جمشید پژویان، رییس شورای رقابت اعتقاد دارد در حال حاضر متاسفانه برخی به دلیل دور بودن از دانش اقتصاد،حرف هایی را مطرح می کنند که در واقعیت اینگونه نیست

محمد هیراد حاتمی:

« گرانی » این روزها در کنار پرواز سکه و طلا مهم ترین رویداد های اقتصادی ایران را به خود اختصاص می دهند. برخی از کارشناسان افزایش قیمت طلا و ارز را را در کنار اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها اصلی ترین دلیل افزایش قیمت های اخیر می دانند و اعتقاد دارند این دو اتفاق عامل اصلی  « گرانی » هستند.

در همین رابطه جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در گفت و گو با خبرآنلاین پیرامون تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر گرانی های اخیر گفت: « من گمان می کنم یک سری موضوعات ساده در کشور وجود دارد که برخی می خواهند به گونه دیگری آن را مطرح کنند. تقریبا دو سال از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها می گذرد و اکنون به یکباره ارتباط آن با گرانی هایی که تازه به وجود آمده است مطرح می شود. »
وی افزود: « باید نگاه کنیم و بر اساس آن بررسی کنیم که به غیر از 4 ، 5 ماه گذشته شرایط تورم در ایران چگونه بوده است. بررسی تورم طی دو سال گذشته نشان می دهد که اگر قرار بود گرانی بی حد و حصر با هدفمند شدن یارانه ها اتفاق بیافتد قاعدتا باید در همان ابتدا این موضوع رخ نمایی می کرد. »
پژویان در زمینه هدفمندی یارانه ها و عدم افزایش تورم ناشی از آن می گوید :« ما شاهد افزایش یکباره قیمت ها در ابتدای اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها نبودیم. باید به این قضیه توجه کرد که در سی سال گذشته عواملی بوده اند که تورم را ایجاد کرده اند و آن عوامل در ساختار اقتصادی ایران از بین نرفته اند، متوسطِ تورم در 30 سال گذشته در حدود 19.6 یا 20 درصد می باشد. در سال 89 قبل از نیمه دوم و اجرای هدفمندی یارانه ها، تورم حدود 9.5، 10 درصد بوده است. و بعد از اجرا شدن هدفمندی یارانه ها نیز تورم باز هم پایین تر از 19.6 بوده است. به عبارت دیگر هدفمندی یارانه ها اثری قابل توجه در تورم و ایجاد جهش در آن، نداشته است.
پژویان گفت: « طی ماه های اخیر به دلایل نا مشخص و بدون ارتباط با هدفمند شدن یارانه ها قیمت ها رشد پیدا کرد. در این رابطه می توان به موضوع تحریم ها اشاره کرد که بی تردید تاثیر زیادی بر رشد قیمت های اخیر داشته است. دلار تا کنون بیش از 70 درصد رشد قیمت داشته است. با توجه به اینکه حدود 60 میلیارد دلار واردات داریم طبیعی است که بخشی از گرانی های به وجود آمده را در این زمین باید بررسی کرد و نمی توان آنها را به اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها پیوند زد. »
رییس شورای رقابت در ادامه گفته های خود گلایه اش از افرادی که گرانی ها را به اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها ارتباط می دهند اینگونه مطرح کرد: « نمی دانم جرا برخی می خواهند مسایل را به گونه ای دیگر مطرح کنند. اگر گرانی با هدفمند شدن یارانه ها ارتباط داشت باید یک سال و نیم پیش شاهد این موضوع بودیم. »
او در این رابطه مثالی را نیز مطرح کرد: « فرض کنید بیماری مشکلی داشته و رفته جراحی کرده و اکنون در وضعیت بسیار خوب جسمانی قرار دارد. به یکباره این فرد از پشت بام بیافتد ودچار صدمه شدید شود. آیا می توان مرگ او را به بیماری بهبود یافته اوارتباط داد؟ »
پژویان ادامه داد: « در حال حاضر متاسفانه برخی به دلیل دور بودن از دانش اقتصاد،حرف هایی را مطرح می کنند که در واقعیت اینگونه نیست. از سوی دیگر می توان در برخی صحبت هایی که مطرح می شود یک غرض ورزی را مشاهده کرد که در دشمنی با یک اقدام مثبت مطرح می شود. »
