بهناز شیربانی: شب گذشته 21 مهر برنامه «هفت» ویژه بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان بود.
در قسمت ابتدایی برنامه امیر اسفندیاری دبیر بخش بینالملل جشنواره مهمان برنامه «هفت» بود و درباره زوایای برگزاری جشنوارههای داخلی در بخش بینالملل توضیحاتی را ارادئه داد.
اسفندیاری با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: «در این دوره به لحاظ کمیت و کیفیت مهمانان و فیلمهای حاضر در جشنواره دوره خوبی را پشت سر گذاشتیم و مثل اکثر جشنوارههای مهم دنیا سعی کردیم آدمهای مهمی را به این جشنواره دعوت کنیم.»
در ادامه علیرضا سجادپور معاون امور فعالیتهای سینمایی وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنوارههایی از این دست تا چه در در معرفی بهتر سینمای ایران موثر است؟ گفت: «کشور ما به دلیل گسترش تولیدات سینمایی خصوصا در حوزه ساخت فیلمهای کوتاه و مستند نیازمند برگزاری جشنوارههای موضوعی است و برگزاری جشنوارهها راه حیاتی دیده شدن فیلمهاست. به نظر من حتی برگزاری جشنوارهها میتواند به لحاظ کمی بیش از چیزی باشد که در حال حاضر هست.»
او ادامه داد: «من فکر میکنم حتی باید جشنوارههایی در ارتباط با معرفی بهتر آثار کوتاه و مستند برگزار شود تا اینگونه فیلمها بیشتر دیده شود؛ چرا که فیلمهای بلند ما به قدر کافی دیده میشود.»
سجادپور در ادامه گفت: «بسیاری از جشنوارههای ما دو سالانه برگزار میشود و جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دلیل اعتباری که در دنیا دارد و جوایز معتبری که در آن به افراد برتر تعلق میگیرد، باید هر سال برگزار شود و بنیاد فارابی موکل گسترش تولیدات سینما در این جشنواره است.»
او در ادامه خبری را در خصوص ثبت قانونی صنوف سینمایی اعلام کرد و گفت: «تا کنون 9 صنف ثبت قانونی شدهاند و دهمین صنفی که در حال گذراندن ثبت مراحل قانونی است صنف فیلمنامه نویسان است.»
در ادامه این بخش بار دیگر امیر اسفندیاری دبیر بخش بین الملل بیست وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به حضور و جایگاه سینمای ایران در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: «ما سه دهه است که عزتمندانه در عرصه بین الملل حاضر شدهایم و بزرگترین فیلمسازان ما افرادی بودهاند که کارشان را با ساخت آثار کودک و نوجوان آغاز کردهاند و من خوشحالم که امسال در این جشنواره چهرههای تاثیر گذار سینمای کودک و نوجوان مثل آقایان طهماسب، جبلی، طالبی و خانم برومند را دیدم.»
اسفندیاری در پاسخ به این سوال که چه مرزی برای حضور بین المللی سینمای ایران در جشنوارههای خارجی میتوانیم قائل باشیم؟ گفت: «تا جایی که من میدانم در این سالها حضور ایران در عرصههای بین المللی یک حضور حداکثری فعال بوده، اما مرزی که به آن اشاره کردید، بستگی دارد به فیلمهایی که تولید میکنیم، قطعا باید فیلمهایی راهی جشنوارههای خارجی شود که از ارزشهای معنوی کشورمان دفاع میکند. مثلا فیلمی مثل «جدایی نادر از سیمین» طبیعی است که در دنیا دیده میشود، و در نهایت جایزه معتبری مثل اسکار را میگیرد؛ چرا که تمام مردم دنیا با موضوع و مضمون آن ارتباط برقرار میکنند و بسیاری از منتقدان دنیا درباره این فیلم نظر خوب و مثبتی داشتهاند. کارگردان این فیلم صلح را در فیلمش به تصویر کشیده است و چه مضمونی از این بهتر را میتوان تصویر کرد؟»
در بخشی دیگر از برنامه «هفت» زاون قوکاسیان از منتقدان پیشکسوت سینمای ایران که در این دوره از جشنواره از اوتجلیل شد، نیز مهمان برنامه بود.
او در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنوارههایی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان تا چه حد میتواند در دیده شدن آثار این حوزه موثر باشد گفت: «من موافقم که جشنوارههای این چنینی در همه فصول سال و در شهرهای مختلف ایران برگزار شود؛ چرا که چند تاثیر مثبت خواهد داشت.»
او ادامه داد: «برگزاری هدفمند این جشنوارهها باعث میشود که در خلال آنها بسیاری از استعدادها کشف میشود و سکوی پرتابی برای جوانان علاقهمند به سینما خواهد بود و جشنوارههای این چنینی میتواند رونق تولید را در سینمای ایران بیشتر کند.»
او در ادامه درباره حضور کمرنگش در عرصه نگارش نقد گفت: «این روزها بیشتر وقتم صرف تدریس میشود و خیلی برای نگارش نقد فرصت ندارم. البته زیاد اهل خط و نشان کشیدن نیستم. من فقط دو بار نقد منفی نوشتم که آن هم مربوط به زمانی بود که قرار بود جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان برگزار نشود که خواستار آن شدم که جشنواره از اصفهان نرود، چون هر بار که محل برگزاری جشنواره تغییر میکند، خواه ناخواه در نوع برگزاری آن هم تغییراتی ایجاد میشود.»
او افزود:« نظر من درباره فضای نقد این است که در حال حاضر نقد در یک بیبرنامگی به سر میبرد که متاسفانه کمتر نقد علمی از دوستان میخوانم یا میشنوم که امیدوارم این روند ادامه پیدا نکند.»
57247
نظر شما