آیت الله جوادی آملی شنبه شب ضمن زیارت از ضریح مطهر امام حسین(ع) در قم از سازندگان ضریح تشکر کرد.

به گزارش خبرآنلاین وی در جمع هیات امنای ساخت ضریح اظهار کرد: از ذات اقدس الله مسئلت می‌کنیم این کار عظیم را از همه شما به احسن وجه بپذیرد.

 آیت الله جوادی آملی با بیان این‌که «توفیقی را که خدای سبحان به شما بزرگواران مرحمت کرده است باید شکر گذار باشید» ادامه داد: همه این‌ها مائده‌ای از این ذات مقدس است.

مفسر قرآن در بازدید و زیارت ضریح امام حسین(ع)، این اثر هنری را هنر دینی معرفی کرد و گفت: هنر دینی آن است که مایه عقلی داشته باشد و آن معقول را متخیر کند و آن متخیر را محسوس کند که خروجی این هنر از پیام برخوردار است.

این مفسر قرآن کریم در ادامه پیشنهاد کرد: برای اینکه زائران اباعبدالله الحسین (ع) از همه ظرافت کاری‌های هنری این ضریح مطهر مطلع شوند همراه با زیارت‌نامه عصاره این جریان نوشته شود تا وقتی زائران از این ضریح استفاده می‌کنند بفهمند در این ضریح علم، هنر، پیام و هنر معقول در کنار هم به کار رفته است.

وی با بیان این‌که «این ضریح مطهر هنر دینی را در معرض نمایش قرار داده است» تصریح کرد: آنچه که اکنون به عنوان هنر در سینما و فیلم‌ها وجود دارد یک دور ناقص از خیال به حس و از حس به خیال است.

 جوادی‌آملی با بیان این‌که «غالب سریال‌ها، سینماها و پرده‌داری‌ها خیالی را به حس در می‌آورد و حسی را به خیال تبدیل می‌کند» تاکید کرد: ‌این دور باطل هرگز هنر دینی نیست.

وی با اشاره به این‌که «هنر دینی سه ضلع دارد» گفت: ضلع بالا معقول، ضلع میانی متخیر و خروجی آن محسوس دینی است که دارای پیام است.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اینکه غالب فیلم‌ها و سریال‌ها با خیال شروع می‌شود و به حس ختم می‌شود و از حس شروع می‌شود و از خیال سر در می‌آورد و خروجی ندارد برای این است که هنر دینی نیست.

وی گفت: هنر دینی آن است که مایه عقلی داشته باشد و آن معقول را متخیر کند و آن متخیر را محسوس کند که خروجی این هنر از پیام برخوردار است.

جوادی آملی ضریح اباعبدالله الحسین(ع) را یک کار هنری دینی دانست و گفت: به لطف الهی در این ضریح آن معارف عقلی به صورت مکتوب درآمده اما صرف این که این مطلب معقول و علمی است خروجی حسی ندارد و بسیاری از افراد متوجه این معارف عقلی نمی‌شوند.

وی افزود: اما اگر کسی بتواند آن معقول را در کارگاه خیال اساتیدی نظیر استاد فرشچیان و سایر اساتید این‌چنین تنظیم کند ورودی و خروجی بدهد و بعد به صورت محسوس درآورد تبدیل می‌شود به آنچه که اکنون در این بارگاه و ضریح مشاهده می‌کنیم.

 این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: برای اینکه دیگران از این هنر معقول استفاده کنند و بفهمند هنر یعنی چه،‌ هنر معقول به چه معناست و چه هنری دینی است، تمام مطالبی که پیرامون این ضریح مقدس وجود دارد باید در مقدمه زیارت‌نامه سیدالشهدا (ع) در سه چهار صفحه و به صورت هنرمندانه نوشته شود تا زائران با پیام این ضریح و مکتوبات و نقش‌های روی آن آشنا شوند.

 وی ادامه داد: زائران وقتی ببینند حضرت سیدالشهدا (ع) برای مطالبی شهید شده است که این مطالب بر روی این ضریح آمده است در آن صورت عاشقانه و عارفانه و با معرفت این ضریح مقدس را زیارت می‌کنند وگرنه شاید از نزدیک خیلی لذت نبرند.

 جوادی آملی افزود: وقتی مردم بفهمند اباعبدالله برای مطالبی شهید شده که پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) فرمودند طبق همان تعبیری که در زیارت‌نامه سیدالشهدا (ع) است ملائکه و فرشتگان به استقبال او می‌آیند و امام حسین (ع) جواب سلام او را می‌دهد.

 وی اظهار کرد: تمام کسانی که خدمات مالی، علمی، اجرایی و... برای ساخت این ضریح مطهر کردند مشمول دعای حضرت ولی عصر (عج) قرار گیرند.

این استاد حوزه علمیه قم همه این تلاش‌ها را به برکت قیام امام راحل (ره)، خون شهدا و نظام اسلامی دانست و با طرح این سوال که این ایران قبلاً هم همین بود و این مردم هم قبلاً همین‌ها بودند، اما چرا این برکت و توفیق را نداشت؟ یادآور شد: ‌این خون شهدا است این‌گونه می‌جوشد و برکات فراوانی به همراه دارد.

 وی با بیان این‌که «هم اثر مکتوب علما، مراجع، امام (ره) و بزرگان جهان تشیع و هم خون شهدا نقش تعیین کننده‌ای برای نظام اسلامی دارد» اظهار کرد: این دو وزنه عظیم تابع آن دو وزنه اصیل یعنی قرآن و عترت هستند.

جوادی آملی با اظهار این‌که « قرآن و عترت پیام آور توحید هستند» خاطرنشان کرد: به برکت قرآن و عترت، نظام الهی در ایران مستقر شد.

وی با بیان این‌که «این نظام الهی تا ظهور امام عصر(عج) به برکت قرآن و عترت از هر آسیبی محفوظ می‌ماند» یادآور شد: بهترین وسیله برای صیانت از نظام اسلامی رجوع به قرآن و عترت است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ایستادگی و پیروزی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس را به دلیل اشتیاق به شهادت عنوان کرد و یادآور شد: این اشتیاق عاشقانه را حسین بن علی (ع) نصیب شیعیان کرده است.

وی تاکید کرد: استقلال، پویایی، مانایی و بالندگی این کشور و نظام اسلامی آن مرهون اهل بیت (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) است.

جوادی‌آملی با بیان این‌که «هیات امنا، هنرمندان، مردم و تمام کسانی که در ساخت این ضریح مطهر به نوعی سهیم بودند گوشه‌ای از دین خود را به نظام اسلامی ادا کردند» تصریح کرد: ان‌شاءالله خدا این کار بزرگ را قبول و وسیله پویایی نظام را تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم کند و این نظام الهی را از هر خطری محفوظ دارد.

وی با بیان این‌که «ایران اسلامی تا حسین بن علی(ع) را دارد شرف، عزت و آبرویش تا ظهور امام زمان (عج) حفظ خواهد شد» اظهار کرد: آفرین بر استاد فرشچیان و همه کسانی که این هنر را خلق کردند و به پیشگاه سالار شهیدان تقدیم کردند.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غروی FR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    18 22
    زلزله زدگان را فراموش نکنیم.