۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

نمک از جمله مواد غذایی است که خواص درمانی فراوانی دارد. اهل بیت همواره بر مصرف نمک با رعایت شرط عدم افراط تاکید داشته اند.

در تمام روایات خوردن کمی نمک قبل از شروع غذا تاکید شده است و این به دلیل آن است که نمک طعام معده را در جهت ساختن اسید کلریدریک که شیره هضم کننده مواد غذایی و ضدعفونی کننده معده است آماده می سازد اما در میان غذا و یا افزودن بیش از اندازه نمک به غذا و افراط در آن موجب افزایش فشار خون و ایجاد زخم معده می گردد. بهترین نمک، نمک دریا و نمک خالص آندرانی است که هیچ زیانی را در بر ندارد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از منابع مستند حدیثی، در زمینه ضرورت مصرف نمک و فواید آن از ائمه اطهار که درود خداوند بر آنان باد، احادیث زیادی نقل شده که بخشی از آن ها را در اینجا بازگو می کنیم.
احادیثی در این باره:
حضرت علی(ع) می فرماید: «ابتدای غذا نمک بخورید. اگر مردم می دانستند نمک چه خاصیتی دارد هر آینه به جای داروهای مجرب دیگر آن را انتخاب می کردند.» همچنین در روایتی دیگر می فرماید: «اگر نمک بر سر سفره نباشد آن سفره برکت نخواهد داشت.»
امام صادق(ع) فرمود: «اگر کسی همراه اولین لقمه ی غذا نمک بخورد لکه های سیاه و سفید صورت برطرف می شود.»
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«هرکس پیش از غذا اندکی نمک بخورد خداوند سیصدوسی نوع بلا و مرض را از او دور می سازد که کوچکترین آن ها جذام است.»
امام علی(ع) می فرماید:«بر سر سفره ای که نمک در آن نباشد حاضر نشوید و سلامتی بدن در آن است که قبل از غذا مقداری نمک خورده شود.»
در کتاب کافی هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) به امام علی (ع) فرمود: یا علی! غذا را با نمک شروع و با نمک ختم کن زیرا اگر کسی چنین کند از هفتادودو بیماری از قبیل جنون و جذام و برص در امان خواهد بود.
/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    10 0
    بنفسی انت یا علی ابن ابی طالب(ع)
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    9 6
    البته خوردن نمک زیاد خطراتی هم دارد مثل افزایش فشار خون. بهتر است در انتخاب این موضوعات دقت کنید زیرا بعضی‌ها بدون رعایت اندازه، نمک زیادی خورده و فشار خون می‌گیرند و آنوقت این بیماری را به پای ائمه خواهند گذاشت
  • رضا IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    4 0
    آقای دکتر آزادی مطالب و مقالات جالبی در مورد نمک دارند که خواندن آنها را به همه توصیه می کنم. ایشان می گفتند: به مدت سی سال به فرزندم هرماه آنتی بیوتیک تزریق می کردم. از زمانی که نمک را بر روی سفره آوردم آنتی بیوتیک را کنار گذاشتم.
  • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    جالب بود
  • علی A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    سلام من خیلی چشم درد تجربه کرده ام تااینکه متوجه شدم بعد از خوردن خیار حتما چشم درد میگیرم ولی بعدش متوجه شدم به نمک حساسیت دارم تن شما سالم باشه مصرف نمک من که خیلی کم شده از مطالب مفیدتان متشکرم اللهم عجل لولیک الفرج