۰ نفر
۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱

بوستان هلال احمر یا اندیشه، یکی از بوستان های مرکزی پایتخت است که در خیابان شریعتی واقع شده است. مدیریت فرهنگی هنری منطقه 7 شهرداری تهران و ساختمان فرهنگسرای اندیشه درست در میانه ی این بوستان قرار دارد.

با آغاز ماه مبارک رمضان و شروع دوره ی سوم برگزاری ویژه برنامه "بر آستان جانان" در 22 منطقه تهران، این بوستان نیز به عنوان محل برگزاری این جشن مذهبی در منطقه 7 تهران انتخاب شده است و البته تنها پارکی است که ویژه برنامه های رمضانی خود را تا پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر ادامه خواهد داد. اگر در یکی از شب های ماه مبارک به این بوستان سری بزنید با جمعیت انبوهی مواجه می شوید که نه تنها صندلی های تعبیه شده در مقابل استیج برنامه را پر کرده اند، بلکه با حضور پرشور خود هیج جای خالی در چمن بوستان نیز باقی نگذاشته اند.ساعتی از افطار گذشته است که وارد بوستان می شوم،

قرائت قرآن و پخش سرود ملی کشور به پایان رسیده است و اکنون صدای غرای مرشد ابوالفضل ورمزیار فضای پارک را پر کرده است.مرشد پرده انبیا(ع) را برافراشته و داستان حمله ابرهه به خانه کعبه را نقل می کند. او از منش و عزت نفس عبدالمطلب؛ پدربزرگ رسول اکرم(ص) در مقابل ابرهه سخن می گوید که بی هیچ ترس و واهمه ای خداوند را حافظ خانه ی کعبه دانسته بود.صدای تنبک و زنگ مرشد محمدرضا معجونی و آهنگ خوش کلامش، مکمل نقل و پرده خوانی استاد ورمزیار است. مرشد با شور و هیجان از ابابیل می گوید، پرندگانی که به یکباره چون ابری سیاه بر لشکر فیل های هندی ابرهه فرود آمدند و به امر خدا، از کعبه محافظت کردند. ورمزیار از قرآن کریم نقل می کند که خداوند فرمود: "آیا ندیدی که خداوند تو با اصحاب فیل چه کرد؟" مرشد مخاطبین را به تفکر دعوت می کند و می گوید: "خداوندی که برای محافظت از خانه کعبه که جز خشت و سنگ نیست، ابابیل را مامور می کند؛ بیاندیشید که این خداوند متعال برای کعبه ای که در دل هر یک از ماست چه کارها که نخواهد کرد"با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را حجت الاسلام سرلک، سخنران مذهبی ویژه برنامه "بر آستان جانان"، موضوع شناخت و ارتباط با خداوند را دستمایه اصلی سخنرانی خود قرار داده و می گوید: اگر واقعا عزم تماشا و شناخت خداوند را دارید باید بیش از هرچیز به او اهمیت بدهید و او را دوست داشته باشید.او توجه به احکام الهی و روزه داری در گرمای تابستان را نشانه هایی از اهمیت و دوست داشتن پروردگار برشمرد و افزود: توجه به امر و فرمان الهی و پرهیز از گناه و بی توجهی به خداوند گویا ترین زبان بشر برای نشان دادن اهمیت و ارزش خداوند متعال است.او با نقل داستانی از ملاهادی سبزواری و با اشاره به یکی از سخنان این عارف و فیلسوف ایرانی، گفت: خداوند بر بام آفرینش قالیچه خلقت را تکاند تا چشم ما به جمال خودش روشن شود و ما با صد هزار دیده به تماشای او بپردازیم.حجت الاسلام سرلک تاکید کرد: ما انسان ها خلیفه ی خداوند بر روی زمین و جلوه ی کوچکی از صفات کمالیه او هستیم، در این میان زن ها چهره معشوقیت خداوند هستند و محبوبیت مهم ترین نیاز آن ها به حساب می آید و مردها نیز در مقابل به مقبولیت در خانواده نیازمند هستند.ا

 

جرای گروه تواشیح نور و اجرای موزیکال و عروسکی کنسرت شاپرک ها برای کودکان بخش های بعدی برنامه "بر آستان جانان" در پارک اندیشه بودند.مسابقه آواز محلی در بوستان اندیشهپس از اجرای شاد کنسرت حشرات که کودکان را به وجد آورده بود، مجری برنامه از قومیت های مختلف حاضر در بوستان دعوت کرد تا با حضور بر روی استیج هرکدام آوازی به زبان محلی برای مخاطبین بخوانند. حضور نمایندگانی از قومیت های کرد، لر، ترک و حضور یک جنوبی و یک تهرانی بر روی صحنه، مسابقه ی جذابی را در پی داشت که شور و هیجان این جشن رمضانی را دوچندان کرد.نوجوان تهرانی شرکت کننده در این مسابقه، با خواندن آواز "خوشه چین" از زنده یاد بنان، حال و هوای دیگری به بوستان بخشید.اجرای سنتی گروه موسیقی "راز نو" به سرپرستی مصدقی، پایان بخش برنامه های استیج بوستان اندیشه بود. از غرفه های جشنواره "نان و خرما" تا گذرگاه کودک و هنردر کنار برنامه های استیج در بوستان اندیشه، چندین و چند غرفه برای بهره گیری اعضای خانواده برپا شده است.

 

ایستگاه های جدول و معماهای قرآنی، پیام های قرآنی، نمایشگاه کتاب موسسه نشر شهر، اصلاح نماز، مشاوره مذهبی در دو بخش بانوان و آقایان، سلامت، نجوم و عکاسی تنها بخشی از غرفه های جنبی برنامه "بر آستان جانان" در این بوستان هستند.در گذرگاه کودک و هنر نیز ایستگاه هایی با عنوان نقاشی، حجم و مجسمه، ساخت عروسک و گریم کودک به طور مشخص به کودکان اختصاص دارند.بخش مجزایی نیز در بوستان به غرفه های نخستین جشنواره "نان و خرما" با عنوان "شهد برکت" اختصاص یافته است. در این بخش تولید کنندگان خرما و نان های محلی از سراسر کشور محصولات خود را برای نمایش، معرفی و فروش به این جشنواره آورده اند. نان های سنتی شهرستان های؛ طالقان، کرمانشاه، کرمان، بجستان و گناباد خراسان رضوی و خرمای بوشهر، حلوای خرمایی ارومیه، کلمپه و کماج کرمان، نان خرمایی کرمانشاه، رطب مضافتی بم و کلوچه سنتی لاهیجان تنها بخشی از محصولاتی هستند که در این جشنواره معرفی و عرضه می شوند. برپایی سیاه چادر و فروش آش و چایی آتشی در زمان افطار همراه با موسیقی سنتی خراسانی و حضور یک کارشناس طب سنتی در ساعات پیش از افطار از برنامه های جنبی این جشنواره هستند.ویژه برنامه "بر آستان جانان" در بوستان هلال احمر (اندیشه) تا پایان ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 22 تا 24 برگزار می شود و علاقمندان به حضور در جشنواره نان و خرما نیز می توانند از ساعت 17 تا 24 در این بوستان حضور یابند.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =