رییس مجلس بر همکاری دولت و مجلس در اسکان هرچه سریعتر زلزله زدگان آذربایجان تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به سفر روز گذشته خود به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، گفت: روز گذشته به نیابت از نمایندگان توفیق یافتم در معیت برخی همکاران از مناطق زلزله بازدید و از نزدیک وضع هموطنان را بررسی کنم. تلاش‌های اولیه برای نجات مصدومین و اسکان اضطراری توسط مردم، ستاد بحران و هلال احمر نسبتا به خوبی انجام گرفته و نقایص کمی مثل کمبود چادر و امکانات سرویس بهداشتی وجود داشت که در ستاد بحران بحث شد و قرار شد سریعتر مشکلات مرتفع شود.
وی که در جلسه غیرعلنی صبح هم گزارشی از حضورش در آذربایجان شرقی و دیدار با مردم زلزله زده ارائه کرده بود، مساله مهمتر را روشن تر کردن وضعیت اسکان مردم منطقه با توجه به فصل سرما دانست و اظهار داشت: این موضوع دغدغه مهمی است و با توجه به نزدیکی سرما در این مناطق، ساماندهی مردم این منطقه باید سریعتر انجام شود. دولت تدابیری داشته است و امیدواریم کمیسیون عمران نیز سریعتر گزارش خود را آماده کند تا پیگیری های لازم انجام شود. کمیسیون بهداشت نیز بر عملکرد وزارت بهداشت نظارت کند که تا خدمات بهداشتی مستمرا در اختیار مردم قرار گیرد.
اهم سخنان رییس مجلس را در ادامه بخوانید؛
-  در سال 1369 در چنین روزی آزادگان سرافراز بعد از سال ها مجاهدت به کشور بازگشتند. بی شک مبارزات این عزیزان پس از مجاهدت در صحنه دفاع مقدس با راهبردی آزاده سرافراز مرحوم حجه الاسلام و المسلمین ابوترابی در اردوگاه های غیر انسانی صدام چهره استقامت اسلامی رزمندگان را در در درون سیستم حاکمیت سفاک صدام با عزتمندی نشان داد. به همت بلند آن عزیزان تعظیم می کنیم.
-  در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم این ابتکار هوشمندانه، یادگار امام راحل است که در سال 58 در پیامی اعلام نمودند جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نماید. در 25 مرداد همان سال امام در سخنانی فرمودند روز قدس روز اسلام است، روزی است که اسلام را باید احیا کرد، روز قدس روزی است که باید به همه ابر قدرت ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما واقع نخواهد شد. این ندای حق طلبانه گرچه در بدو امر به خاطر دست نشاندگانی بی مقدار که بر کشورهای اسلامی سلطه داشتند به خوبی شنیده نشد اما امروز جایگاه خود را یافته و شاهد تحقق آرزوی آن پیر فرزانه هستیم و بعد از بیداری اسلامی، ملت های مسلمان به وظیفه خود آگاه شده و تحولات چشم گیری را رقم زده و می زنند.

-  از سال 1879 میلادی و کنگره «بال» به ریاست تئودور هرتسل موسس صهیونیسم مدرن که ایجاد کشوری یهودی را دنبال کرد و انگلستان سرزمین های چون قبرس، آرژانتین و اوگاندا را برای این امر پیشنهاد نمود و سرانجام سازمان جهانی صهیونیسم در سال 1905 فلسطین را برای این امر برگزید نطفه یک غده سرطانی در منطقه خاورمیانه شکل یافت و در سال 1948 با بیانیه رسمی موجودیت دولت اسرائیل اعلام گردید.

-  هرتسل مرزهای دولت یهود را از نیل تا فرات در نظر گرفته بود اما در طرح کمیته انگلیسی پیل و کتاب سفید مگ دونالد وزیر مستعمرات انگلیس و در قطعنامه شماره 181 سازمان ملل این نیت پلید مخفی نگاه داشته شد. اما نحوه برخورد اسرائیلی ها با قطعنامه سازمان ملل و تقسیم مناطق به نحوی بود که نه تنها به هیچ وجه قصد اجرای قطعنامه سازمان ملل را نداشت، بلکه به دنبال گسترش سرزمین های تحت سلطه بود.

