۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸

برخی بیدها در برابر باد سر خم می‌کنند تا متلاشی نشوند و برخی بیدهای دیگر، خود را به رنگ محیط در می‌آورند تا خورده نشوند. این حشرات بالدار جزو بهترین مهندسان طبیعت به شمار می‌روند.

مجید جویا: خیلی از انواع بیدها متخصص استتار هستند و توانایی این را دارند که با یکی کردن الگوی نقش بال‌های خود با محیط اطراف، خود را از چشم شکارچیان پنهان بدارند. ولی عجیب اینجاست که تاکنون داده‌های کمی در مورد این حقه آنها به دست آمده است.
به گزارش نیوساینتیست، در اولین گام به سوی حل این معما، پژوهشگران دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی، دو گونه از بید (یانکوسکیا فوسکاریا و هیپومکیس روبوراریا) را روی پوست درختان قرار دادند و عملکرد آنها را مشاهده کردند. بیدها به جای این که در جایی که اول فرود آمده بودند بمانند، شروع به حرکت می‌کردند، بدن خود را می‌چرخاندند و بال‌های خود را به کرات بالا و پایین می‌کردند تا این که بالاخره جایی را پیدا می‌کردند که می‌توانستند در آن بمانند.


برای آزمودن این که بیدها تا چه حد توانایی پنهان کردن خود را از مهاجمان (یا دست‌کم انسان‌های کنجکاو) دارند، پژوهشگران عکس‌های بیدها را در ابتدای نشستن بر روی درخت با عکس‌های گرفته شده در وقتی که بیدها سرانجام جای دلخواه خود را پیدا کرده بودند، مقایسه کردند. داوطلبانی که از آنها خواسته شده بود که بیدها را در عکس پیدا کنند، این کار را در عکس‌های سری دوم بسیار سخت‌تر یافتند.
از این یافته‌ها بر می‌آید که تکامل انطباقی مورفولوژیک، مانند الگوهای رنگی بیدها، باید در کنار تکامل رفتاری که همزمان با تغییر شکل ظاهری آنها رخ داده است بررسی شود. ولی این که بیدها از کجا می‌دانند که بهترین نقطه پنهان شدن را یافته‌اند، کماکان یک معما باقی می‌ماند، و گروه امیدوار است که بتواند در آینده این معما را نیز حل کند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بید IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    8 2
    هاااا خوب بید !!!