رییس شورای رقابت اعتقاد دارد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سبب کاهش آثار تحریم ها شد: « اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها یک اقدام مثبت بود که بخشی اثرات منفی تحریم ها را از بین برد. به طور مثال در حال حاضر ما دیگر واردات بنزین نداریم و در این رابطه مشکلی وجود ندارد واین به دلیل کاهش قابل ملاحظه قاچاق بنزین به کشورهای همجوار است مقایسه کاهشی در مصرف بنزین استان های مرزی با دیگر استانها این مهم را آشکار می کند. در حالیکه اگر این قانون اجرایی نشده بود قاعدتا اثرات تحریم ها خود را بیشتر بروز می داد و دردسر های بیشتری برای اقتصاد ایران به وجود می آورد. »
او در پاسخ به اینکه دولت در رابطه با اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها تعلل می کند گفت: « دولت برای اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها نباید تعلل کند. این اشتباه بزرگی است. اشتباهی که شاید تحت فشار های وارد شده به دولت به وجود آید و دولت از اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها هراس داشته باشد. بسیار تاسف بار است اگر دولت با اعمال فشار هایی که برآن صورت می گیرد بخواهد بین اجرای فاز اول و دوم فاصله بیاندازد. در این شرایط مطمئنا بین قیمت ها فاصله خواهد افتاد و دوباره فاصله قیمت ها رشد پیدا خواهد کرد. »
رییس شورای رقابت اعتقاد دارد فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها باید با برخی اصلاحات صورت پذیرد چرا که به طور مثال در مرحله نخست توجه ای به بخش تولید نشد.
وی افزود: «فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید باتوجه به بخش تولید کارش را ادامه دهد و فاصله بین قیمت ها را کاهش دهد. چرا که در غیر این صورت ممکن است نوعی فساد در چرخه اقتصاد بوجود اید که قاعدتاً ناخوش آیند است. نباید به بخش تولید یارانه نقدی پرداخت کرد، بلکه باید با اتخاذ راهکاری که منجر به تغییر تکنولوژی در بخش تولید گردد، از آن حمایت کرد باید از تولید حمایت شود و این فرصتی طلایی برای بخش تولید است تا هزینه‌هایش را کم کند. دولت نیز باید در این زمینه نظام بانکی را به گونه‌ای تجهیز و هدایت کند که اعتبارات لازم در اختیار تولیدکننده‌ها قرار بگیرد، تا با تغییر تکنولوژی تولیدات با کیفیت‌ بیشتر و بهتری ‌را داشته باشیم. »
پژویان همچنین در رابطه با اتفاق های بازار سکه و ارز گفت: « برخی نفع شان در این است که نوسان هایی در بازار ایجاد کنند تا بازار ملتهب شود. واقعیت این است که تحریم های صورت گرفته، به خصوص تحریم بانک مرکزی گروهی را به پیش گویی رسانده که دلار به اندازه کافی در دسترس نخواهد بود. همین اتفاق هم تاثیرش را بر روی رشد قیمت دلار گذاشت و گروهی سود جو به همان نیتی که برای برهم زدن بازار داشتند رسیدند. در غیر این صورت با توجه به حجم صادرات نمی توان گفت ما مشکلی در رابطه با ارز داریم.»
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي سوات IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    63 2
    داستان زيبايي بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
      34 3
      اصلا برخی افراد چه حقی دارند در برابر نبوغ متفکرین اقتصاد دولت کلمه بر زبان بیاورند ایا اوضاع اداره اقتصاد کشور را نمیبینند و غرض ورزانه انتقاد میکنند؟!
  • متقاضی واقعی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    64 2
    راست میگه اقای پژویان. یه عده بیسواد اقتصاد دان نما دائم اظهار نظر می کنن میگن تورمه و دلار دولتی بایستی بشه 2000 تومن. درسته ما متقاضیان واقعی شیش کلاس بیشتر سواد نداریم اما چون دستمون تو بانکه، این ما هستیم که بایستی اظهار نظر کنیم نه اقتصاد دان ها
  • بدون نام US ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    51 2
    بله! ایشان سرآمد اقتصاددانان هستند.
