رئیس‌جمهور سودان و رئیس مجلس کشورمان بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و جلوگیری از ارسال سلاح به این کشور تأکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان و هیئت عالی رتبه همراه وی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
طرفین در این دیدار ضمن تاکید برضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و جلوگیری از ارسال سلاح به این کشور، تضعیف سوریه را به نفع رژیم صهیونیستی و به زیان مردم سوریه و جهان اسلام دانستند.
دو طرف همچنین بر آمادگی خود برای همکاری جهت یافتن راه‌حلی منطقه‌ای در این بحران تأکید کردند.
علی لاریجانی همچنین در این دیدار روابط دوجانبه ایران و سودان را رو به پیشرفت با آینده‌ای مطمئن دانست و افزود: بخش خصوصی ایران می‌تواند به روند پیشرفت صنعتی سودان کمک کند و اراده ایران تقویت و تحکیم روابط با سودان در همه زمینه‌هاست. وی افزود: ایران در همه شرایط در کنار ملت سودان بوده و خواهد ماند.
رئیس‌جمهور سودان نیز با بیان اینکه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها رو به پیشرفت است و سودان خواستار توسعه همکاری‌های دوستانه با ایران است، تاکید کرد: ملت سودان هیچ‌گاه حمایت‌های برادران ایرانی خود را در شرایط سخت و دشوار فراموش نخواهد کرد و من به مجلس ایران آمده‌ام تا از حمایت‌ها و سفر هیئت بلند پایه شخصیت‌های انقلابی منطقه‌ خاورمیانه به ریاست جنابعالی در دو سال قبلی و در شرایط سخت به سودان تقدیر کنم.
"عمرالبشیر" دیدگاه‌های دو کشور را در بسیاری از مسائل منطقه به ویژه موضوع فلسطین و سوریه بسیار نزدیک خواند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه دیدارهای خود با مقامات بلندپایه حاضر در اجلاس نم عصر دیروز با عاشور بن خیال وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی نیز دیدار کرد.
براساس آنچه فارس منتشر کرده است؛ علی لاریجانی در این دیدار با تأکید بر ضرورت آزادی هر چه سریعتر کارمندان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در لیبی، اظهار داشت: ملت ایران همواره نگاه مثبتی به انقلاب لیبی داشته و نباید اجازه داد عده‌ای سبب مخدوش شدن روابط دو کشور مسلمان شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت لیبی از تمام ظرفیت‌های خود برای آزادی گروگان‌های در بند ایرانی استفاده کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابهام در وضعیت امام موسی صدر و همراهانش، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی با تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر خواستار روشن شدن هر چه زودتر ایشان است و دولت لیبی می‌تواند به صورت فعال‌تری کمک به روشن شدن وضعیت وی کند.
در ادامه این دیدار وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی با عذرخواهی از وضعیت ایجاد شده برای گروگان‌های ایرانی در لیبی، گفت: مقامات لیبیایی اهتمام ویژه‌ای نسبت به این مسئله دارند و امیدوارم به زودی امکان آزادی گروگان‌های ایرانی فراهم شود.
لاریجانی: توسعه روابط ایران و روسیه به تقویت ثبات در منطقه‌ کمک می‌کند
علی لاریجانی همچنین در دیدار با کنستانتین شووالوف ـ نماینده دولت روسیه در اجلاس سران جنبش عدم تعهد ـ بر گسترش و توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در جهت تحکیم و تقویت صلح و ثبات در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.
رییس مجلس گفت: دو کشور منافع و دیدگاه‌های مشترک فراوانی در موضوعات مهم جهانی دارند که می‌تواند مبنای همکاری‌های مفید و سازنده‌ای قرار گیرد.
به گزارش ایسنا در ادامه این دیدار، نماینده روسیه در اجلاس سران جنبش عدم تعهد با تاکید بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه اظهار کرد:‌ تا کنون دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تعاملات منطقه‌یی نقش موثر و سازنده‌ای ایفا کرده است.
وی در ادامه با اشاره به تحولات سوریه گفت: با مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی می‌توان به راه‌ حل مناسبی برای برقراری امنیت و آرامش در سوریه دست یافت.
شووالوف در پایان، دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از موضوعات مهم بین‌المللی را نزدیک خواند و بر ضرورت رایزنی و مشورت مستمر میان مقامات روسیه و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =