۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳

اریک گرلاند به استودیوهای موسیقی و فیلم‌سازی هشدار می‌دهد که دزدی‌های اینترنتی و آنلاین آن‌ها را به‌زودی به زانو درخواهد آورد؛ اما این بدان معنی نیست که آنها نتوانند نجات پیدا کنند.

سی‌نت: طی دیداری از هالیوود، قصد داشتیم با افرادی صحبت کنیم که اطلاعاتی در رابطه با آغاز سقوط صنعت سینما داشتنه باشند. یکی از افرادی که ملاقات کردیم، اریک گرلاند، از موسسان شرکت بیگ شامپاین بود.

بیگ شامپاین واقع در بورلی هیلز کالیفرنیا برای 10 سال، داده‌هایی را در رابطه با اشتراک پرونده‌ها جمع‌آوری کرده و در اختیار شرکت‌های رسانه‌ای قرار می‌داده است. شرکت گرلاند به استودیوهای موسیقی و فیلم‌سازی هشدار می‌دهد که دزدی‌های اینترنتی و آنلاین آن‌ها را به‌زودی به زانو درخواهد آورد؛ اما این بدان معنی نیست که آنها نتوانند نجات پیدا کنند.

چیزی که گرلاند را به سخنوری مهم تبدیل کرده، این است که با وجود پیغام‌های ناراحت‌کننده‌اش، در مورد اینترنت و فیلم‌ها سرسختی نشان می‌دهد. علاقمندی‌های او با علاقمندی‌های هالیوود در یک راستا قرار دارند، زیرا اگر استودیوها دوام نیاورند، او مشتریانش را از دست خواهد داد. او می‌خواهد آن‌ها کارشان را خوب انجام دهند؛ اما به عقیده وی گفتن حرف‌هایی که آن‌ها دوست دارند بشنوند، کمکی به حل ماجرا نمی‌کند.

گرلاند در گفتگو با سی‌نت اظهار داشته که تجارت فیلم‌ها درست مانند صنعت موسیقی برای مدتی رو به زوال خواهد رفت، اما به سرعت به حالت قبل بازخواهد گشت و سرمایه‌ها در این بخش سرریز خواهند شد.

رید هاستینگز، مسئول نت‌فلیکس معتقد است همه برنامه‌های تلویزیونی باید قابلیت دسترسی بر روی اینترنت را داشته باشند. این به معنای مرگ سریع‌تر هالیوود است. این‌طور نیست؟
به نظر من پیروز این میدان کسی است که از این جریان سود بیشتری می‌برد، یعنی سهولت استفاده. مسلما بازارهای قانونی باید در این رقابت به پیروزی برسند. در موسیقی چنین اتفاقی رخ داد. شرکت آی‌تونز برنده بخش اعظمی از این ماجرا بود، زیرا بهتر از هر شرکت دیگری کار خود را ارائه می‌کرد. در این مورد به نظر من رید هاستینگز باید پیروز شود. رقبای وی باید حداقل در مورد کیفیت بالای صدا و تصویر با وی برابری کنند. اما وقتی به عمق مطلب می‌رسیم، بازارهای غیرقانونی جریان را به دست گرفته‌اند. مثلا سری به سایت هلو (Hulu) بزنید و 24 (اشاره به سریال موفق 24) را تایپ کنید. تنها چیزی که می‌بینید این جمله است: «در مورد فصل های یک و هفت متاسفیم».

به این خاطر که می‌خواهند فصل‌های قبلی را روی دی.وی.دی به فروش برسانند؟
بله. اما سایت Surfthechannel.com (سایتی آنلاین که در آن کاربران می‌توانند به صورت غیرقانونی به فیلم‌های زیادی دسترسی داشته باشند.) به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد. آن‌ها از پخش فصل‌های کنونی و پیشین فیلم "24" رضایت دارند. در مورد موسیقی هم همین‌طور است. اما هالیوود تنها به حذف این گزینه فکر می‌کند، در حالی که هرگز نمی‌تواند آن را حذف کند و تنها زمان را از دست می‌دهد.

آیا سدهای پرداختی می‌تواند یکی از راه حل‌ها باشد؟
البته که نه. سایت هولو از یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند ضدسرقت بهره می‌برد. مردم غالبا ترجیح می‌دهند از سایت هولو استفاده کنند. بازار قانونی، مشتریان بازارهای غیرقانونی را می‌رباید؛ اما آنها پشت درب‌های ثبت‌نام قرار می‌دهند و دزدان دوباره بازمی‌گردند.

اما به نظر می‌رسد هولو قادر نیست پول مورد رضایت مالکان یا حداقل حمایت‌کنندگان را تامین کند.
پاسخ این است که رشد یک بخش، امتیاز است و نه حق. هیچ اندازه تعریف شده‌ای از هیچ بخشی وجود ندارد. چرا ما فیلم‌هایی می‌سازیم که 300 میلیون دلار هزینه دارند؛ زیرا دروازه‌هایی پیدا کرده‌ایم که در آن مردم بیش از 300 میلیون دلار خرج می‌کنند. اگر مردم 50 میلیون دلار خرج کنند، هزینه ساخت فیلم‌ها به 49 دلار یا کمتر خواهد رسید.

آیا هالیوود از مبارزه با این دزدی‌ها دست کشیده است؟
منظورتان این است که تغییر نام از "ضد سرقت" به "حفاظت از محتوا" به نوعی نشان از پس کشیدن و نرم شدن است؟ نه اصلا این‌طور نیست. اتحادیه تصاویر متحرک آمریکا در واقع در تلاش است متمرکزتر و با استراتژی بالاتری عمل کند. آن‌ها این مسئله را بسیار جدی گرفته‌اند. ما تازه در روزهای اول مبارزه قرار داریم.
ما حالا از درک بالاتری بهره می‌بریم. ما پیش از این یک صنعت دیگر را دیده‌ایم که از این بحران عبور کرده است. تا حدودی با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که می‌دانیم چطور با این مشکل کنار بیاییم. تحولات اساسی در پیش است و راه‌حل‌های مختلف به کار گرفته خواهند شد. آن‌ها مداخلات اینترنتی را تحت پیگرد قرار خواهند داد. آن‌ها صحنه را پاک خواهند کرد. اما مسئله دیگری نمایان خواهد شد.
صنایع، زمان زیادی را در زمینه مبارزه با سرقت هدر داده و سرمایه‌های زیادی در این مسیر خرج کرده‌اند. افرادی هم بوده‌اند که راه‌حل‌هایی به خورد این صنعت داده و به کارکرد آن اطمینان داده‌اند. آن‌ها می‌گویند: «به صحبت‌های اریک گرلاند گوش ندهید. او فردی منفی‌نگر و بدسرشت است. او فقط به شما می‌گوید اوضاع وحشتناک خواهد شد. چند میلیون دلار خرج کنید تا ما اینترنت را برای شما پاکسازی کنیم.»
اما پیغام من برای شرکت‌های رسانه‌ای این است که دیگر زمانی برای این کارها نداریم.

سی‌نت؛ ترجمه: فاطمه محمدی‌نژاد

کد خبر 24269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =