مجموعه شعر «داشت عباس قلی‌خان پسری» سروده‌های طنز نسیم عرب امیری از سوی انتشارات سپیده باوران منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «داشت عباس قلی‌خان پسری» با مقدمه ابوالفضل زورویی نصر‌آباد شروع شده و او درباره شاعر کتاب نوشته است:«خانم نسیم عرب امیری نه فقط در میان خانم‌های طنز‌پرداز که در میان مجموعه طنز سرایان امروز ایران، جایگاه و موقعیت ویژه‌ای دارد دختر جوانی که با وجود تحصیل در رشته‌ای فنی، تنها با تکیه بر علایق ذوقی و شخصی، قدم به عرصه شعر طنز گذاشت؛ از ملامت و سرزنش خرده‌گیران نرنجید؛ از انتقادها استقبال کرد و از آنها درس گرفت؛ به مدح و تعریف دیگران مغرور نشد؛ مطالعه و آموزش را جدی گرفت و با پذیرش نقص‌های نومید‌کننده آثارش دربدو امر، در رفع آنها کوشید تا توانست نام خود را در فهرست طنزسرایان صاحب نام امروز ایران ثبت کند...طنز عرب‌امیری، طنزی فخیم، نجیب و مبتنی بر تعاریف جهانی و آکادمیک طنز است. از پرخاشگری و پرده‌دری می‌پرهیزد و عفت کلام را فدای جذب مخاطب بیش‌تر نمی‌کند.»

 

بخشی از این مجموعه شعر طنز شامل قصه‌ای بلند و منظوم با عنوان «عباس‌قلی خان» است که ایده آن برگرفته از شعر «علی‌مردان خان» سروده‌ ایرج میرزاست و در قالب مثنوی سروده شده است و در آن با نگاهی طنزآمیز، مشاغل گوناگون به نقد کشیده شده‌اند. بخش دیگر این مجموعه شعر شامل شعرهای پراکنده‌ این شاعر طنزنویس و روزنامه‌نگار است که برخی از آن‌ها تا کنون در جایی منتشر نشده و برخی دیگر پیش‌تر در مطبوعات به چاپ رسیده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، اشعار بخش اول کتاب با مصرع «داشت عباس قلی‌خان پسری» شروع می‌شود و عرب امیری در هر یک از این اشعرا به وصف یکی از پسرهای عباس قلی‌خان می‌پردازد!

 

«لاله‌زار، شاعر بد دفن، خریت، فیلم هندی، بر سنگ مزار خوده، گربه مسکین، کریم شیره‌ای، منشی، حاجی، بازیگر بی‌جنبه، کافه، ذکر خیر استاد و حوادث» نام تعدادی از اشعار کتاب هستند در یکی از اشعار کتاب می‌خوانیم:

 

«داشت عباس قلی‌خان پسری

پسر پخمه و بی‌کرک و پری

پسری شاعر و قاطی پاطی

هپل و خود خور و احساساتی

کار او: گفتن اشعار جفنگ

لقب شاعری‌اش: «ع . کلنگ»

روز و شب کنج اتاقش دمرو

لغت و قافیه می‌کرد رفو...»

 

انتشارات سپیده باوران این کتاب را در 142 صفحه با قیمت 4400 تومان منتشر کرده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =