آغاز ماه مهر مصادف است با تحرک ویژه خانواده​ها بویژه آنها که بچه مدرسه​ای دارند، دغدغه والدین برای این روزهای فرزندان، مساله​ای است که راه حل آن با آموزش و کتاب​های مفید قابل حل است.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات پیشگامان پژوهش‌مدار کتاب «44 بازی خلاق برای کودکان پیش از دبستان» را که مستندسازی تجربه‌های زیسته یک پدر و مادر با فرزندشان در زمینه بازی‌های انجام‌شده با اوست، منتشر کرد. در مقدمه کتاب میخوانیم: «نوشتن دربارة بازی‌ها از زاویة نگاه پدر یا مادری که با فرزندشان به بازی پرداخته‌اند‌ و اینک تجربه‌هایشان را از طریق کتاب با والدین دیگر به اشتراک می‌گذارند، فکر و ایدة جالبی است که شاید از همگان برنیاید. اصولاً تفکر نوشتن تجربه‌های عملی و مستندسازی آنها در کشور ما چندان رایج نیست. مستندسازی از کسی برمی‌آید که هم نسبت به رویداهای پیرامون خود حساس است و هم دستی در نوشتن دارد.»

 

به اعتقاد ناشر، این کتاب دارای ویژگیهای خاصی است: «اهمیت و کارکردهای متنوع بازی‌ها را برای کودکان نشان می‌دهد، نگاهی تجربی به بازی‌های کودکان دارد و حتی به‌نوعی می‌تواند راهنمای والدین در انتخاب بازی و اسباب‌بازی برای فرزندشان باشد، می‌تواند حساسیت والدین را در مورد اهمیت دادن به بازی‌های فرزندشان تحریک کند، نقش بازی‌ها را در تقویت خلاقیت، تخیل و عواطف کودک می‌نمایاند و...»

 

مولف کتاب نیز درباره محتوای این اثر متفاوت مینویسد: «با همسرم فهرستی از بازی‌هایی را که از بدو تولد با بهار _دخترم _ انجام داده بودیم، تهیه کردیم و با در نظرداشتن این موارد، غربال‌های اولیه و نهایی را صورت دادیم و در نهایت بازی‌ها را در 44 مورد تثبیت کردیم: «بازی‌های معمول و تکراری را که اغلب در همه خانه‌ها انجام می‌شود، از فهرست‌مان حذف کردیم. مانند خاله‌بازی، عروسک‌بازی، لی‌لی و...بازی‌هایی را که انجام آن‌ها به وسایل و ابزارهایی نیاز دارد و تهیة آن‌ها مستلزم هزینه‌ برای پدران و مادران است، از فهرستمان حذف کردیم. بازی‌هایی که تقریباً شخصی است و حتی با توصیف و شرح کامل ماوقع بازی نیز، افراد دیگر نمی‌توانند آن‌ها را اجرا کنند، کنار گذاشته شدند. بازی‌های ویژه دوره نوزادی و بسیار خردسالی را کنار گذاشتیم و محدودة سنی خودمان را دو تا شش سال در نظر گرفتیم که بازی‌ها با عنوان کتاب یعنی 44 بازی خلاق برای کودکان پیش از دبستان همخوانی داشته باشد.و...


بنابراین گزارش، در این کتاب بازی حرف اول را می‌زند و بازی‌های این کتاب، مبتنی بر برنامه درسی دوره پیش‌دبستان است. همچنین در بخش بازیهای کتاب اصلی‌ترین بخش کتاب است، سناریوی 44 بازی به همراه برخی توضیحات مرتبط با هر یک از بازی‌ها آمده است. در این بخش، هر جا که لازم شده است از منابع علمی متقن برای تأیید صحت کار طراحی و اجرای بازی‌ها سخن رفته است.
شایان ذکر است کتاب نثر سالم و روانی دارد و گرافیک و صفحه‌آرایی کتاب چشم‌نواز و ساده است. این کتاب آموزشی و کاربردی مصور تألیف دکتر مرتضی مجدفر است و چاپ اول آن با قیمت 6600 تومان منتشر شده است.

 

بنابراین گزارش، کتاب «راهنمای ورود به دبستان» با عنوان فرعی «222 نکته کاربردی برای آشنایی با ویژگی‌های آموزش در پایه‌ اول دبستان» از سوی نشر امرود منتشر شده است. «برای کودک شش‌ساله شما،‌ کارهایی برای قبل از شروع مدرسه‌، من می‌ترسم‌!، یک روز شاد و به‌یادماندنی‌، همه چیز در مورد برنامه آموزشی اولی‌ها،‌ شنیدن و دیدن؛ مسأله این است!‌، دنیای ارتباطی کودک،‌ و کلاس اولی‌ها و قانون» از جمله سرفصل های کتاب است.

 

ناشر در معرفی کتاب آورده است: «این کتاب برای والدین کلاس اولی‌هاست. اگر آموزگاران پایه‌ اول می‌خواهند اولیای آن‌ها از ابتدا عاقلانه و منطقی رفتار کنند، اگر می‌خواهند سر‌رشته‌ امور از دست‌شان در نرود و اگر می‌خواهند ‌آن‌ها با آمادگی کافی با مسایل فرزند کلاس اولی خود روبه‌رو شوند، این کتاب راهنمای بسیار مناسبی برای شماست. به‌ویژه که به دلیل تغییر کتاب‌های درسی، این نگرانی ها دوچندان شده و محتوای این کتاب می‌تواند یاریگر آموزگاران و اولیا باشد.»
بنابراین گزارش، کتاب با هدف ایجاد آمادگی و آشناساختن والدین با مسایل کودکان کلاس اولی به نگارش درآمده است. مطالب کتاب در 15 فصل تنظیم شده و مؤلفان سعی کرده‌اند به تمامی ابعاد موضوع بپردازند و برای سهولت مطالعه، مطالب موردنظر را در قالب نکته‌هایی مجزا از هم ارائه کرده‌اند.
فصل اول، چکیده‌ای از روان‌شناسی رشد کودک 6ساله است. فصل‌های دوم، سوم و چهارم به آمادگی‌ها و اقدامات اولیه‌ والدین برای قبل از شروع مدرسه اختصاص دارد. فصل پنجم نکته‌هایی درباره‌ جشن شکوفه‌هاست. فصل‌‌های شش، هفت و هشت به موارد متنوعی از مسایل آموزشی پرداخته است. فصل‌های نهم، دهم و یازدهم به مشکلات و اختلالات رایج این دوره مربوط است. فصل‌های باقیمانده‌ کتاب هم نکته‌های خاصی را مطرح می‌کنند که هر یک به‌نوبه‌ خود برای پدران و مادران اهمیت دارد.
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب ها کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =