۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷

«خدیان تشنه‌اند»، نوشته آناتول فرانس، نویسنده قرن هجدهمی فرانسه و و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1921 با ترجمه زنده​یاد کاظم عمادی در مجموعه داستان‌های خارجی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «خدایان تشنه‌اند» نخستین بار در سال 1336 به چاپ رسید و موضوع آن وقایع و اتفاقات انقلاب فرانسه است. «خدایان تشنه‌اند» کنایه از جنونی است که خدایان انقلاب و ارتجاع فرانسه را تشنه خون‌ریزی کرده بود. آناتول فرانس نویسنده این کتاب، در این اثر با سبک شیوا و طنزآمیز خود و با هزاران باریک‌بینی قصد نشان دادن این را دارد که مردم در زمان بحران‌های سیاسی و اجتماعی از عظمت تاریخ غافل می‌شوند.

این نویسنده فرانسوی که او را «پادشاه نثر» لقب داده‌اند، در داستان‌ها و اشعارش نثری نه چندان ساده و سهل را همراه با زبانی فخیم و نزدیک به بیان ادبی به کار می‌گیرد. در بخشی از مقدمه کتاب به قلم مترجم می‌خوانیم: «دو نوول مهمی که فرانس در اوایل نویسندگی با هم منتشر نمود، به نام «ژوکاست» و «گربه لاغر»، به اهمیت آثار بعدی او نیست. اما نبوغ خداداد وی در نخستین شاهکار او به نام «گناه سیلوستر بونار»به حد کمال ظاهر گشت و این اثر استاد به عنوان نمونه نثر فصیح و موزون شناخته شد...دو خاصیت برجسته‌ای که در همه آثار او جلب نظر می‌کند حس تمسخر و استهزا و حس ترحم و عاطفه اوست...فرانس در سال 1886 برای نوشتن نقدهای ادبی و اظهار نظر درباره کتاب‌های روز در روزنامه «تان» مشغول به کار شد. در سال 1893 فرانس از همکاری با روزنامه «تان» دست کشید و داستان‌نویسی را بر نقادی برتری داد، چون در این زمینه عرصه وسیع‌تری برای طنز و تمسخر داشت. در سال 1889 مجموعه‌ای از قصه‌های کوتاه او با نام «بالتازار» و در سال 1890 داستان مشهور «تاسیس» او منتشر شد. تاسیس داستان یک زاهد مسیحی به نام پافنوس است که یک باره دل و دینش را به یک روسپی اهل اسکندریه می‌بازد و در راه عشق او پشت پا به زهد چندین ساله خود می‌زند...فرانس برای دو کتاب «پسر کوچک» و «زندگی در آغوش گل‌ها» جایزه نوبل ادبیات سال 1921 را از آن خود کرد.

 

نویسنده در «خدایان تشنه اند» در قیافه پیرمردی فیلسوف‌مآب و خوش‌مشرب به نام «موریس بروتو» ظاهر می‌شود که تمام خصایص قهرمانان کتاب‌های او از قبیل رندی و لاابالیگری و بی‌قیدی و تمسخر و طعنه به اصول و مبادی معتقدات بشری و ترحم و شفقت نسبت به بدبختی‌ها و آلام انسانی را دارد و با کشیشی «پرلونگمار» نام در موضوعات مذهبی و فلسفی سر به سر می‌گذارد و کشیش بی‌نوا را با ایرادات و تعرضاتش به اصول و عقاید او می‌آزاد.

 

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم:

روز شنبه ساعت هفت بامداد، همشهری بلز با نیم‌تنه مشکی و جلیقه شگرفی و شلوار پوست و چکمه‌های زرد با شلاقش در کارگاه را کوبید. در داخل کارگاه مادر گاملن با همشهری بروتو مشغول صحبت بود و اواریست در جلوی آینه کوچکی کراوات بزرگ سفیدش را گره می‌زد. مادر گاملن گفت: سفر بخیر، مسیو بلز! شما که برای نقاشی کردن مناظر می‌روید پس مسیو بروتو را هم که نقاش قابلی است همراه ببرید. ژان بلز گفت: بسیار خوب! همشهری بروتو، شما هم با ما بیایید.

بروتو وقتی اطمینان یافت که وجود او مزاحم نخواهد بود این دعوت را از جان و دل پذیرفت. الودی هم هر چهار طبقه را بالا آمده بود تا با بیوه گاملن که او را مادر مهربان می‌نامید، خداحافظی کند. یک کالسکه کهنه دو اسبه در میدان در انتظارشان بود. رز تونن با ژولین هازار توی کالسکه نشسته بودند. الودی سمت چپ هنرپیشه نشست و ژولین نازک اندام را در میان خودشان نشاندند. بروتو در عقب سر تونن و فلیپ دوبوا روبروی هازار و اواریست روبروی الودی نشستد، اما فلیپ دماهی جای خود را پهلوی چپ کالسکه‌چی معین کرد...

*

«این میدان که در شلوغ‌ترین محلات پاریس واقع شده بود، از یک قرن پیش ترکیب قشنگش را از دست داده، و خانه‌های عالی که در سه طرف آن میدان، در زمان هانری چهارم از آجر سرخ با زنجیر‌هایی از سنگ سفید برای قضات عالی رتبه ساخته بودند، به خانه‌های بدشکل و مخروبه تبدیل شده...»

 

این کتاب با قیمت 4 هزار و 900 تومان منتشر شده اگرچه در سال‌های پیش توسط ناشران مختلف منتشر شده است. زنده‌یاد عمادی در ابتدای این کتاب مقدمه مفصلی درباره آثار و زندگی و وضعیت اجتماعی و سیاسی روزگار زندگی نویسنده نوشته و اختصاصات آثار او را برشمرده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =