موعظه های ملا احمد نراقی در معراج السعاده مجموعه ای از اصول اخلاقی و آداب انسانی است. متن زیر قسمتی از آغاز این کتاب خواندنی است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کتاب موعظه های ملا احمد نراقی برگرفته از معراج السعاده آمده است:

" در بین نیروها و قوای بسیاری که انسان از آن ها بهره مند است، چهار قوه وهم، عقل، شهوت و غضب، مانند کارفرما، به سایر قوا فرمان می دهند.
اگر عقل بر مملکت وجود آدمی سلطنت یابد، آثار ملائکه ظاهر می گردد و انسان به صنف فرشتگان داخل می شود، و اگر با قوای دیگر باشد مملکت نفس ویران و صاحب آن در گروه بهایم، درندگان و شیاطین وارد می گردد، و امر معاش و معاد او مختل می شود.
در میان همه موجودات، تنها انسان جامع همه عوالم و برخوردار از قوای مخالف و صفت متضاد و متقابل است، و به همین دلیل مظهریت اسما متقابله الهیه به او اختصاص دارد و مرتبه قابلیت خلاقت ربانیه به او تعلق گرفته، و آبا دانی عالم صورت و معنی شایسته او و خلعت سلطنت اقلیم غیب و شهود برازنده قامت اوست.
انسان نسخه ای جامع ملک و ملکوت، و معجونی مرکب از عالم امر و خلق است.
همانگونه که قوای اصلی آدمی چهارقوه است، هرکدام از لذت و رنج ها نیز چهار قسم می باشند.
بالاترین لذات، لذت عقلی است که با تفاوت شرایط تغییر نمی یابد. و سایر لذات در مقایسه با لذت عقلی قدر و مقداری ندارد، اگرچه همیشه انسان در ابتدای امر به سایر لذات گرایش و میل دارد.
عجب از کسانی که لذات را منحصر در لذات جسمانی می پندارند و نهایت کمال انسان را در رسیدن به لذات خوردن، آشامیدن، ازدواج و . . . می دانند؟! این گونه انسان ها حتی لذات سرای آخرت را نیز در رسیدن به وصال غلمان و حور، خوردن انار، سیب، انگور، کباب و شراب می دانند و هدفشان از عباداتی که انجام می دهند چیزی جز رسیدن به این لذات نیست.
در حقیقت در ترک لذات جسمانی دنیایی، هدفی جز دستیابی به لذات جسمانی آخرت نیست. از لذت اندک به هوای رسیدن به لذت زیاد می گذرند! ..."
/62303

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =