از این به بعد می‌توان افراد مبتلا به شخصیت ضداجتماع را با آزمودن حس بویایی آن‌ها تشخیص داد. این افراد به دلیل عملکرد نامناسب لوب پیشانی مغزی، نه تنها مطابق هنجارهای زندگی اجتماعی رفتار نمی‌کنند،‌ بلکه بویایی ضعیفی هم دارند.

بهنوش خرم‌روز: افراد ضداجتماع به طور کلی،‌ افرادی هستند که گرایش دارند رفتارهایی را انجام بدهند که در زندگی اجتماعی به عنوان هنجار پذیرفتنی نیست. برای مثال، دزدی، آسیب زدن به دیگران،‌ کلاهبرداری، یا حتی رفتارهای پرخطر. در سطوح پیشرفته، ‌این افراد می‌توانند خیلی خطرناک باشند، چون در کمال خونسردی دروغ می‌گویند، کلاهبرداری می‌کنند، آدم می‌کشند و بدتر از همه این که اهل درس عبرت گرفتن یا متنبه شدن هم نیستند. اگر بارها و بارها مجازات شوند باز هم به خانه اول برمی‌گردند. در واقع ضداجتماع‌ها از شخصیت‌هایی هستند که گاهی یک جامعه را درمانده می‌کنند. مجموعه این مولفه‌ها باعث می‌شود که تشخیص افراد ضداجتماع مهم باشد.
حالا به نظر می‌رسد که دانشمندان راهکاری تازه‌ برای تشخیص افراد ضداجتماع پیدا کرده‌اند که ساده است و در آن امکان فریب هم کم‌تر است. به گزارش لایوساینس، محققین به این نتیجه رسیده‌ند که ما می‌توانیم با استفاده از آزمون بویایی، ضداجتماع‌ها را جدا کنیم.
در مطالعه‌ای، روان‌شناسان دانشگاه مک‌کوئر استرالیا،‌ حس بویایی بیش از 70 شرکت‌کننده در سن تحصیل در کالج را مورد آزمایش قرار دادند. هیچ‌یک از این افراد،‌ سابقه بزهکاری یا ارتکاب جرم نداشتند. محققین از این شرکت‌کننده‌ها می‌خواستند بوهای معمول،‌ مانند بوی قهوه، پرتقال و چرم را تشخیص بدهند و بین بوهای مختلف تمایز قایل شوند.
سپس به شرکت‌کننده‌ها آزمون‌های شخصیتی داده شد که سطح همدلی و نیز گرایش‌های ضداجتماعی را در آنان مورد بررسی قرار می‌داد. مثلا در این آزمون‌ها از افراد خواسته می‌شد که بر اساس میزان موافقت خود، به جمله‌های مختلف از 0 تا 5 نمره بدهند، جمله‌هایی مانند: من از روی عمد چاپلوسی افراد را می‌کنم تا آن‌ها را طرف خودم نگه دارم. مردم گاهی می‌گویند که من آدم بی‌عاطفه‌ای هستم. تا به حال پیش آمده که از طریق شکستن یا آسیب زدن،‌ به قصد دزدی یا خرابکاری وارد یک ساختمان یا خودرو شوم.
دلیل انتخاب این آزمون‌ها این است که اختلال ضداجتماع در واقع یک اختلال شخصیتی است که فریبندگی ظاهری، فقدان همدلی و نیز گرایش‌های تکانشی از مشخصه‌های بارز آن هستند.
محققین این مطالعه به این نتیجه رسیدند که بین احساس بویایی ضعیف‌تر و رگه‌های اختلال شخصیت ضداجتماع، همبستگی وجود دارد.
به گفته آن‌ها، این نتایج منطقی به نظر می‌رسند،‌ چون مطالعات پیشین نشان داده بودند که افرادی که رگه‌هایی از اختلال شخصیت ضداجتماع از خود نشان می‌دهند،‌ دارای فعالیت کمتری در لوب پیشانی مغزی خود هستند، منطقه‌ای از مغز که با کنترل تکانه‌ها و رفتار کردن بر مبنای هنجارهای اجتماعی مرتبط است. به علاوه، عملکرد نامناسب این قسمت از مغز، با ناتوانی و ضعف در حس بویایی همراه است.
بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2011/1390 منتشر شده بود، با استفاده از الگوی صحبت هم می‌توان افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماع را تشخیص داد. ضداجتماع‌ها وقتی در مورد جرایم خود صحبت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که ضداجتماع نیستند،‌ هیجان کم‌تری از خود نشان می‌دهند و بیشتر روی نیازهای اساسی خود تمرکز دارند.
گفته می‌شود که افراد ضداجتماع حدود یک درصد از کل افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. آن‌ها ممکن است سعی کنند طی ارزیابی‌های روان‌شناختی، جواب‌های غیرواقعی بدهند. به همین دلیل هم، به باور این محققین، ارزیابی حس بویایی می‌تواند روش جایگزین خوبی برای تشخیص آن‌ها باشد. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    17 5
    پس روح آدمی چیکارست ؟!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    11 2
    من از بچگي حس بويايي ندارم در مورد من نيز صدق مي كند
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    8 15
    یعرف المجرمون بسیماهم
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
      2 0
      ون مال قیامت هست برادر
  • بدون نام EU ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    17 2
    یعنی اون آقایی که الان توی کانادا، همسایه یک خواننده معلوم الحال است ، حس بویایی ضعیفی داشت؟
  • حسین IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    8 0
    این محصول استنتاج ناقص وغلط از یک پژوهش علمی صحیح است . این که افرادی هستند که گرایش دارند رفتارهایی را انجام بدهند که در زندگی اجتماعی به عنوان هنجار پذیرفتنی نیست.معنی اش این نیست که همه آنها دزد وخلافکار هستند .بسیاری از محققین و هنرمندان ومصلحین وفلاسفه هنجار شکن بوده اند.حضرت ابراهیم هم در زمان خودش وقتی بتها رامیشکست ، هنجار هارا می شکست .هنجار ها همیشه به منزله نیکی ها ودرستی ها نیست .