‌ها پایان یابد، در آن زمان، اقتصادهایی که پیشرو بوده‌اند، موقعیت بهتری در بازار ایران خواهند داشت، به این ترتیب اگر شما حضور خود را در این بازار حفظ کنید، حجم روابط تجاری شما دو برابر خواهد شد.
*ایران کشور بزرگی است و همسایه‌های زیادی دارد و برای آن‌ها یک فرصت تجاری خوب به شمار می‌رود. بنابراین روابط تجاری با ایران همیشه برای اقتصادهای همسایه یک هدف بوده است. در این بازار رقابتی، هر کس که خدمات بهتری را ارایه کند، سهم بهتری را دریافت خواهد کرد.
*  در زمانی،‌ دبی بهترین خدمات را ارائه می‌کرد، بنابراین سهم بیشتری هم داشت، اما اکنون کشورهای همسایه دیگری هستند که می‌خواهند از ایران سود و منفعت ببرند و ترکیه یکی از آن‌ها است. اما روابط ایران به این دو کشور محدود نمی‌شود و کشورهای دیگری هم وجود دارند.
* کره جنوبی یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری ما بوده است که این رابطه افت و خیز داشته است و گاهی به طور مستقیم و گاهی به صورت غیرمستقیم با هم ارتباط داریم.
*شرکت‌های کره‌ای حضور خود در بازار ایران را حفظ کرده‌ و در بخش روابط عمومی و تبلیغات در تهران و دیگر شهرها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیرا نمی‌توانند بازار بزرگی مانند ایران را از دست بدهند، ایران یک اقتصاد پویا دارد که یک حقیقت خیلی مهم است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =