۱ نفر
۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۴

ماهیت یکی از منابع بزرگ تولید گازهای گلخانه‌‌ای که تا به امروز از چشمان مدافعان محیط‌زیست دور مانده‌بود کشف شد: گوگل!

نتایج یک تحقیق دانشگاهی در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که به ازای هر 2 بار جستجوی اینترنتی در موتور جستجوی گوگل، به اندازه جوش آوردن یک آب درون یک کتری برقی، گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌شود.

بر اساس ادعای الکس ویسنرگراس، فیزیک‌دان آمریکایی، با هر جستجوی ساده در گوگل از طریق یک کامپیوتر شخصی تقریبا 7 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌شود. البته گوگل با رد نتایج این پژوهش، ادعا می‌کند که هر جستجوی ساده در گوگل تنها 0.2 گرم از این گاز گلخانه‌ای را آزاد می‌کند.

سرعت بیشتر به چه بهایی؟
همزمان با این خبر شگفت‌انگیز، موسسه پژوهشی گارتنر در آمریکا نیز با اعلام نتایج تحقیق اخیر خود، ادعا کرده که فناوری ارتباطات مسبب 2 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. پژوهشگران عقیده دارند که این میزان از گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف برق کامپیوترهای خانگی و نیز بانک‌های بزرگ داده‌ها است که شرکت‌هایی چون گوگل در سراسر دنیا اداره می‌کند.

دکتر ویسنرگراس می‌گوید که هرچند این موتور جستجوی آمریکایی به پاسخ‌دهی سریع مشهور است، ولی این حسن عملکرد فقط به این دلیل است که گوگل برای پاسخگویی، به طور هم‌زمان از بانک‌های متعدد داده‌ها استفاده می‌کند. وی افزود که جمع مصرف کامپیوترهای شخصی، شبکه‌ها، سرورها و کلاینت‌ها به رقم خیلی بزرگی می‌رسد.

وی در ادامه گفت: «گوگل چیزی فراتر از دیگر مراکز جمع‌آوری داده‌ها نیست. اگر شما می‌خواهید خیلی سریع و در عین حال جامع باشید، این به قیمت مصرف انرژی بیشتر برایتان تمام می‌شود.» وی مشغول راه‌اندازی وب‌سایتی به نشانی co2stats.com است که به شرکت‌ها کمک می‌کند جنبه‌های اتلاف‌کننده انرژی تارنماهایشان را بشناسند.

کتری‌های برقی گوگل
در واکنش به انتشار این گزارش، گوگل در بیانیه‌ای که روی وبلاگ رسمی شرکت قرار داد، اعلام کرد که محاسبات دکتر ویسنرگراس در خیلی از موارد، ضریب بیش از حد لزوم داشته است.

به گفته گوگل، یک جستجوی معمولی در زمانی کمتر از 0.2 ثانیه انجام می‌شود و از آنجا که فرایند جستجو در سرورها بیش‌از چند هزارم ثانیه طول نمی‌کشد، بنابراین انرژی مصرف‌شده برای هر جستجو معادل 0.0003 کیلووات ساعت است که در نتیجه آزاد شدن 0.2 گرم گاز کربنیک در جو بدست آمده است.

در بیانیه گوگل همچنین آمده است که «ما پیشرفت‌های بزرگی در کاهش انرژی مصرف‌شده در بانک‌های داده‌ها داشته‌ایم، ولی هنوز هم به دنبال منابع تمیز و اقتصادی برق برای تامین توان الکتریکی مورد نیاز آن‌ها هستیم.»

«در سال 2007 ما در تاسیس بنیاد کامپیوتری ناجیان آب‌وهوا شرکت داشتیم. این کنسرسیوم عام‌المنفعه متعهد شده است که انرژی مصرفی کامپیوترهای شخصی را تا سال 2010 به نصف کاهش دهد و از این طریق، انتشار جهانی گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن را به میزان 54 میلیون تن در سال کاهش دهد. این یعنی تعداد بی‌شماری از کتری‌های برقی خاموش .»

مترجم: مجید جویا - منبع: بی‌بی‌سی - 12 ژانویه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =