ورد شناورسازی هری پاتر یادتان هست؟ شاید روی زمین شناورسازی اجسام در فضا کاری دشوار و جادویی به نظر برسد؛ اما محققان ناسا روشی ارائه کرده‌اند که این کار را از عالم جادو به عالم واقعیت آورده است.

محمود حاج‌زمان: قطره‌های مایع عکس زیر واقعا در میان هوا شناور هستند. هیچ کلک عکاسی در کار نیست و قطرات در میدان میکروجاذبه فضا نیز قرار ندارند. این جادوگری که توسط دانشمندان ناسا انجام شده است، یادآور ورد معروف وینگاردیوم لوی‌اوسای داستان‌های هری پاتر است که دانش‌آموزان با استفاده از آن باید اجسام را در هوا شناور می‌ساختند. اما در اینجا خبری از جادوگری و چوب جادویی نیست: یک شناورساز صوتی که توسط محققان این مرکز ساخته شده است، قطرات مایع را در جای خود معلق نگاه داشته است.
به گزارش نیوساینتیست، شناورساز از دو بلندگو کوچک تشکیل شده است که یکی از آنها بالای دیگری قرار گرفته است. بلندگوها امواج صوتی با فرکانس حدود 22 کیلوهرتز –اندکی بالاتر از حد شنوایی انسان- تولید می‌کنند. زمانی‌که امواج صوتی بلندگوی بالایی و پایینی با یکدیگر هم‌جهت می‌شوند، یک موج ایستاده –موجی که تنها بالا و پایین می‌رود و حرکت انتقالی در راستای طول موج ندارد- را به وجود می‌آورند. در محل گره این موج هیچ انتقال انرژی خالصی وجود ندارد و فشار امواج صوتی اثر جاذبه را بر اجسام سبکی همانند این قطرات خنثی می‌کند.
 

این تکنیک در آزمایشگاه ملی آرگون ایلی‌نویز، و به عنوان بخشی از یک تحقیق درباره روش‌های «پردازش بدون ظرف» برای ساخت داروها خلق و توسعه داده شده است. زمانی‌که مواد دارویی از محلول موجود در یک ظرف استخراج می‌شود، این مواد شیمیایی اغلب فرم بلورین به خود می‌گیرند. با این وجود، اگر ظرف را کنار بگذارید ولی دارو ساختار بی‌نظم خود را حفظ کند، به بدن امکان می‌دهد تا آنها را راحت‌تر جذب کند. این موضوع بدان معناست که دوزهای کمتر دارو می‌توانند موثر باشند.

کریس بنمور که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های توسعه و ساخت داروهای جدید، کاهش میزان داروی مورد نیاز برای دستیابی به منفعت درمانی است؛ حال این دارو هر چه می‌خواهد باشد.» مایعات شناور را می‌توان در همان جای خود توسط پرتوهای پر انرژی ایکس مورد بررسی قرار داد، در نتیجه محققان می‌تواند فرایندهای شیمیایی مایعات شناور شده را مشاهده کنند.
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • النا A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خیلی خوب بود