-  از سال 1948 تا 1967 طرح های سازش متعددی ارائه شد که عمدتا توسط مقامات کشورهای اروپایی و یک طرح نیز توسط رییس جمهور تونس ارائه گردید و قالبا با تغییرات مختصری در اراضی عملا به تحکیم اسرائیل می پرداخت.
-  جنگ 67 که طی آن سه کشور عربی شکست سختی از اسرائیل خوردند و بخشی از سرزمین های عربی به تصرف اسرائیل درآمد، یک فاجعه دردناک بود که دولت های عربی عملا امید خود را برای آزادی سرزمین فلسطین از دست دادند و از این تاریخ به بعد خط سازش با طرح های متعدد دیگری پیگیری شد که بیانگر تلا شهای آمریکا در غالب طرح های صلح پیاپی به نفع اسرائیل و نادیده انگاشتن حقوق ملت فلسطین بود. مفاد همه این طرح های سازش بیانگر آن بود که جهان عرب به این نتیجه رسیده است که این ناتوانی تا ابد دامن گیرش خواهد بود و به دلیل منافع حکومتی خود با تغییرات جزئی در مفاد تقسیم بندی اراضی در این طرح های سازش عملا تثبیت اسرائیل را مهر تایید می زدنند . این یک استراتژی بود که عملا جهان غرب به رهبری آمریکا و شرق به رهبری شوروی سابق و کشورهای عربی همگی در آن مشارکت داشتند. همه این تلاش های به اصطلاح منطقه ای و بین المللی چون اساس اش بر ناتوانی کشورهای اسلامی در مصاف با اسرائیل بود عملا هیچ دستاوردی با ملت مظلوم فلسطین نداشت.

- استراتژی دیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با ابتکار امام شکل گرفت و روز قدس نماد این راهبرد بود. امام با تیزهوشی و توجه به مبانی اصیل اسلامی ریشه مشکل را هدفگیری نمود و آن دو چیز بود؛ 1 -تقویت این باور که قدرت اسلام و مسلمانان آنقدر ظرفیت دارد که اگر همگرا شود این غده سرطانی را به راحتی از بین خواهند برد، او بود که روحیه خودباوری را در در مسلمانان زنده نمود و جهاد اسلامی را مبنای این حرکت معرفی کرد. 2- راهبر اصلی مقاومت اسلامی باید قطع غده سرطانی اسرائیل باشد نه چانه زنی در متراژ سرزمین. این نکته ای بود که رهبر معظم انقلاب در کنفرانس فلسطین سال 90 بر آن تاکید کردند و فرمودند مبنای هر طرح عملیاتی باید همه فسلطین برای همه مردم فلسطین باشد و فلسطین از بهر تا نهر است.
- هر چقدر طرح های سازش رنگارنگ بود بدون استثنا هیچ خاصیتی برای احقاق حقوق فلسطینیان نداشت اما در راهبرد انقلاب اسلامی مجاهدانی تربیت یافتند که اولین ضربه را در سال 2000 بر پیکر رژیم مغرور اسرائیل در لبنان زدند. ضربه بعدی در سال 2006 در جنگ 33 روزه بود که رژیم اسرائیل با توافق راهبردی با آمریکا قصد داشت تسلط بر خاورمیانه داشت که با شکست مفتضحانه و بصورت استثنایی با مقاومت روبرو شد. این شکست هیمنه رژیم صهیونیستی را در هم کوبید. شکست بعدی نیز در جنگ 22 روزه غزه و مقاومت حماس رقم خورد. این شکست ها به حدی بود که رییس جمهور آمریکا مجبور شد اعلام کند امنیت اسرائیل خط قرمز آنهاست.
- نتیجه بعدی این راهبرد در حرکت عظیم بیداری اسلامی هویدا گردید که رژیم اسرائیل در چنبره انزوای سیاسی قرار گرفت و اگر هر از چندگاهی رجزی می خواند از سر ناتوانی و ضعف است نه قدرت.

-  نکته بعدی که نظیر داستان غم انگیز فلسطین و تحمیل رژیم صهیونیستی نقطه سیاه در کارنامه آمریکا و انگلیس محسوب می شود کودتای 28 مرداد است. گرچه آمریکا چند دهه خیانت کودتا علیه دولت ملی مصدق را نفی نمود اما در دهه اخیر آلبرایت وزیر امور خارجه آمریکا صراحتا به خاطر کودتای 28 مرداد عذرخواهی نمود که نشان داد آمریکا دولتی شرور در صحنه بین المللی است و چون قدرت نظامی دارد آن را مبنای مشروعیت شرارت خود می داند.
-  کودتای 28 مرداد 32 معلول طراحی آمریکا و انگلیس و اختلافات و ناشی‌گری‌های داخلی و خیانت برخی گروه ها بود که عملا حکومت استبدادی و وابسته پهلوی آن را با اختناق وحشتناک باعث گردید.
-  بعد از ملی شدن صنعت نفت و خارج شدن سلطه انگلیس بر نفت ایران، آمریکا اراده جدی نمود تا جایگزین انگلیس شود و ملی شدن صنعت نفت را مانع جدی می دید از این رو لازم می دید که کل سیستم حکومتی ایران یعنی دولت مصدق و مجلس ملی را تغییر دهد تا راه برای سلطه باز شود، حزب توده نیز با کمال وقاحت به دلیل علاقه شوروی به نفت شمال با ملی شدن صنعت نفت مخالفت می کرد و به اختلافات داخلی دامن می زد، بی توجهی مصدق به وحدت درونی و دوحدت روحانیون و ملیون نیز عامل دیگر این ماجرا بود.
-  مصدق در دوره ای تلاش داشت با تمدید اختیارات خود مجلس را به آلت معطله ای تبدیل کند و با لایحه امنیت اجتماعی مخالفان خود را مرعوب و سرکوب نماید، او بعد از 30 تیر تمام اختیارات قانونی مجلس را برای تمام کشور در اختیار گرفت، آیت الله کاشانی تصویب آن را ضربه به کشور و انقلاب مشروطه می دانست. اشتباه استراتژیک دیگر مصدق این بود که موضوع رفراندوم برای انحلال مجلس را به راه انداخت. بعد از رفراندوم مجلس را منحل کرد و در نبود مجلس شاه به سپبد زاهدی حکم نخست وزیری داد و مصدق را عزل نمود. و همه این مسائل زمینه را برای کودتا 28 مرداد فراهم ساخت.
-  اینها گوشه هایی از دلایلی است که چرا در گفتمان امام آمریکا شیطان بزرگ نامیده شد و چرا مجلس در راس امور معرفی گردید و چرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی چنان اهمیتی برای مجلس قائل شد که هیچ مقامی حق انحلال مجلس شورای اسلامی را ندارد که از تحلیل تاریخ گذشته ایران می توان به آن دست یافت و انقلابیون امروز باید دریافت دقیقی از این مهم داشته باشند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اميد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    5 1
    جالبه كه در عصر ارتباطات و شعار دولت الكترونيك، براي كمك به زلزله زدگان سايت سازمان هلال احمر و هيچ سازمان ديگه اي، امكان پرداخت آنلاين براي كمك نقدي وجود ندارد. ولي سايت باشگاه پرسپوليس در اقدامي جالب اين امكان را براي هواداران و كليه مردم فراهم كرده تا بتوانند كمك هاي خود را به صورت انلاين انجام دهند. خيليها مثل خود من به خاطر مشغله زندگي شايد فرصت رفتن به بانك يا بردن كالا براي كمك را نداشته باشيم و از خبرآنلاين تقاضا دارم لينك پرداخت آنلاين باشگاه پرسپوليس را در صفحه اصلي سايت قرار دهيد تا خيلي از مردم كه محدوديت زماني دارند بتوانند اين كار را انجام دهند و شما هم در ثواب اين كار خير شريك شويد.اين هم لينك مورد نظر با تشكر