  • با سواد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    58 0
    آقای باسواد بالاخره دلیل گرانی رو نگفتی ها
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    55 0
    اولا برخي نه بلكه اكثر مردم زير بار گراني واقعا روزهاي سختي رو ميگذرونند كه البته از ظاهر شما پيداست كه شما جزء اونا نيستيد . دوما آقا شما كه سواد داريد بفرماييد چرا وضعيت اينطور شده ؟ البته با فرمودن علت هم كار درست نميشه آقاي باسواد ما بلد نيستيم شما يه چاره اي محبت كنيد بي زحمت .
  • علی دکتری اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    57 1
    جنابعالی اگه یه ذره تفکر و دلسوزی داشتین هدفمندی ظرف5 سال اجرا میشد اینهمه گرونی فشار وارد نمیکرد
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    42 2
    بی نظمی وبی برنامگی دولت دلیل اصلی این وضعیت اقتصادیه!
  • بهزاد IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    53 0
    آقای دکتر پژوهان فعلأ که نسخه شما برای اقتصاد ایران دارد پیاده میشود. اقتصاد مریض ،بی ریشه و دلالی ایران فقط دنبال بهانه است چون هیچ پایه و اساسی ندارد.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    23 0
    یعنی اگه یک اقتصاد دان معتقد باشه که تاثیر افزایش بهاء وهزینه نهاده های تولید با یک لگ زیمانی روی قیمت تمام شده مخصول نهایی تاثیر میذاره بی شواد وشما که منکر این اصل مسلم وبدیهی اقتصادی هستین با سواد تشریف دارین ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    25 0
    از اساس فرضتون اشتباه است كه اومدين تورم 19.6 درصد رو با ميانگين 20 درصد اين چند سال مقايسه كرديد و ميگيد كه بله تورمي رخ نداده.. در حالي كه همه ميدونن كه تورم خيلي بالاتر از 22 درصده و در ابتدا هم خيلي بالاتر از 20 درصد بوده از طرفي شما خودتون بهتر ميدونين كه در اقتصاد ممكنه آثار يك پديده يا تصميم به مرور اتفاق بيفته و گاهي از همان ابتدا آثار به طور كامل نمايان نميشود
  • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    18 0
    پژویان گفت: « طی ماه های اخیر به دلایل نا مشخص و بدون ارتباط با هدفمند شدن یارانه ها قیمت ها رشد پیدا کرد. ... او در این رابطه مثالی را نیز مطرح کرد: « فرض کنید بیماری مشکلی داشته و رفته جراحی کرده و اکنون در وضعیت بسیار خوب جسمانی قرار دارد. به یکباره این فرد از پشت بام بیافتد ودچار صدمه شدید شود. آیا می توان مرگ او را به بیماری بهبود یافته اوارتباط داد؟ » همه چیز واضح است : مثل افتادن از پشت بام ولی دلایل گرانی نا مشخص است! حرف هایی که در واقعیت اینگونه نیست!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    8 0
    يعني اين بيمار حالش خوب شده بود؟؟؟؟!!! و از بام!!!! افتاده يه بار ديگه؟؟؟
  • عنایت اله فخرائی IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    8 0
    دوست گرامی جناب آقای پژویان مطالبی از قول شما در بالا نقل شده است که کلام محوری آن بسی سئوال بر انگیز است.سوای از درست بودن نفس عمل هدفمند کردن یارانه ها،فرموده اید:"... .اگر گرانیها با هدفمند شدن یارانه ها ارتباط می داشت... ." به عبارت دیگر نظر جنابعالی اینستکه بین قطع پرداخت یارانه به مصرف یک کالا از طریق پائین نگاه داشتن قیت آن و پرداخت معادل ریالی آن به مصرف کننده با تورم رابطه ای نیست. اگر چه تورم علل زیادی دارد ولی با توجه به این رابطه مقدماتی اقتصاد کلان: قیمت بازاری کالا= قیمت پرداختی به صا حبان عوامل تولید مالیات بر تولید- یارانه روی مصرف آن کالا. رابطه بین افزایش قیمت کالاها و حذف یارانه روی مصرف کالاها به سادگی روشن می شود.امیدوارم در چاپ سخنان شما اشتباه شده باشد. نا تمام
  • حامد IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    2 0
    آقای پژویان استاد عزیز آیا فکر نمیکنید بهتر بود هدفمندی یارانه ها به مرور زمان انجام میشد چه لزومی داشت همه کارهارو یکباره انجام بدیم و اصلا میشه بفرمایید هدف اصلی ما از هدفمندی چی بود و اینکه ما به کدام یک از اهدافمون رسیدیم آنچه به نظر میرسد هدفمندی یارانه ها در بهترین صورت می تواند دو هدف عمده داشته باشد یکی از بین بردن فاصله طبقاتی و دیگری توزیع عادلانه ثروت ما تو کدومش پیش رفتیم هدفمندی یارانه ها فقط یک نتیجه داشته فشار بر مردم
  • بدون نام DE ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    3 0
    جناب اقای پژویان دولت در ابتدای هدفمندی یارانه ها با هزار تدبیر و نظارت و...مانع رشد قیمتها شد به هیچ وجه اجازه نداد که تولید کنندگان قیمتها را بالا ببرند اما سال گذشته کم کم کنترل را تا حدی کاهش داد و همین مساله باعث شد که بیمار مد نظر شما پس از اینکه دیگر مسکنی دریافت نکرد به یکباره دردش شروع شد. تحریمها هم خود رئیس جمهور گفته اند بی تاثیر است و خودشان اذعان داشتند که قطعنامه ها کاغذ پاره است پس تنها عاملی که باقی می ماند همان هدفمندی است حتی اگر هم تحریمها را در نظر بگیریم تا به این حد نمی تواند تاثیر بگذارد.اقتصاد ما یه اقتصاد خاصه هزار تا پیچ و خم داره اینجوری نیست که ورودی رو دوبرابر کنی انتظار داشته باشی خروجی دو برابر بشه با هزار دستور و...جلوی قیمتها رو گرفتن و یکباره ولش کردن
  • بدون نام CH ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    1 0
    یه سری به تولید کننده ها بزنید و ازشون بپرسید چه خبره یه سری به اتحادیه ها بزنید ببینید چه خبره اخه با نشستن پشت میز و خوندن اقتصاد خرد و کلان و...که نمیشه فهمید چه خبره عزیز من میزان نقدینگی کلی افزایش پیدا کرده سهم تولید کننده داده نشده قیمتها رو هم کشیدن بالا تا جبران بکنه ملت هم یارانه ها رو گرفتن بردن خرج کردن تقاضا رو بردن بالا چندین عامل دست به دست هم داده تا این اتفاق افتاده شما حالا هی اونجا بشین بگو نه خبری نیست اگه درست شد؟ مساله روشنه قیمتها رو بردین بالا تولیدی که قبلا با هزینه کمی انجام می شد الان نیاز به هزینه بیشتری داره و این یعنی گران
  • بدون نام CH ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    2 0
    شما و اقای فرزین که اوایل اجرای طرح می گفتین با نرم افزار شبیه سازی کردیم نمیدنوم 40 درصد تورم میاره یا 70 درصد تورم میاره یکبار هم گفتید که نه تورم نمیاره جهش قیمتها!!!!رو بدنبال داره چی شد؟ صحبتی می کنید که ادم واقعا شاخ در می اورد وزیر اقتصاد هم می گوید هفدهمین اقتصاد جهان هستیم از هلند و استرالیا هم بالاتریم !!!چرا سرانه را عنوان نمی کنید؟
  • ايماني IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    3 0
    بابا تو ديگه كي هستي مرغ 1400توماني 7000تومان شده آقاي باسواد
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    3 0
    با سلام اظهارات ايشان با توجه به منصبشان بوي سياست مي دهد نه مباني علمي .آيا ايشان فرق بين بين مديريت اثر بخش و کارآمد را نمي دانند ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    1 0
    اظهارات ايشان بوي سياست مي دهد البته موقعيت شغلي ايشان قابل درک است . واقعاً مديريت اثر بخش چيست ؟