بر این باورم که تقسیم شخصیت ها به سفید و سیاه و خاکستری در رمان به دورانی بر می گردد که در هنر سینما هم فیلم ها همه سیاه و سفید بودند و تصاویر در اوج تنوع ، به خاکستری می رسیدند.

این قسمتی از یادداشت استاد سید مهدی شجاعی است که در تقدیر از رمان قیدار رضا امیر خانی نگاشته شده. این نویسنده و عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین نوشته است: " امروز كه هنر سينما به اين تنوع رنگ دست يافته است ، رمان نبايد محصور اين دو رنگ بماند و نويسنده نبايد از شكستن قواعد ماضي و قاب هاي كهنه بهراسد ."
او در توصیه دقیقی به جناب اميرخاني می افزاید:" از آنجا كه شما به مختصات و مناسبات اين روزگار واقفيد و قواعد بازي را به خوبي مي شناسيد ، قطعا منتظر تقدير و تحسين و اعطاي جايزه از سوي مجامع رسمي و جشنواره هاي موجود نيستيد . توصيه من اين است كه براي پذيرش و تحمل تيرهاي تهاجم و تخريب ، آماده و مهيا باشيد . شما با خلق رمان قيدار، عمارتي عظيم و شكوهمند ، استوار بنا كرده ايد . اين عمارت ،‌به همان ميزان كه در دل عابران فرهيخته و سلامت ،‌ ايجاد وجد و سرور و شعف خواهد كرد ، بغض و عداوت رهگذران نادان و ناتوان را برخواهد انگيخت و وجود ورشكسته گان به تقصير در حوزه ادب و هنر را از حقد و حسد و كينه سرشار خواهد كرد . تهاجم ها و تخريب ها و تكفيرهاي پس از خلق رمان «من او» را از ياد نبرده ايد و نبرده ايم . آنچه اكنون شما بايد باور كنيد اين است كه هم رمان قيدار به مراتب از رمان «من او» فاخرتر و قوي تر وتاثيرگذارتر است - و طبعا مستعد تهاجمات جدي تر و گسترده تر - و هم آن مهاجمان ، امروز از آن زمان قدرتمند و با نفوذترند و به ابزار و ادوات و امكانات رسمي و غير رسمي مجهزتر. خلاصه اين كه مبادا اين تحركات سازمان دهي شده كه پيش از اين بوده و از اين پس هم خواهد بود شما را دچار خستگي و آزردگي سازد."
برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =