هاروکی موراکامی بخت اصلی جایزه نوبل 2012 نسبت به ممنوع شدن انتشار کتاب‌هایش در چین واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، موراکامی که در سراسر دنیا محبوب و تحسین‌شده است، جنجال پیرامون مالکیت چنده جزیره میان ژاپن و چین و استفاده از عبارات وطن پرستانه در این جنجال را نقد کرد.
 
سال‌هاست چین و ژاپن بر سر جزایر سنکاکو (که در چین دیایو نام دارد) با هم درگیر هستند و وقتی چندی پیش ژاپن اعلام کرد این جزایر متعلق به اوست تظاهرات گسترده‌ای در چین صورت گرفت.
 
موراکامی که در چین بسیار محبوب است، و اخیرا چاپ چندین کتاب از جمله رمان‌های خودش در چین ممنوع شده به این کار واکنش نشان داد.
 
«وقتی درگیری بر سر یک تکه زمین از مسیر درست خارج می‌شود و وارد وادی احساسات ملی‌گرایانه می‌شود، موقعیت خطرناکی شکل می‌گیرد که راه خروجی ندارد.»
 
نویسنده «بیشه نروژی» در ادامه مقاله‌اش در صفحه نخست «آساهی شیمبو» نوشت: «وطن پرستی مثل نوشیدنی ارزان قیمت است. خیلی سریع شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیوانه می‌کند. باعث می‌شود داد بزنید و بی‌تربیتی کنید... وقتی هم که به وضعیت طبیعی بازگردید می‌بینید چیزی جز سردرد نصیبتان نشده است.»
 
او افزود: «ما باید مراقب سیاست و سیاستمدارانی باشیم که چنین نوشیدنی به ما عرضه می‌کنند و اجازه می‌دهند امور از کنترل خارج شوند.»
 
موراکامی مشهورترین نویسنده زنده ژاپن است که کتاب‌هایش به بیش از 40 زبان ترجمه شده‌اند، او مقاله‌اش را زمانی نوشته که سردمداران دو کشور در مجمع سازمان ملل در نیویورک با هم درگیری لفظی پیدا کردند.
 
نویسنده «کافکا در ساحل» همچنین از اینکه دولت چین دستور داده کتاب‌های نویسندگان ژاپنی و کتاب‌های نویسندگان چینی درمورد ژاپن را از روی پیشخوان خود جمع آوری کنند، ابراز تاسف کرد. یکی از این کتاب‌های «1Q84» جدیدترین اثر موراکامی است که فروش فوق‌العاده‌ای داشته است.
 
موراکامی در مقاله‌اش اصلا مقامات ژاپن را به اقدام متقابل مثل توقیف کتاب‌های چینی تشویق نکرده است و گفته با چنین اقداماتی «ما مشکل خودمان می‌شویم و این کار مثل این است که خودزنی کنیم.»
 
«وقتی از دو حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم» و «پس لرزه» از دیگر کتاب‌های موراکامی هستند که امسال یکی از بخت‌های اصلی نوبل ادبیات است. رقیب اصلی او طبق گمانه‌زنی‌های اهالی ادبیات کیس نوت‌بوم شاعر هلندی است.
 
گاردین / 1 اکتبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    7 0
    باز هم این مرد بزرگ و نویسنده ی دوست داشتنی